ضوابط اجرایی شناسایی و پذیرش مشتریان در شرکت بورس کالای ایران- قسمت آخر ماده۳: شناسایی مشتری ۳-۴٫ مدارک مورد نیاز جهت شناسایی مشتریان حقوقی: – تکمیل فرم درخواست کد مشتری که به تأیید کارگزار رسیده است – کپی مدارک ثبت شرکت از جمله اساسنامه شرکت – کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت – کپی آخرین […]
ضوابط اجرایی شناسایی و پذیرش مشتریان در شرکت بورس کالای ایران- قسمت آخر
ماده۳: شناسایی مشتری
۳-۴٫ مدارک مورد نیاز جهت شناسایی مشتریان حقوقی:
– تکمیل فرم درخواست کد مشتری که به تأیید کارگزار رسیده است
– کپی مدارک ثبت شرکت از جمله اساسنامه شرکت
– کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
– کپی آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیأت مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت
– کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل
– موارد ۱ تا ۵ بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد
– صورتهای مالی آخرین دوره مالی شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
– مجوزهای دریافتی جهت فعالیت شرکت
– کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی
– سایر موارد به تشخیص کمیته
تبصره: مشتریان حقوقی موظفند آخرین تغییرات ثبتی شرکت خود را حداکثر ظرف مهلت یک هفته به کمیته پذیرش مشتریان اعلام نمایند.
۳–۵٫ وکیل یا نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی در صورتی میتوانند موضوع پذیرش آنها را پیگیری نماید که سند رسمی وکالت از موکل خود داشته و مدارک شناسایی خود را نیز به بورس کالا ارایه نماید.
۳-۶٫ متقاضیان خارج از کشور، ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی بایستی مدارک مثبته خود را به دو زبان فارسی یا انگلیسی به همراه فرم درخواست کد مشتری که به تأیید سفارت یا کنسولگری ایران رسیده از طریق کارگزار مربوط به مسؤول پذیرش جهت دریافت کد ارایه دهند.
۳-۷٫ متقاضیان خارج از کشور میتوانند بهطور مستقیم یا از طریق کارگزار خود یک مرتبه نسبت به تصمیم کمیته پذیرش مشتری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش متقاضی، اعتراض نمایند.
ماده ۴: انواع کدهای معاملاتی
۴-۱٫ کد معاملاتی عام: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص ایجاد نشده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیتی اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس نماید.
۴-۲٫ کد معاملاتی خاص گروه کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی نیز خرید نماید.
۴-۳٫ کد معاملاتی خاص کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید یکی یا چند کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است کالا یا کالاهای خاص را خرید نماید.
۴-۴٫ کلیه معاملهگران کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا بایستی کد معاملاتی عام دریافت نمایند.
۴-۵٫ اشخاص حقیقی میتوانند جهت خرید کالاهای کشاورزی، سیمان، طلا و کالاهای صادراتی، قبض انبار قراردادهای مشتقه با رعایت مفاد این دستورالعمل کد معاملاتی دریافت دارند.
ماده ۵: نحوه صدور انواع کدهای معاملاتی
۵-۱٫ کد معاملاتی عام توسط مسؤول پذیرش و کد معاملاتی خاص گروه کالا توسط کمیته صادر میشود.
۵-۲٫ صدور کد معاملاتی عام
مسؤول پذیرش موظف است حداکثر ظرف ۳ روز کاری پس از ارایه مدارک کامل مشتری توسط کارگزاری، نسبت به صدور کد معاملاتی عام برای مشتری اقدام نماید یا اینکه عدم کفایت مدارک ارایه شده را بهکارگزار اعلام کند.
۵-۳٫ صدور کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه کالا
الف: جهت صدور کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه کالا، متقاضی بایستی مدارک و مستندات خود را به کمیته پذیرش مشتریان ارایه نماید.
ب: مشتریانی که واجد شرایط خرید بیش از یک کالا میباشند اعم از اینکه در یک گروه کالایی یا در گروههای کالایی متفاوت قرار داشته باشند، بایستی فرایند اخذ کد معاملاتی را بهطور جداگانه طی نمایند. بدیهی است به هر مشتری صرفاً یک کد معاملاتی اختصاص مییابد.
ج: دبیر کمیته موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از ارایه مدارک مشتری توسط کارگزاری، گزارش کارشناسی خود حاوی اظهار نظر در خصوص احراز یا عدم احراز شرایط اعطای کد معاملاتی خاص کالا و یا خاص گروه کالا را به انضمام مستندات مربوط به کمیته ارسال نماید.
د: کمیته موظف است حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از دریافت گزارش و مستندات مربوط نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر اعطای کد معاملاتی خاص کالا و یا گروه کالا را به متقاضی اعلام کند و در صورت رد درخواست، متقاضی میتواند مراتب اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ تصمیم کمیته به وی به بورس اعلام کند.
ماده ۶: شرایط اختصاصی برای دریافت کد معاملاتی خاص کالا یا خاص گروه کالا برای کلیه گروههای کالایی به شرح ذیل میباشد:
الف: رعایت مقررات خارج از بورس از جمله اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط در صورت وجود
ب: اخذ تأییدیه کمیته پذیرش مشتریان بورس کالا
تبصره: گروههای کالایی به تشخیص کمیته پذیرش مشتریان تعیین میشوند.
ماده ۷: حد تخصیص
۷-۱- کالاهای مشمول محدودیت به کالاهایی اطلاق میگردد که در یک دوره زمانی طبق مقررات یا دستور مقامات ذیصلاح حد تخصیص یا حد خرید برای آنها در نظر گرفته شده است.
۷-۲-کالاهای فاقد محدودیت به کالاهایی اطلاق میشود که حد تخصیص نداشته باشند.
۷-۳- کلیه مشتریان بورس میتوانند از کالاهای فاقد محدودیت به هر مقدار خرید نمایند.
۷-۴- تعیینکنندگان حد تخصیص یا حد خرید:
۱٫ شرکت بورس کالای ایران
۲٫ فروشندگان کالا که در اطلاعیه عرضه، محدودیت فوق را اعلام نمایند.
۳٫ وزارتخانهها و نهادهای ذیربط.
۷-۵٫ کالاهای دارای محدودیت خرید یا فاقد محدودیت خرید میتواند در شرایط زمانی خاص به یکدیگر تبدیل گردند.
ماده ۸: مقرارت عمومی:
۸-۱٫ کمیته مجاز است جهت احراز هویت مشتریان بهکارگزاران، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیات، وزارتخانهها، شرکتهای فروشنده، بانکها، صندوقهای اعتباری، سندیکاها و سایر ارگانها به تشخیص خود مراجعه و تأییدیه اسناد و مدارک مشتریان را از نهادهای مزبور دریافت نمایند.
۸-۲٫ مشتری یا کارگزار موظف است در هر زمان بنا به درخواست کمیته نسبت به ارایه مدارک و مستندات مجدداً اقدام نماید.
۸-۳٫ کمیته پذیرش مشتریان در شرایط ذیل نسبت به تعلیق یا لغو کد معاملاتی اقدام خواهد نمود:
۱٫ دستور دادگاه صالح و یا دستور مراجع ذی صلاح
۲٫ ورشکستگی مشتری
۳٫ عدم ارسال مدارک مورد نیاز یا ارسال مدارک ناقص
۴٫ از دست دادن شرایط صدور کد معاملاتی
۵٫ تغییر یا ابطال مجوزهای صادر شده از سوی نهادهای خارج از بورس
۸-۴٫ در صورت رفع یک یا چند مورد از موارد فوق، کمیته یا مسؤول پذیرش مشتریان میتواند مجدداً نسبت به فعالسازی کد مشتری اقدام نماید.
۸-۵٫ مستندات شناسایی مشتریان نزد بورس بهصورت فیزیکی به مدت ۵ سال از تاریخ آخرین فعالیت مشتری و به صورت الکترونیکی برای همیشه نگهداری میشود.
۸-۶ نتایج تصمیمات و بررسیهای کمیته در خصوص هریک از موارد ارجاع شده بایستی به صراحت در متن صورتجلسات درج شود. سوابق و مستندات صورتجلسه کمیته بایستی نگهداری شده و در موارد لزوم در اختیار مقامات ذی صلاح قرار گیرد.
۸-۷ کلیه شرکتهای ایرانی یا خارجی میتوانند در بورس به خرید و فروش کالا مبادرت نمایند و براساس این دستورالعمل کد معاملاتی دریافت دارند.
۸-۸ کمیته موظف است مشتریان قبلی بورس را که از بورس کد معاملاتی دریافت کردهاند، طبق مقررات این دستورالعمل شناسایی نماید. مشتریانی که به موجب این بند با آنها تماس گرفته شده است، بایستی حداکثر ظرف ۳ ماه مدارک مورد نیاز را به بورس تحویل دهند. در صورت عدم ارایه مدارک مورد نیاز توسط مشتریان، کمیته میتواند نسبت به غیرفعال نمودن کد آنان اقدام کند.
۸-۹ مدیریت فنآوری اطلاعات و ارتباطات بورس موظف است تدابیر لازم جهت حفظ و نگهداری مدارک و مستندات مربوط به شناسایی مشتریان بورس را پیشبینی نماید. همچنین در موارد ضروری طبق مفاد این دستورالعمل یا به درخواست کمیته محدودیتهایی را در سامانه معاملاتی بورس اعمال نماید
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.