۱۸۷۷، پس از ۳ سال مذاکره،ایتالیایی‌‌ها آزاد‌راه کربلا را تکمیل می‌کنند

  از اوایل دولت یازدهم صحبت‌های زیادی مبنی بر احتمال ورود یک شرکت ایتالیایی به پروژه آزادراه همدان–کرمانشاه مطرح شد. پروژه‌ای که با توجه به مسیر آن در طول سال‌های گذشته به آزاد‌راه کربلا مشهور شده است. حالا و با پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد سرانجام این ایتالیایی‌‌ها خواهند بود که این جاده بسیار […]

 

از اوایل دولت یازدهم صحبت‌های زیادی مبنی بر احتمال ورود یک شرکت ایتالیایی به پروژه آزادراه همدان–کرمانشاه مطرح شد. پروژه‌ای که با توجه به مسیر آن در طول سال‌های گذشته به آزاد‌راه کربلا مشهور شده است. حالا و با پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد سرانجام این ایتالیایی‌‌ها خواهند بود که این جاده بسیار مهم را تکمیل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، آزاد‌راه ۳۵۰ کیلومتری همدان به کرمانشاه که در ادامه به مرز خسروی متصل می‌شود، به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین نقاط باقی‌مانده در کریدور آزادراهی شرق به غرب کشور مطرح بوده و در طول این سال‌های توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

هرچند با توجه به طولانی بودن کار و البته گسترده بودن محیط‌های کارگاهی عملاً این پروژه بدون حضور سرمایه‌گذار خارجی اجرایی نمی‌شود.

از این‌رو وزارت راه و شهرسازی مذاکرات خود را با هیأت‌هایی از کشور ایتالیا ادامه داده که نتیجه آن در طول روزهای گذشته به عقد قرار‌داد نهایی منجر شده است.

براساس اعلام امیر امینی – معاون اقتصادی وزارت راه و شهرسازی – پس از آن‌که مشخص شد شرکت ایتالیایی اهتمام جدی برای ساخت و تکمیل این آزاد‌راه اهتمام لازم را دارد بنابر آن گذاشته شد که قرار‌داد مربوط به این طرح نهایی شود.

این برنامه در کنار آزاد‌راه بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) قرار خواهد گرفت که به عنوان یک طرح کلی و پیچیده از سوی طرف‌های ایتالیایی ارایه شده است.

این قرار‌داد در حالی اجرایی می‌شود که پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایتالیایی کولانای اعلام کرده بود که این شرکت در طول حدود ۳ سال گذشته پیگیری‌های خود را برای اجرای این برنامه به‌کار بسته است و با توجه به فهمی که از اهمیت اجرای این طرح بسیار بزرگ دارد قصد دارد که حضور خود را در آن قطعی کند.

 

ساخت آزاد‌راه کربلا یکی از پروژه‌های طراحی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در راستای تسهیل رفت‌وآمد از ایران به سمت کشور عراق و شهر کربلاست. در کنار این آزادراه ایران قصد دارد از دو نقطه مرزی خسروی و شلمچه اتصال ریلی به کشور عراق را نیز نهایی کند تا در کم‌تر از ۳ سال آینده دو کشور از دو مسیر جاده‌ای و ریلی نوین امکان اتصال به یکدیگر را داشته باشد.