۱۸۷۷، درخواست ایجاد مصوبه دولتی برای جایگزینی مراکز رشد با مهندسین مشاور

درخواست ایجاد مصوبه دولتی برای جایگزینی مراکز رشد با مهندسین مشاور علیرضا استعلاجی، اصلاح سیاست‌های کلان کشور در راستای هماهنگی دانشگاه‌ها و نهادهای اجرایی را گامی ضروری در مسیر رفع مشکلات پژوهش در کشور عنوان کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلی که درحال حاضر در جامعه ما […]

درخواست ایجاد مصوبه دولتی برای جایگزینی مراکز رشد با مهندسین مشاور

علیرضا استعلاجی، اصلاح سیاست‌های کلان کشور در راستای هماهنگی دانشگاه‌ها و نهادهای اجرایی را گامی ضروری در مسیر رفع مشکلات پژوهش در کشور عنوان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلی که درحال حاضر در جامعه ما وجود دارد این است که نهادهای اجرایی با فضای دانشگاهی همخوانی ندارند. به عبارت دیگر تحقیقاتی که انجام می‌شود پس از اتمام به مرحله اجرا نمی‌رسند؛ چون نهاد اجرایی کاری انجام می‌دهد و نهاد کلاسیک دانشگاهی کاری دیگر در حالی که در دنیا این گونه نیست و پژوهش‌های دانشگاهی به سمت نیازهای جامعه سوق داده می‌شوند.

وی افزود: به همین علت، بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و… که می‌توانند بسیار ارزشمند باشند به دلیل این‌که انگیزه کاربردی وجود ندارد، صرفاً در حد رفع تکلیف باقی می‌مانند.

استعلاجی ادامه داد: بسیاری از اساتید که مشغول فعالیتند و تجربه‌های کاری خارج از کشور دارند، دارای الگوهای نوینی هستند که به حمایت‌های مالی و کاری نیاز دارد. ممکن است انگیزه‌های بعضی از اساتید به خاطر عدم پشتوانه مالی به سرانجام نرسد.

این پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی با بیان این‌که اکثر اساتید درگیر کارهای تدریس هستند و برای همین پژوهش در حاشیه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در دنیا پژوهش و آموزش مکمل یکدیگرند به همین دلیل اساتیدی که در پژوهش، آموزش و کارهای اجرایی تجربه دارند نسبت به اساتیدی که صرفاً تدریس می‌کنند کاربردی تر می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه راه کارهایی برای افزایش پژوهش در دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنید، گفت: بعضی کار‌ها دست فرد نیست. ارتباط بین نهادهای کلاسیک دانشگاهی با نهادهای اجرایی مستلزم سیاست‌های کلان کشور و هماهنگی سیاست‌های کلان کشور در هماهنگی بین بخشی می‌باشد ولی در مراحل پایین‌تر، حمایت‌های مالی و امکاناتی و اعطای گرندهای پژوهشی توسط دانشگاه صورت می‌گیرد که می‌تواند مثمرثمر باشد.

استعلاجی در ادامه تصریح کرد: در یک مقطع زمانی تعدد مجلات کم بود و به همین دلیل مراجعه به مجلات خارجی بیش‌تر شد و حتی سال‌ها در نوبت می‌ماندند. جهت‌گیری‌های اخیری هم که متأسفانه در دانشگاه‌ها دنبال شده مبنی بر این‌که دانشجو باید تحت هر شرایطی، امتیاز مقاله را کسب کند تا امتیاز بالا را در پایان نامه بگیرد به مسایلی مثل فروش مقاله و حتی ایجاد سایت‌های قلابی به عنوان سایت مجلات علمی منجر شده است.

به گفته وی باید جهت‌گیری‌هایمان را با جهت‌گیری‌های علمی منطبق کنیم تا تعدد مقالات و مجلات در دانشگاه‌ها بیش‌تر شده و از مشکلات کنونی کاسته شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: استاد راهنما یا کسانی که در حوزه پژوهش هستند باید طوری جهت دهی کنند که دانشجو بیش‌تر به جنبه‌های مثبت گرایش پیدا کند؛ نه این‌که صرفاً با پول تأییدیه بگیرد. بیش‌تر روی مقالاتی کار شود که جنبه‌های کاربردی داشته باشد؛ نه این‌که فقط یک مقاله چاپ شود. در حال حاضر برای ما صرفاً تأییدیه گرفتن و چاپ شدن کفایت می‌کند و به این‌که مقاله کاربردی بوده و متناسب با آن دیدگاه جدیدی ارایه شود، توجهی نمی‌شود زیرا ما دنبال دیدگاه کاربردی و استفاده از این مسایل تحقیقاتی نیستیم.

استعلاجی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که مراکز رشد چه نقشی در پژوهش‌های دانشگاهی دارند، افزود: نقش مراکز رشد را قبلاً شرکت‌های مشاوری که بیرون از محیط دانشگاه کار می‌کردند برعهده داشتند و دانشگاه‌ها در حاشیه بودند. برای این‌که ارتباط بین نهادهای کلاسیک دانشگاهی با نهادهای اجرایی ایجاد شود بارزسی کل کشور مصوبه‌ای مبنی بر این‌که سازمان‌ها می‌توانند بدون تشریفات تا مبلغی با مراکز دانشگاهی قرارداد ببندند، گذاشت.

وی ادامه داد: براین اساس دانشگاه‌ها مراکز دانش‌بنیان یا همان مراکز رشد را بنیان گذاری کردند تا بتوانند جهت‌گیری که بیرون در شرکت‌های مهندسین مشاور اتفاق میافتد و اساتید همین دانشگاه‌ها در بیرون در قالب شرکت‌های مهندسی مشاور کار می‌کنند و مالیات و گرفتاری‌هایی دیگری هم دارد در این مراکز دنبال شود.

این پژوهشگر برتر، تفکر مراکز رشد را خوب دانست و افزود: چالش‌های اداری و ارتباطی وجود دارد که معمولاً به این مراکز طرح‌های پژوهشی کمی می‌رسد و آن تعدادی هم که به این مراکز محول می‌شوند توسط افرادی است که خودشان ذی‌النفع‌اند.

وی در ادامه گفت: اگر به این مراکز بها داده شود و دولت هم براساس مصوبه‌ای به جای قرارداد بستن با مهندسین مشاور در قالب معاونت پژوهشی این طرح‌ها را به مراکز رشد واگذار کند قطعاً نتایج بسیار بهتری خواهد داشت ولی انگشت شمار هستند دانشجویان و اساتیدی که بتوانند طرح‌های تحقیقاتی کاربردی به معنای واقعی مفید نه صرفاً به معنای کلاسیک را ارایه دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: در شرایط موجود چون ارتباط همگنی بین نهادهای اجرایی و کلاسیک دانشگاهی وجود ندارد تولیدات پژوهشی نمی‌تواند خیلی پاسخگوی نیازهای کشور باشد.

وی هماهنگی بین بخشی از طریق سیستم متمرکز دولتی را در حل مشکلات پژوهشی مؤثر دانست.

استعلاجی در ادامه خاطرنشان کرد: ما منتظر این هستیم که تئوری یا تجربه‌ای که در دنیا هست را منتقل کرده و پیاده کنیم اما تا زمانی که آن‌‌ها را از جغرافیای ادراک رفتاری و محیطمان عبور ندهیم در عمل نمی‌توانند خیلی مثمرثمر باشند. بحث دوم این است که باید قادر باشیم متناسب با رهیافت‌ها و شناخت‌هایی که پیدا می‌کنیم با دیدگاه بومی‌سازی و منطبق با فن‌آوری نوین، الگو‌های جدید ارایه دهیم.

 

وی در پایان افزود: اکثر دانشگاه‌های ما براساس الگوهای تجربی پیش می‌روند اما اخیراً تغییر و تحولاتی در سرفصل‌ها و الگوهای آموزشی انجام داده‌ایم. تجربه ثابت کرده که روند گذشته متناسب با ساختار جهانی و فن‌آوری نوین و شیوه‌های دانش بومی نیست و باید در نهادهای دانشگاهی بر مبنای این تئوری‌های جدید تغییراتی صورت بگیرد.