۱۸۷۹،عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح‌کرد:پتک قوانین بر سر بخش خصوصی

عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح‌کرد:پتک قوانین بر سر بخش خصوصی از دغدغه‌های بخش خصوصی این است که صرفاً جنبه اقتصادی نداشته باشند بلکه موجوداتی اجتماعی اقتصادی باشند و با وجود نگاه اقتصادی به کسب‌وکار خود مباحث اجتماعی و اصول حرفه‌ای کار را نیز رعایت کنند. امروز در همه کشورهای دنیا موضوع اخلاق حرفه‌ای کار و […]

عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح‌کرد:پتک قوانین بر سر بخش خصوصی

از دغدغه‌های بخش خصوصی این است که صرفاً جنبه اقتصادی نداشته باشند بلکه موجوداتی اجتماعی اقتصادی باشند و با وجود نگاه اقتصادی به کسب‌وکار خود مباحث اجتماعی و اصول حرفه‌ای کار را نیز رعایت کنند. امروز در همه کشورهای دنیا موضوع اخلاق حرفه‌ای کار و مسؤولیت‌های که بنگاه‌های اقتصادی از نظر اجتماعی بر دوش دارند به‌عنوان یک بحث مهم و جدی مطرح است.

به گزارش ‌صما بخش خصوصی در سال‌های بعد از انقلاب به خاطر محدودیت بودجه‌ای دولت رشد چشمگیری داشته است و خدمات خوبی را در کنار دولت برای مردم فراهم کرده است؛ اما سیاست‌های غلط اقتصادی در دوره‌های مختلف، بخش خصوصی را دچار مشکلات اساسی کرده و در حال حاضر حیات‌بخش اعظمی از بنگاه‌های خصوصی درخطر و وضعیت قرمز است.

نگاه مبهمی جلوی چشمان بخش خصوصی است

در این خصوص فاطمه دانشور عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران با بیان این مطلب که اقتصاد کشور ما دولتی است به ‌صما گفت: ما سال‌ها است که در اتاق بازرگانی که خانه بخش خصوصی است فریاد زدیم و اصل ۴۴ را مطالبه کردیم تا کار و امورات اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود. متأسفانه علی‌رغم شعارهای متعدد این دولت، این مطالبات در دولت یازدهم نیز عملی نشد.

وی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی بسیار ضعیف شده و نگاه دولت به موضوعاتی مانند قوانین ضدونقیض صادرات و واردات و گمرک همچنان نامناسب است.

رییس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسؤولیتی اجتماعی اتاق ایران با بیان این مطلب که در تمام حوزه‌های بخش خصوصی دچار افت هستیم، یادآور‌ شد: حدود ۸۰ درصد بخش معدن بخش خصوصی متوقف ‌شده و ۲۰ درصد مابقی با کم‌ترین ظرفیت و توان فعالیت می‌کنند.

دانشور در ادامه اظهار ‌داشت: نگاه مبهمی جلوی چشمان بخش خصوصی است و آینده این بخش با این وضعیت روشن نخواهد بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بابیان این مطلب که متأسفانه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت بسیار کم‌رنگ است، گفت: اتاق بازرگانی در همه حال مطالبه‌گر حق‌وحقوق بخش خصوصی بوده و است و البته هدف اقتصاد مقاومتی نیز بر اصل واگذاری و توجه به بخش خصوصی بوده است؛ اما متأسفانه در نگاه دولت و مسؤولین عزم جدی یعنی توجه به بخش خصوصی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال ‌صما مبنی بر این موضوع که بخش خصوصی چگونه‌ می‌تواند اعتماد و نگاه مثبت دولت را جذب کند، اظهار داشت: متأسفانه سیاست‌های دولت به بخش خصوصی به‌هیچ‌عنوان حمایتی نبوده و با اعمال انقباضات متعدد فشارهای مضاعفی به بخش خصوصی وارد می‌کند. قوانین متعدد مالیاتی، تأمین اجتماعی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها همانند ضربه‌های پتک بر سر بخش خصوصی است و در حال حاضر بیش‌تر بنگاه‌های بخش خصوصی با شهرداری‌ها مشکل ‌دارند و این مشکلات باعث ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی نسبت به سال‌های قبل شده است.

این مقام مسؤول اضافه ‌کرد: هرچند انتظار می‌رفت پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ اقتصاد ایران با تغییرات مثبت جدی مواجه شود، اما اقتصاد کشور طی ماه‌های اخیر درگیر انتظاری فرسایشی شده است. فاصله زمانی میان مراحل مختلف اجرای توافق هسته‌ای و کارشکنی‌هایی که در تمام طرف‌های توافق از سوی گروه‌های خاص انجام می‌گیرد، بخشی از آثار روانی مثبت رفت‌وآمد و ابراز تمایل سرمایه‌گذاران خارجی را در ایران از بین برده است.

دانشور با بیان این مطلب که در چند سال اخیر بخش خصوصی گام‌هایی محکمی در بخش مسؤولیت اجتماعی برداشته است و نشان داده است که این بنگاه‌ها نباید تنها اقتصادی باشند، ادامه ‌داد: نگاه اقتصادی اجتماعی باعث خواهد شد مفاهیم ضد ارزشی مانند ثروت‌آفرینی، به ارزش تبدیل شود و اخلاق حرفه‌ای جایگاه مناسبی برای خود داشته باشد. به‌طورکلی در قضیه مسؤولیت اجتماعی باید کدهای اخلاقی استراتژیکی شرکت و سازمان‌های خصوصی پررنگ‌تر شود؛ و تمامی شرکت‌ها به سمت اخلاقی حرفه‌ای چرخش دوباره‌ای داشته باشند و بر علیه ضد اخلاقی مانند اخذ و ارایه رشوه برخوردهای جدی داشته باشند و با این گام‌های مهم سلامت مجموعه بخش خصوصی را به اثبات برسانند.

وی در پاسخ به این سؤال که اخلاق حرفه‌ای چه تأثیری بر اقتصاد سالم دارد، یادآور ‌شد: از دغدغه‌های بخش خصوصی این است که صرفاً جنبه اقتصادی نداشته باشند بلکه موجوداتی اجتماعی اقتصادی باشند و باوجود نگاه اقتصادی به کسب‌وکار خود مباحث اجتماعی و اصول حرفه‌ای کار را نیز رعایت کنند. امروز در همه کشورهای دنیا موضوع اخلاق حرفه‌ای کار و مسؤولیت‌های که بنگاه‌های اقتصادی از نظر اجتماعی بر دوش دارند به‌عنوان یک بحث مهم و جدی مطرح است؛ اما در ایران این موضوع با توجه به شاخص‌های سلامت حرفه‌ای دنیا در وضعیت قرمز است، متأسفانه مدیریت سازمانی در ایران با داشته‌های ۱۰۰ سال پیش هدایت‌شده و اگرچه در دین ما به اخلاق اشارات فراوانی شده است و در تک‌تک افراد وجود دارد اما به‌صورت سازمانی و سیستماتیک نهادینه نشده است. اخلاق حرفه‌ای باید در اعضای هیأت‌مدیره بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی از جایگاه بالایی برخوردار شده و اعمال شود.

 

این فعال اقتصادی در پایان اظهار‌ داشت: توجه به اخلاقیات از موارد مهم شورای شهر بود و بر این اساس مسؤولیت اجتماعی به‌صورت کتابچه‌های متعدد تهیه شد.