۱۸۷۸،واگذاری شرکت‌های بزرگ به صورت رد دیون، سهام عدالت و‌… به شبه‌دولتی

واگذاری شرکت‌های بزرگ به صورت رد دیون، سهام عدالت و‌… به شبه‌دولتی رییس اتاق ایران و ایتالیا گفت: انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص نامساعد شدن فضای کسب‌و‌کار در پاییز سال گذشته، شاید در نگاه اول تامل برانگیز باشد اما به نظر می‌رسد آن‌چنان هم که برخی از رسانه‌های منتقد دولت این گزارش را […]

واگذاری شرکت‌های بزرگ به صورت رد دیون، سهام عدالت و‌… به شبه‌دولتی

رییس اتاق ایران و ایتالیا گفت: انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص نامساعد شدن فضای کسب‌و‌کار در پاییز سال گذشته، شاید در نگاه اول تامل برانگیز باشد اما به نظر می‌رسد آن‌چنان هم که برخی از رسانه‌های منتقد دولت این گزارش را آگران دیسمان کرده‌اند، وضعیت نا‌مطلوب نباشد.

به گزارش اقتصادنیوز، احمد پورفلاح گفت: درست است که بسیاری مشکلات سخت‌افزاری هنوز سر جای خود قرار دارد و فعالان اقتصادی کشور نمی‌توانند به راحتی ۶ دانگ حواسشان را به کسب‌و‌کار خود جمع کنند اما همین که دولتی در راس امور قرار گرفته که بخش خصوصی را از گوشه انبار اقتصاد کشور بیرون کشیده و به او فرصت شکوفایی داده، خود جای تقدیر دارد.

وی افزود: عمده فعالان اقتصادی کشور می‌دانند که بهتر شدن وضعیت کسب‌وکار موضوعی فرا قوه‌ای است و بهبود برخی فاکتور‌ها به اتحاد ۳ قوه نیاز دارد. از این‌رو توپ بد شدن فضای کسب‌وکار را نباید به زمین دولت انداخت بلکه بهتر است فعالان بخش خصوصی خود اتحادی را به وجود آورند و برای نقش‌آفرینی در فضای اقتصادی کشور مطالبات خود را از حاکمیت بالا ببرند. اگر در شرایط کنونی بخش خصوصی نتواند سهم بیش‌تری از کیک اقتصاد را به دست آورد بعید است در سال‌های آینده قادر باشد این سهم را افزایش دهد چرا که کشور هم اکنون نیاز به حضور این بخش دارد و فعالان آن بهتر است با تمام وجود بخشی از اقتصاد را به تحرک وادارند.

رییس اتاق ایران ‌و ایتالیا در قالب یادداشتی در مجله تجارت فردا تصریح‌ کرد: عمده فعالان اقتصادی کشور به‌کار بزرگ برجام واقفند و خوب می‌دانند که اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید فضای اقتصاد کشور تا چه اندازه بسته می‌شد و کسب و کارشان را محدود می‌کرد. همین اندک امیدی هم که برای برخی تولیدکنندگان مانده، ناشی از برقراری ارتباط مجدد ایران با دنیاست که طبیعتاً نتیجه آن در فعالیت بخش خصوصی اثر‌گذار خواهد بود.

وی گفت: به نظر من دولت در حال حاضر میدان زیادی به بخش خصوصی می‌دهد و خلاف روالی که در دولت قبل وجود داشت، می‌بینیم که در سفرهای رسمی رییس‌جمهور، نمایندگانی از بخش خصوصی هیأت همراه او را تشکیل داده و رییس اتاق ایران به عنوان نماد بخش خصوصی در بیش‌تر مذاکرات اقتصادی دولتمردان حضور می‌یابد.

پورفلاح افزود: این تغییر رویه‌ای است که نشان می‌دهد دولتمردان کنونی اعتقادی قلبی و نه ظاهری به توانایی‌های بخش خصوصی دارند و از میلیاردر شدن فعالان اقتصادی کشور هراسی به دل راه نمی‌دهند. همین که دولتمردان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با دیدی باز از بخش خصوصی استقبال می‌کنند و تنگ نظری ندارند خود روحیه بخش است و افراد را مجاب به فعالیت در تولید رقابتی کشور می‌کند.

 

وی گفت: البته قبول دارم که در برخی موارد دولت سهل‌انگاری‌هایی داشته و فرصت‌هایی را نیز از دست داده است اما درجه اشتباهات آن نسبت به دولت‌های پیشین کم‌تر بوده است. در دولت قبل زیاد می‌شنیدیم که واگذاری‌ها در حال انجام است، اما بخش خصوصی عملاً به بازی گرفته نمی‌شد و سهام شرکت‌های بزرگ به صورت رد دیون، سهام عدالت و‌… به شرکت‌های شبه‌دولتی داده می‌شد. خصوصی‌سازی نه تنها صورت نگرفت بلکه سرخوردگی بخش خصوصی کشور را نیز به همراه داشت. اما دولت کنونی به رغم این‌که از شرکت‌های بزرگ چیزی نمانده، تمام تلاشش را به‌کار می‌گیرد تا سهم بیش‌تری را در اختیار بخش خصوصی واقعی کشور قرار دهد و پای آن هم می‌ایستد.