۱۸۷۸،معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:پرده‌برداری از تخلف ۴۰ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد پرده‌برداری از تخلف ۴۰ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی وجود شرکت‌های پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی را تکذیب و توضیحاتی در خصوص سوءاستفاده از ۴۰ میلیارد تومان اموال در این سازمان ارایه کرد. به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: […]

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

پرده‌برداری از تخلف ۴۰ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی وجود شرکت‌های پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی را تکذیب و توضیحاتی در خصوص سوءاستفاده از ۴۰ میلیارد تومان اموال در این سازمان ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: در هیأت مدیره دوره قبل ۴۰ میلیارد تومان از اموال سازمان نظام مهندسی به بانک سپرده شده که این مبلغ، وثیقه دریافت تسهیلات برای یک شرکت خصوصی قرار گرفته است. این مسأله یکی از چالش‌های مهم سازمان نظام مهندسی است اما خوشبختانه شخص آقای بیطرف دقت و تمرکز زیادی روی این مسأله صورت دادند که هم اکنون این پرونده در دست پیگیری است.

وی افزود: از رسانه‌ها که با اطلاع‌رسانی به روشن شدن فساد صورت گرفته کمک کردند تشکر می‌کنم. این یک تخلف انتظامی است که هم شورای انتظامی می‌تواند آن را به قوه قضاییه ارجاع دهد و هم هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی و بخش‌های نظارتی دیگر این کار را خواهند کرد. چیزی که من می‌بینم عزم جدی است که برای نهایت شفاف‌سازی صورت می‌گیرد تا با متخلفین برخورد شود. گزارش مفصلی هم در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و بخش‌هایی از آن را آقای شیبانی به اشاره کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا وجود شرکت‌های پدرخوانده که تلاش می‌کنند پروژه‌های بزرگ را به دست بگیرند را تأیید می‌کنید، گفت: خیر، وجود پدرخوانده یا مافیا در فرایندهای رسمی معنا ندارد. این‌که فکر کنیم پدرخوانده‌ای در سازمان نظام مهندسی وجود دارد که ۱۰۰ هزار عضو را تحت تأثیر قرار می‌دهد منطقی نیست.

مظاهریان در عین حال گفت: قطعاً گروه‌هایی وجود دارند که سعی می‌کنند منافعی به دست بیاورند و این را تأیید می‌کنیم، عدم شفافیت در بخش‌هایی نیز می‌تواند درست باشد. همه این موارد در «نظام نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام مهندسی» که این هفته توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود اصلاح شده است. سازمان نظام مهندسی امکان مدیریت امکان مدیریت همه مسایل را دارد و می‌تواند امور را تصحیح کند.

وی به اقدام اخیر شهرداری که ارجاع مهندسان ساختمانی را از سازمان گرفته بود و البته طی فرایند قانونی، این مشکل برطرف شد اشاره و کرد افزود: امسال یک اقدام غیرقانونی صورت گرفت و فرایندی که قانون پیش‌بینی کرده بود نقض شد که البته مدیریت شد. بحث بر سر این است که اگر کسانی تخلف کردند قابل اغماض نیست و حتماً پیگیری خواهد شد. قانون ابزارهای لازم را به عنوان خودپالایشی انجام می‌دهد. فکر می‌کنیم این تجربه خوبی بود که جایی که خلاف قانون صورت گرفت نهادهای متخلف به وظایف خود عمل کردند و در مقابل خلاف قانون ایستادند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به «نظام نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام مهندسی» تصریح کرد: مادر آستانه تحول در سازمان نظام مهندسی کشور هستیم. یک ماه و نیم دیگر انتخابات اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود. در پایان یک دوره ۳ ساله باید نگاهی به دستاوردهای سازمان‌های نظام مهندسی بیندازیم و از آن‌ها برای سال‌های پیش رو درس بگیریم تا بتوانیم با جبران اشتباهات گذشته که ممکن است صورت گرفته باشد و تبدیل آن‌ها به درس‌هایی ارزشمند، مهندسی را در کشور اعتلا دهیم.

به گفته مظاهریان، در دولت یازدهم در ۳ سطح توجه به انجام اصلاحات صورت گرفت بود. نقد مفصلی بعد از ۲۰ سال اجرای قانون نظام مهندسی و مشکلاتی که وجود داشت در کنار دستاوردهایی که اجرای ۲۰ ساله قانون داشت انجام پذیرفت. در سه لایه قانون، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای که نیازمند اصلاحاتی بود صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نقش مجلس در اصلاح قانون اشاره و تأکید کرد: نمایندگان طرحی را در ابتدای دولت یازدهم برای اصلاح قانون شروع کرده بودند که متأسفانه آن اصلاح مورد تصویب مجلس قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد. با این وجود در مجلس آینده زمینه خوبی برای اصلاحات ساختاری در قانون نظام مهندسی وجود دارد.

وی گفت: اتفاق نظری وجود دارد که بخش‌هایی از این قانون باید اصلاح شود تا سازمان‌های نظام مهندسی بتوانند چابک تر و سالم تر در خدمت افزایش کیفیت ساخت و ساز در کشور عمل کنند.

مظاهریان، بحث دیگر را تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان دانست و گفت: تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان می‌تواند نظم جدیدی در فرایند ساخت و ساز شهری ایجاد کند. از یک سو می‌تواند فرایند‌ها را شفاف و کوتاه کند و از سوی دیگر مطابق با استانداردهای جهانی به افزایش کیفیت ساخت و ساز و ارایه خدمات مهندسی بپردازد. این دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی است که خوشبختانه جلسات بررسی آیین‌نامه در کمیسیون زیربنایی دولت به خوبی در حال پیشرفت است. هر هفته تقریباً جلسه‌ای در این رابطه انجام می‌شود و نظرات کارشناسان گرفته شده و برای بار آخر هم این نظرات مورد بررسی رسمی قرار می‌گیرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبحث مهم دیگر اصلاح رفتارهای حرفه‌ای است، گفت: رفتار‌ها چه در مقام نظارت در سازمان‌ها و چه در داخل سازمان‌ها بر مبنای رعایت اخلاق حرفه‌ای و فرایند‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده بود که خوشبختانه در اسفندماه ۱۳۹۴ هیأت دولت آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای را در آیین‌نامه قبلی اصلاح و نظام نامه مشخصی را با تیترهای روشنی مطرح کرد که در همین هفته توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و مصادیق روشنی در بحث اخلاق حرفه‌ای که طی ۲۰ سال غیرشفاف بود را برای سنجش قرار می‌دهد.