۱۸۷۸،رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر:مسؤولان در انعقاد قراردادهای تجاری به ارتقای دانش کشور نیز بیندیشند

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر: مسؤولان در انعقاد قراردادهای تجاری به ارتقای دانش کشور نیز بیندیشند احمد معتمدی با بیان این‌که در کنار قراردادهای تجاری می‌توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را ارتقا داد، گفت: دانشگاهیان و محققان کشور انتظار دارند که مسؤولان در عقد قراردادهای تجاری از فرصت‌های ایجاد شده در جهت ارتقای دانش کشور استفاده […]

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

مسؤولان در انعقاد قراردادهای تجاری به ارتقای دانش کشور نیز بیندیشند

احمد معتمدی با بیان این‌که در کنار قراردادهای تجاری می‌توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را ارتقا داد، گفت: دانشگاهیان و محققان کشور انتظار دارند که مسؤولان در عقد قراردادهای تجاری از فرصت‌های ایجاد شده در جهت ارتقای دانش کشور استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست «پساتحریم، صنعت حمل و نقل هوایی و نقش دانشگاه» با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد پسا تحریم افزود: در خصوص تحریم‌ها افراط و تفریط‌هایی داشتیم که این تفکرات لطمات زیادی به توسعه کشور وارد کرده است.

وی اقتصاد امروز دنیا را نه اقتصاد ملی و منطقه‌ای بلکه جهانی دانست و ادامه داد: هیچ اقتصادی نمی‌تواند توسعه یابد و شکوفا شود مگر با حفظ ارتباطات بین‌المللی و این موضوع از ویژگی‌های اقتصاد امروز است.

معتمدی با تأکید بر این‌که باید با حفظ خطوط قرمز به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنیم، یادآور شد: ما باید قبل از برجام به فضای پسابرجام فکر می‌کردیم، چراکه باید در همه حوزه‌ها همچون جذب سرمایه‌گذارهای خارجی، آموزشی و تکنولوژی باید برنامه اجرایی داشته باشیم و فکر نکنیم که صرفاً با برداشته شدن تحریم‌ها مسایل حل می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعت حمل و نقل هوایی را اولین صنعتی دانست که تحریم‌های آن برداشته شده است و اظهار کرد: این صنعت نیاز به برنامه‌ریزی دارد و این نشست می‌تواند به برنامه‌ریزان در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره به خریدهای صورت گرفته در صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: ما نمی‌توانیم به عنوان محققان دانشگاهی اعلام کنیم که هواپیماهای مورد نظر خریداری نشود تا ما تولید کنیم؛ چراکه ما برای رسیدن به این نقطه فاصله داریم و امیدوارم روزی به آن برسیم.

معتمدی با بیان این‌که هیچ کشوری به تنهایی به ساخت هواپیما نرسیده است، افزود: در اروپا چندین کشور در زمینه ساخت ایرباس فعال هستند ولی در نهایت چندین قطعه آن از آمریکا وارد می‌شود تا در نهایت هواپیمای غول پیکری با حفظ استانداردهای بین‌المللی تولید کنند.

وی درعین حال تأکید کرد: ولی این انتظار وجود دارد که وقتی تجارت بزرگی صورت می‌گیرد در کنار آن منافعی برای کشور داشته باشد که از آن جمله می‌توان به ارتقای آموزش، دانشگاه و دانش فنی اشاره کرد.

معتمدی با تأکید بر این‌که اثرات استفاده از این فرصت‌‌ها در میان مدت و بلند مدت متوجه صنایع کشور از جمله صنعت حمل و نقل هوایی خواهد شد، ادامه داد: در این زمینه اصلاح ساختار‌ها می‌تواند مؤثر باشد؛ چراکه با دانشگاه‌های نسل دوم نمی‌توان به سمت رفع مشکلات صنعت هوایی حرکت کرد.

وی حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: در این زمینه تفکر استادان و مسؤولان دانشگاه‌ها باید نسل سومی باشند و هم‌‌پای مسایل روز حرکت کنند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که صنعت هوایی تنها متکی به بخش‌های فنی نیست، اضافه کرد: ما باید در خصوص مسایل مرتبط با مدیریت این صنعت با همکاری سایر دانشکده‌ها تمرکز کنیم.

معتمدی با اشاره به همکاری‌های میان رشته‌ای در صنعت هوایی، یادآور شد: این امر نیاز به ایجاد انعطاف در دانشکده‌ها و مراکز آزمایشگاهی دارد تا بتوانیم جوابگوی نیازهای صنعت هوایی و هواپیمایی باشیم.

 

وی با تأکید بر این‌که باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم، اظهار کرد: این موضوع از برنامه‌های راهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر است ولی باید استادان و کارکنان دانشگاه در این راه با ما همکاری کنند تا سریع‌تر این مسیر طی شود.