۱۸۷۷، به زودی صورت میگیرد،برگزاری دو مناقصه برای ساخت ۵۰۰ واگن مسافرتی

  حساب ۲۰ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن بر روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه ریلی آن هم در فاصله‌ای کم‌تر از ۵ سال باقی‌مانده تا سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده برنامه کلانی است که این نهاد دولتی برای گسترش توان سرمایه‌گذاران فعال در این عرصه به‌کار بسته است موضوعی که احتمالاً در آینده نزدیک با انجام دو […]

 

حساب ۲۰ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن بر روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه ریلی آن هم در فاصله‌ای کم‌تر از ۵ سال باقی‌مانده تا سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده برنامه کلانی است که این نهاد دولتی برای گسترش توان سرمایه‌گذاران فعال در این عرصه به‌کار بسته است موضوعی که احتمالاً در آینده نزدیک با انجام دو مناقصه بزرگ پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در طول هفته‌های گذشته یکی از داغ‌‌ترین بحث‌هایی که در عرصه حمل‌ونقل ریلی کشور مطرح بوده است بحث بر سر واردات واگن و یا ساخت آن در داخل است. موضوعی که به نظر می‌رسد شرکت‌های ریلی و همچنین واگن‌سازان داخلی نظر یکسانی نسبت به آن ندارند.

با توجه به این ابهام‌های به وجود آمده به نظر می‌رسد این شرکت راه‌آهن است که به عنوان نهاد حاکمیتی فعال در این حوزه در آینده‌ای نزدیک به بحث واردات واگن و ساخت آن ورود خواهد کرد و بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مربوط به این امر را پاسخ می‌دهد.

این صحبت‌‌ها در حالی مطرح شده که براساس آمارهای ارایه شده از سوی معاون ناوگان راه‌آهن کشور تنها در حوزه باری به بیش از ۲۸ هزار واگن جدید احتیاج خواهد داشت و در حوزه واگن مسافرتی نیز قطعاً نیاز به ایجاد تغییر و تحولاتی بزرگ پیدا می‌کند.

برای به‌کارگیری و استفاده از توان طرف‌های داخلی راه‌آهن پیشنهاد داده که می‌تواند یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های سال‌های گذشته یعنی تأمین نقدینگی شرکت‌های واگن‌ساز را پوشش دهد.

این شرکت‌ها که در طول سال‌های گذشته با توجه به رکود اقتصادی و سیاست‌های انقباضی آن با معضلات جدی در تأمین مالی روبه‌رو شده‌اند، حالا به دنبال آن هستند که از شرایط به وجود آمده پس از اجرای برجام استفاده کنند و در این راستا راه‌آهن خود کمک‌حال آن‌ها خواهد بود تا جایی که طبق اعلام معاون ناوگان این شرکت در آینده نزدیک دو مناقصه برای ساخت ۵۰۰ واگن مسافرتی برگزار خواهد شد که در نتیجه آن تأمین منابع مالی از کشورهای خارجی و ساخت واگن‌‌ها از سوی واگن‌سازان داخل کشور انجام خواهد گرفت.

 

موضوعی که هرچند یک مقدمه به حساب می‌آید، اما با قرار گرفتن در کنار سیاست‌هایی مانند جلوگیری از واردات واگن‌های دسته دوم می‌توانند نقشی حیاتی در احیای دوباره شرکت‌های واگن‌سازی داخلی ایفا کند.