هیچ کس حق ندارد بین مذهبی با مذهب دیگری امتیازی قائل شود

    رییس‌جمهور گفت: به عنوان رییس‌جمهور ایران و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم در ایران اسلامی هیچ‌کس حق ندارد بین مسلمانان و مذهبی با مذهب دیگری امتیازی قائل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار مردمی با مردم شهرستان مهاباد با تأکید بر این‌که تمام مردم مسلمان […]

    رییس‌جمهور گفت: به عنوان رییس‌جمهور ایران و رییس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم در ایران اسلامی هیچ‌کس حق ندارد بین مسلمانان و مذهبی با مذهب دیگری امتیازی قائل شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار مردمی با مردم شهرستان مهاباد با تأکید بر این‌که تمام مردم مسلمان از جمله شیعه و سنی در حقوق شهروندی عین هم و مساوی هستند، اظهارکرد: نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شویم و اصل اساسی در مسؤولیت‌ها باید شایستگی باشد و هر کس در هر منطقه‌ای دارای شایستگی بالاتر است باید متناسب با توانایی‌هایش زمینه فعالیت و بالندگی برای او مهیا شود.

روحانی خاطرنشان‌کرد: برای من کافی نیست که در میان سفرای ما یک سفیر از اهل سنت و کردستان داشته باشیم و یا در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت یک معاون کرد فعالیت کند چرا که برای ما بین ترک، کرد، فارس، بلوچ و عرب و دیگر اقواممان هیچ‌گونه تفاوتی نباید وجود داشته باشد.

روحانی با تأکید بر این‌که قبل از مسأله قومیت همه ایرانی و مسلمان هستیم، گفت: ما به ایرانی بودن و مسلمان بودنمان افتخار می‌کنیم و مسأله قومیت در مرحله سوم است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که قومیت‌های مختلف مثل گل‌های رنگارنگ در باغ بزرگی هستند، افزود: مگر می‌شود باغ از بین برود و گلی باقی بماند پس اول باید به فکر حفظ باغ باشیم و آنگاه از گل‌های رنگارنگ حراست کنیم.

رییس‌جمهور در ابتدای صحبت‌های خود به افتخارآفرینی‌های مردم شهرستان مهاباد در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: مردم مهاباد همواره مرزبانان غیور دفاع از سرزمین اسلامی بودند و همواره دست رد به سینه توطئه‌های دشمنان زدند که به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی میان مردم متحد بودند.

وی با بیان این‌که مهاباد نگین ادبیات کردی در سرزمین ماست، خاطرنشان‌کرد: جمهوری اسلامی ایران نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های ایرانی است و نه تنها به فکر منافع مردم خود و سرزمین خود است، بلکه به فکر حمایت و کمک از مردم مظلوم این منطقه عزیز است و آن روز که اربیل در خطر سقوط قرار گرفت نیروهای مسلح، نیروهای سیاسی، سپاه ارتش، بسیج و دولت ایران بود که این سرزمین را نجات داد. همان‌طور که وقتی دمشق در خطر سقوط در برابر گروه‌های تروریستی داعشی و جبهه‌النصره قرار گرفت، جمهوری اسلامی به ندای مظلومیت مردم منطقه جواب مثبت داد.

روحانی با ابراز خوشحالی از وجود همزیستی مسالمت‌آمیز در استان آذربایجان غربی بین مسلمانان و غیرمسلمانان و شیعه و سنی و قومیت‌های مختلف، خاطرنشان‌کرد: همه در این سرزمین یک آرزو دارند و آن آبادنی ایران اسلامی است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: آن‌هایی که امروز در منطقه ما از جمله عراق و سوریه فتنه به پا کرده‌اند و تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند و مردم بی‌گناه را از دم تیغ می‌گذرانند و به ناروا خود را مسلمان لقب می‌دهند و از جهاد دم می‌زنند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.

روحانی با بیان این‌که ما تابع قرآن هستیم که به ما می‌گوید همه انسان‌ها دارای کرامت و عزت هستند، گفت: خون هیچ بی‌گناهی در این سرزمین نباید ریخته شود، چون هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه ما مخلوق خدا هستیم به ویژه مسلمانان که همه با هم برادر هستند.

روحانی با بیان این‌که خدا را شاکریم که الفت و برادری در سرزمین ما مستقر است، ‌خاطرنشان‌کرد: در این کشور یک قانون اساسی برای همه مردم حاکم است و یک دولت حکمرانی می‌کند و البته یک رهبری بزرگ پرچمدار نهضت و انقلاب اسلامی ایران است.

روحانی با تأکید بر این‌که در سایه وحدت و اتحاد می‌توانیم پیشرفت کنیم، اظهارکرد: باید با کشورهای همسایه‌مان رقابتی سالم داشته باشیم و با آن‌ها ارتباطی دوستانه و سازنده برقرار کنیم.

وی با اشاره به این‌که مهاباد با ۳ کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دیوار به دیوار و همسایه است، گفت: فرصت بسیار خوبی برای مردم مهاباد است و وظیفه دولت است که ایران با همه کشورهای جهان که قصد خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند، رابطه دوستانه و سازنده ایجاد کند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که با حمایت و کمک مردم و رأی‌ آن‌ها در خرداد ۹۲ دیوارهای تحریم را که باعث جدایی ایران از کشورهای دیگر شده بود تخریب کردیم، گفت: در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت دست نمی‌یابد، مگر آن‌که با کشورهای دنیا و همسایه ارتباط سازنده برقرار کند.

روحانی ادامه داد: اگر بتوانیم با عراق و ترکیه و آذربایجان و کشورهای منطقه رابطه‌ای صمیمانه و سازنده داشته باشیم، به وضعیت جوانان و تحصیل‌کردگان مهاباد کمک خواهد کرد.

روحانی با اشاره به این‌که امروز بزرگ‌ترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه افتتاح می‌شود، گفت: واحد عظیم پتروشیمی با تولید ۳۰۰ هزار تن محصول سالانه امروز در مهاباد افتتاح می‌شود که باعث رشد و عظمت بیش‌تر این منطقه خواهد بود.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که این پتروشیمی با زحمات فراوان به مهاباد رسیده است، توضیح داد: ۱۶۹۰ کیلومتر راه برای مسیر لوله گاز استفاده شده است تا در مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، سنندج، مهاباد و میاندوآب نعمت بزرگ گاز و پتروشیمی را داشته باشیم.

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که خط لوله گاز با این طول در منطقه کم‌نظیر است، خاطرنشان‌کرد: این تلاش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیشرفت مناطق کردنشین است و آن‌ها که به دروغ می‌گویند جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد این منطقه نشود با چشم باز متوجه دروغ‌های خود بشوند چرا که جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تکامل و صنعتی‌کردن مناطق غربی کشور و کردنشین همه توان خود را به‌کار می‌گیرد.