۱۸۷۸، مدیر بازرگانی شرکت پالایش و پخش:پالایشی‌ها در ساخت تجهیزات به بلوغ رسیدند

 مدیر بازرگانی شرکت پالایش و پخش: پالایشی‌ها در ساخت تجهیزات به بلوغ رسیدند مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بلوغ ساخت تجهیزات و فن‌آوری در صنعت پالایشی کشور خبرداد. علی زیار در گفت‌و‌گو با شانا اظهار کرد: با توجه به دستاوردهای بزرگ صنعت پالایش در بخش ساخت تجهیزات متأسفانه بازار […]

 مدیر بازرگانی شرکت پالایش و پخش:

پالایشی‌ها در ساخت تجهیزات به بلوغ رسیدند

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بلوغ ساخت تجهیزات و فن‌آوری در صنعت پالایشی کشور خبرداد.

علی زیار در گفت‌و‌گو با شانا اظهار کرد: با توجه به دستاوردهای بزرگ صنعت پالایش در بخش ساخت تجهیزات متأسفانه بازار برای ارایه کالاهای ساخت داخل فراهم نشده است.

وی ادامه داد: برای توسعه صنعت نفت همان‌گونه که ما به دانش فنی و انتقال فن‌آوری خارجی‌ها نیاز، به همان اندازه نیازمند بازارهای خارج برای صادرات محصولات داخلی هستیم.

زیاری با انتقاد از این که متولی در کشور برای معرفی کالاهای ساخت داخل به مصرف‌کنندگان خارجی وجود ندارد، گفت: توجه به ساخت داخل در سطوح پایین صنعت نفت وجود دارد اما در سطوح بالای مدیریتی این امر متولی خاصی ندارد.

وی با تأکید بر این که مسؤولان باید برای ارایه تجهیزات و اقلام ساخت داخل برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت داشته باشند، پیشنهاد کرد: باید یک نهاد مشخص متولی بازاریابی و معرفی کالاهای ساخت داخل در حوزه نفت و انرژی به بازارهای خارجی باشد که متأسفانه تاکنون عملکرد ضعیفی در این زمینه داشته‌ایم.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در این راستا افزون بر١٠ قلم کالای اساسی تعریف شده در وزارت نفت، ١٦ قلم کالای راهبردی و اصلی در صنعت پالایش، انتقال و توزیع نیز مشخص شده است.

وی، هدف اصلی از اجرای پروژه بزرگ بومی‌سازی ١٦ گروه کالاهای مورد نیاز صنعت پالایش، انتقال و توزیع را، در اختیار گرفتن بازار ساخت تجهیزات صنعت نفت در منطقه اعلام کرد.

زیاری اظهار کرد: شرکت‌های خارجی در بازار ایران بیش‌تر به دنبال فروش کالاهایشان هستند تا مشارکت در ساخت، در حالی که سیاست و اولویت این شرکت انتقال دانش و بومی‌سازی است.

وی ادامه داد: این کالا‌ها به تفکیک در بخش مکانیک شامل تجهیزات ثابت و دوار، تجهیزات مربوط به برق، ابزاردقیق و مخابرات، اقلام مربوط به مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها تقسیم‌بندی شده است.

زیاری از استقبال شرکت‌های خارجی برای استفاده از تجهیزات پالایشی ایرانی خبر داد و افزود: متأسفانه در کشور متولی برای معرفی سازندگان و کالاهای ایرانی به مصرف‌کنندگان خارجی وجود ندارد.

 

وی تأکید کرد: ما در ساخت بعضی از تجهیزات و کالا‌ها به بلوغ رسیده‌ایم و دارای مزیت رقابتی هستیم، بنابراین باید برای این دسته از سازندگان داخلی زمینه حضور در بازارهای خارجی را مهیا کنیم.