۱۸۷۸،مدیر کل راه‌ و شهرسازی استان گیلان:دولت تعهد خود در اعطای تخفیفات شهرداری‌ها را محقق نکرده است

مدیر کل راه‌ و شهرسازی استان گیلان: دولت تعهد خود در اعطای تخفیفات شهرداری‌ها را محقق نکرده است علی خاوری نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده در سراسر کشور را یکی از اقدامات اثرگذار دولت یازدهم دانست و گفت: ‌نوسازی بافت‌های فرسوده از سیاست‌های بسیار خوب دولت است که جایگزین مسکن مهر شد و در همه […]

مدیر کل راه‌ و شهرسازی استان گیلان:

دولت تعهد خود در اعطای تخفیفات شهرداری‌ها را محقق نکرده است

علی خاوری نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده در سراسر کشور را یکی از اقدامات اثرگذار دولت یازدهم دانست و گفت: ‌نوسازی بافت‌های فرسوده از سیاست‌های بسیار خوب دولت است که جایگزین مسکن مهر شد و در همه شهر‌ها در حال انجام است.

مدیر کل راه‌ و شهرسازی استان گیلان در گفت‌وگو با ‌صما با انتقاد از نگاه و رویکرد دولت قبلی در شناسایی اراضی و ساخت پروژه‌های مسکن مهر در حومه شهر‌ها و فاقد زیرساخت‌های لازم تصریح ‌کرد: ‌رویکرد وزارت راه‌ و شهرسازی در دولت یازدهم، بر اجرای پروژه‌هایی مثل مسکن مهر معطوف نبوده و وزارتخانه بر ساخت مسکن در داخل شهر‌ها به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های لازم و ضرورت نوسازی شهر‌ها تأکید دارد.

خاوری با بیان این‌که دولت یازدهم، بیش‌تر بر مشارکت مردم در بخش ساخت‌وساز تمرکز کرده است که یکی از این مقوله‌ها مشارکت در احیای بافت‌های فرسوده است، اظهار ‌داشت: ‌احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده مشخصاً از مباحثی است که در سنوات گذشته، به‌ویژه شش هفت سال اخیر مطرح بوده، اما اکنون این موضوع به بحث بازآفرینی شهری تغییر پیدا کرده است.

این مسؤول با بیان این‌که بازآفرینی شهری شامل چند بخش توجه به بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی و احیای بافت‌های فرسوده است، گفت: ‌در دو سال اخیر، اقداماتی در بحث بازآفرینی شهری شده که مقوله احیای بافت‌های فرسوده از بخش‌های آن است و در این راستا، مطالعاتی انجام و تسهیلاتی تعیین شده که افراد ساکن در بافت‌های فرسوده، به نوسازی خانه‌های خود راغب شوند.

مدیر کل راه‌و شهرسازی استان گیلان با اشاره به اقدامات دولت در جهت ترغیب مالکان برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ‌ارایه تسهیلات با سود کم و بدون سپرده‌گذاری به مالکان و قبول تعهد برای پرداخت هزینه‌های شهرداری در صورت تخفیفات ۵۰ درصدی عوارض، از این اقدامات است.

خاوری افزود: ‌شهرداری‌ها در این جهت به تعهدات خود در چند سال اخیر عمل کرده‌اند و بدون شک، در ادامه راه نیز برای همکاری هرچه بیش‌تر برای احیای بافت‌های فرسوده به تشویق و ترغیب نیاز دارند. این در حالی است که دولت تعهدات خود مبنی بر اعطای ۵۰ درصد تخفیفات شهرداری‌ها را در دو-۳ سال اخیر محقق نکرده و امکان دارد که این چالش، در ادامه راه ما را دچار وقفه و مشکل کند.

وی با بیان این‌که یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها صدور پروانه ساخت است، اضافه ‌کرد: ‌زمانی که شهرداری‌ها عوارض نمی‌گیرند یا تخفیف می‌دهند، به دلیل این‌که روی کاهش منابع درآمدی آن‌‌ها تأثیرگذار است، ممکن است اقداماتی انجام دهند که در نتیجه آن روند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با اشکال مواجه شود.

این مسؤول ادامه ‌داد: ‌البته شنیده‌ها حاکی از آن است که ظاهراً در لایحه بودجه تمهیداتی صورت گرفته تا قسمتی از این تخفیفات را به شهرداری‌ها ارایه کنند. در این صورت، به‌طور قطع روند فعلی احیای بافت‌های فرسوده با نظم بیش‌تر و مطلوب‌تری پیش خواهد رفت.

خاوری با اشاره به اثرات مثبت اعطای تسهیلات احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در این زمینه تأکید ‌کرد: ‌در استان گیلان نیز ظرفیت‌سازی خوبی برای این منظور انجام گرفته است؛ به‌طوری که در انتهای سال گذشته، به سهمیه قبلی ما از محل احیای بافت‌های فرسوده شامل هزار واحد مسکونی، ۳هزار واحد مسکونی دیگر نیز اضافه شد و ما با استقبال خوب شهروندان، این تعداد را نیز تحویل گرفتیم.

 

وی با اعلام این‌که از این ۳هزار واحد، دوهزار واحد جذب و به بانک‌های عامل و به‌طور خاص بانک مسکن معرفی شده‌اند و در حال حاضر، طی مراحل آن هستند، حرکت در این مسیر را رو به رشد خواند و در خصوص ضعف و چالش پیش روی آن تصریح‌ کرد: ‌احیای بافت‌های فرسوده اقدام مشترکی بین اداره راه ‌و شهرسازی به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار، بانک به عنوان عامل تأمین‌کننده منابع مالی ‌و شهرداری‌ها به‌عنوان ضلع سوم است.