تروریسم امروز حاصل بذری است که سعودی‌‌ها کاشته‌اند

     روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره و عنوان کرد که تروریسم امروز، حاصل بذری‌ است که سعودی‌‌ها کاشته‌اند.به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره کرد و نوشت که عربستان سال‌هاست که سیاستمداران […]

     روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره و عنوان کرد که تروریسم امروز، حاصل بذری‌ است که سعودی‌‌ها کاشته‌اند.به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره کرد و نوشت که عربستان سال‌هاست که سیاستمداران آمریکایی را ناامید کرده است و علی‌رغم آن که ظاهراً یک هم‌‌پیمان مهم برای آمریکا است و با سلاح‌‌ها و کمک‌های آمریکا از دشمنان خود در امان است، اما میلیون‌‌ها دلار صرف تقویت وهابیت‌ کرده است.

طبق این گزارش، وهابیت در واقع منبع الهام هواپیما ربایان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر شد و هم‌اکنون نیز «داعش» را تحریک می‌کند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، جدید‌ترین فصل در این تاریخچه طولانی و غم‌انگیز شامل «کوزوو» کوچک می‌شود. این کشور با جمعیت تنها ۱٫۸ میلیون نفری، در مقایسه با کشورهای دیگر تعداد جوانان بیش‌تری را برای مبارزه و کشته شدن به عراق و سوریه فرستاده است.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، حدود ۳۱۴ نفر از مردم کوزوو به تکفیری‌های داعش پیوسته‌اند که از این میان شامل دو بمب‌گذار انتحاری، ۴۴ زن و ۲۸ کودک می‌شود. حتی بلژیک که بعد از حملات پاریس و بروکسل تا حد زیادی به عنوان کانون افراط‌گرایی دیده می‌شود، در رتبه‌بندی اعزام نیرو برای داعش، بعد از کوزوو قرار دارد.

این گزارش سپس نوشت، همان‌طور که جزییات این مسأله در مقاله اخیر نیویورک‌تایمز نوشته شده است، کوزوو به این دلیل در چنین جایگاه امروزی قرار گرفته است که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سال‌ها صرف گسترش و تأمین بودجه شبکه‌ای از امام‌ جماعت، مساجد و انجمن‌های محرمانه در این کشور کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، در حالی که هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد گروهی به صورت مستقیم و صریح به مردم کوزوو پول می‌دهد تا آن‌ها را ترغیب کند به سوریه بروند، مقامات ارشد کوزوو به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که یکسری روحانیون و گروه‌های افراطی مبالغ زیادی را برای تقویت تفکر افراطی در بین جوانان و قشر آسیب‌پذیر کوزوو هزینه می‌کنند.

در سرمقاله نیویورک‌تایمز تصریح شده است که آمریکا و ناتو در سال ۲۰۰۸، بودجه زیادی را برای کمک به کوزوو هزینه کردند تا بتواند استقلال خود را از صربستان به دست آورد و دموکراسی را برقرار کند. عربستان سعودی از کوزوو به‌عنوان زمین پرورش افراط‌گرایان استفاده کرده است و اجازه داده که نهاد‌ها یا شهروندان سعودی از این کشور به‌عنوان یک زمین پرورش افراط‌گرایی استفاده کنند و این مسأله یادآور رفتار متناقض و حتی دوگانه شرکای آمریکا در خلیج‌فارس است و نشان می‌دهد که به چه دلیل روابط واشنگتن با این کشور‌ها تا حد زیادی دچار مشکل شده است.

براساس این گزارش، حملات ۱۱ سپتامبر، خیلی با سرعت خطرات را روشن کرد. چندین سازمان سعودی در کوزوو تعطیل شد و دولت عربستان که ظاهراً کمک خود را به کوزوو کاهش داده است، هم‌اکنون اصرار دارد که کنترل شدیدی بر مؤسسات خیریه، مساجد و آموزش‌های دینی و مذهبی خود دارد. با اینحال، کویت، قطر، امارات متحده عربی بودجه افراط‌گرایان در کوزوو را افزایش داده‌اند.

دولت کوزوو با همکاری آمریکا اقداماتی را برای مبارزه با افراط‌گرایی اتخاذ کرده است که شامل تصویب قوانین جدید مبارزه با تروریسم، سرکوب پولشویی و افزایش تحقیقات مأموران پلیس می‌شود و در پی این اقدامات، جریان شهروندان این کشور که برای مبارزه در کنار داعش به سوریه و عراق می‌روند، کاهش یافته است به‌طوری که در ۷ ماه گذشته تقریباً هیچ کس از این کشور برای پیوستن به داعش نرفته است و شمار مردم این کشور که در میدان نبرد سوریه و عراق در کنار داعش هستند، به ۱۴۰ نفر کاهش یافته است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد در پایان نوشت، اما با این حال، دست‌کم دو امام جماعت افراطی همچنان به وعظ در «پریستینا» پایتخت کوزوو ادامه می‌دهند و توجه جوانان را به خود جلب می‌کنند به همین دلیل اقدامات زیادی باید برای حفظ استقلال و روح صبر در کوزوو صورت گیرد.