۱۸۷۷، وجود انحصارگرا‌ها در اقتصاد یعنی ادامه حیات شورای رقابت

  رییس شورای رقابت معتقد است در هر کشوری که انحصارگر وجود داشته باشد، وجود سازمان‌هایی مانند شورای رقابت برای دخالت در قیمت‌گذاری و جلوگیری از تضییع حق مصرف کننده، ضروری است. به گزارش ایسنا، رضا شیوا درباره‌ سخنان برخی اقتصاددانان که معتقدند شورای رقابت برای جلوگیری از سرکوب قیمت‌ها باید منحل شود، اظهار کرد: […]

 

رییس شورای رقابت معتقد است در هر کشوری که انحصارگر وجود داشته باشد، وجود سازمان‌هایی مانند شورای رقابت برای دخالت در قیمت‌گذاری و جلوگیری از تضییع حق مصرف کننده، ضروری است.

به گزارش ایسنا، رضا شیوا درباره‌ سخنان برخی اقتصاددانان که معتقدند شورای رقابت برای جلوگیری از سرکوب قیمت‌ها باید منحل شود، اظهار کرد: وظیفه‌ای که قانون‌گذار به عهده ما گذاشته، این است که زمینه را برای فعالیت‌های رقابتی بازار‌ها ایجاد کنیم. ما هم در تلاشیم که این کار را انجام دهیم و در نظر بگیرید که در تمام دنیا هر کجا که احتمال ایجاد انحصار در بازار‌ها وجود داشته باشد، سازمان‌هایی برای شکست انحصار به وجود می‌آید، مگر این‌که در کشوری انحصار وجود نداشته باشد.

او اضافه کرد: چرا باید زمانی که انحصارگر وجود دارد، ‌سازمانی برای جلوگیری از انحصار وجود نداشته باشد؟ انحصارگر همیشه دنبال سود خود است و اگر کسی بر او نظارت نکند، او با ایجاد انحصار، حق مصرف‌کننده را تضییع خواهد کرد.

رییس شورای رقابت همچنین بیان کرد: تأکید می‌کنم شورای رقابت فقط در مواردی در تنظیم دستورالعمل قیمت‌ها دخالت می‌کند که بازار انحصاری باشد. در غیر این صورت در قیمت‌گذاری بازارهایی که رقابت آزاد داشته باشند، دخالت نخواهد کرد.

وی همچنین گفت: البته اکنون این بحث‌‌ها برای خودرو مطرح می‌شود ولی باید بگویم کسانی که نسبت به قیمت‌گذاری شورای رقابت انتقاد می‌کنند، از وضعیت بازار خودرو خبر ندارند. در ایران برای بازار خودرو به ویژه بازار خودروی کوچک و متوسط هیچ رقیبی وجود ندارد. در نتیجه شورای رقابت مجبور به دخالت است ولی ما در قیمت‌گذاری خودروهایی که رقیب ندارند و در قیمت‌گذاری آزاد هستند، دخالتی نداریم.

شیوا ادامه داد: به نظر من این سخنانی که عده‌ای درباره ماهیت شورای رقابت مطرح می‌کنند، به این دلیل است که اطلاعات کافی از ماجرا و کارکرد شورای رقابت ندارند و خواهش من این است افرادی که از جریانات مربوط به شورای رقابت و نقش آن اطلاعات دقیقی ندارند در این باره اظهار نظر نکنند.

این اقتصاددان همچنین گفت: الفبای اقتصاد، این موضوع را تأیید می‌کند که وقتی انحصار باشد نمی‌شود بازار را ر‌ها کرد وگرنه انحصارگر قیمت را تعیین می‌کند و هر چه بخواهد در حق مصرف‌کننده اعمال می‌کنند. باید شورای رقابت وجود داشته باشد تا زمانی که بازار از انحصار خارج شود و در این صورت بازار ر‌ها خواهد شد تا خود مسیرش را پیدا کند.