۱۸۷۸،جزییات چگونگی استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حومه تهران

جزییات چگونگی استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حومه تهران رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از آغاز استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران خبر داد و گفت: تاکنون تعداد معدودی از شرکت‌ها برای دریافت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری معرفی شده‌اند. محمد صاحبکار خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا […]

جزییات چگونگی استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حومه تهران

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از آغاز استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران خبر داد و گفت: تاکنون تعداد معدودی از شرکت‌ها برای دریافت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری معرفی شده‌اند.

محمد صاحبکار خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر استقرار شرکت‌ها در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، افزود: مصوبه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته در محدوده شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و سایر شهرهای دارای محدودیت استقرار بر مبنای رده‌بندی زیست‌محیطی در سال گذشته در هیأت وزیران اخذ شد.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه هر فعالیت اقتصادی دارای یک رده زیست‌محیطی است که براساس رده‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان در ارزیابی‌‌ها کسب می‌کنند، مجاز به استقرار در محدود‌های مشخص شده، هستند.

صاحبکار اضافه کرد: بر اساس این مصوبه شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس رده بندی زیرمحیطی مجاز هستند در کاربری‌های صنعتی و کارگاهی داخل شهر‌ها یا مکان‌های صنعتی مجاز، استقرار یابند.

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با تأکید بر این که در این راستا اقدام به رده بندی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کردیم، یادآور شد: با ارزیابی‌های انجام شده از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، آن‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری معرفی خواهند شد.

صاحبکار با بیان این که این فعالیت اخیراً آغاز شده است، ادامه داد: در این زمینه در ابتدای راه هستیم؛ از این رو تاکنون تعداد شرکت‌هایی که مورد ارزیابی قرار دادیم، محدود بوده است.

به گفته وی، با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفظ محیط‌زیست، پروتکل جامع مسایل زیست‌محیطی شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده است.

رده‌بندی زیست‌محیطی شرکت‌های دانش‌بنیان

در سال ۱۳۴۶ مصوبه‌ای در دولت وقت تصویب ‌شد، مبنی بر این که هیچ شرکتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نمی‌تواند مستقر شود مگر با مجوز هیأت دولت.

در سال ۸۸ نیز تغییراتی در این قانون ایجاد شد و در آن استثنایی در نظر گرفته ‌شد که تنها حوزه صنایع نوین و یا صنایع پیشرفته اجازه ‌دارند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر مستقر شوند و برای این منظور فهرستی از صنایع نوین تهیه ‌شد.

از سوی دیگر در ماده ۸ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تصریح شده که مؤسسات دانش‌بنیان با رعایت ضوابط زیست‌محیطی می‌توانند در محدوده شهر‌ها مستقر شوند که در سال گذشته مصوبه‌ای در هیأت وزیران در این زمینه ابلاغ شد.

براساس مصوبه شماره ۱۲۰۹۹۷/ت ۴۸۶۰۸ ه در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال گذشته هیأت وزیران، موضوع ضوابط استقرار واحدهای صنعتی پیشرفته و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و در موارد مرتبط، وزارت جهاد کشاورزی مجاز خواهند بود مطابق با قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای استقرار واحدهای صنعتی پیشرفته اقدام کنند.

پیرو آن نیز رده بندی صنایع پیشرفته بر مبنای میزان آلایندگی آن‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد.

رده بندی واحدهای صنایع پیشرفته شامل موارد ذیل است:

فن‌آوری زیستی (غذایی، کشاورزی دامی و گیاهی، صنعتی، محیط زیست، زیست فن‌آوری مولکولی)، فن‌آوری نانو (محصولات و مواد)

اپتیک و فتونیک (مواد، قطعات وسامانه‌ها)

الکترونیک، کنترل و سخت‌افزارهای رایانه‌ای

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری

تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی، داروهای پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی

هوافضا (پرنده‌ها، ماهواره‌ها، موشک‌ها)

انرژی‌های نو (تجدیدپذیر)

محصولات پیشرفته (در حوزه‌های علوم شناختی، گیاهان دارویی و کشاورزی، نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آب، خاک و هوا، معدن، فن‌آوری‌های دریایی، ساختمان و راه‌سازی)

 

براساس مصوبه ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای صنایع پیشرفته می‌توانند علاوه بر مکان‌های نام برده شده، طبق ماده (۳) ضوابط و معیارهای استقرار واحد‌ها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی بر مبنای رده بندی، می‌توانند در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد و شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی مستقر شوند.