آمال بهارستان با رییسی که رییس ماند!

آمال بهارستان با رییسی که رییس ماند! رامین شاهی – رأی‌گیری برای انتخاب رییس و اعضای هیأت رییسه بهارستان دهم، روز گذشته به پایان رسید تا ریاست آقای رییس، ۹ ساله شود. روز گذشته اهالی بهارستان دهم، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در اولین روزهای عمر خود در حالی با ۲۳۷ رأی، رییس قوه مقننه مجالس […]

آمال بهارستان با رییسی که رییس ماند!

رامین شاهی – رأی‌گیری برای انتخاب رییس و اعضای هیأت رییسه بهارستان دهم، روز گذشته به پایان رسید تا ریاست آقای رییس، ۹ ساله شود.

روز گذشته اهالی بهارستان دهم، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در اولین روزهای عمر خود در حالی با ۲۳۷ رأی، رییس قوه مقننه مجالس هشتم و نهم را دوباره برگزیدند در‌حالی‌که عده‌ای به دنبال ریاست معاون اول سابق دولت اصلاحات بودند، لیکن وی با به‌دست نیاوردن رأی لازم در انتخابات موقت هیأت رییسه مجلس، در انتخاب هیأت رییسه دائمی، شرکت نکرده بود.

در این خصوص و در رفتار سنجیده وزیر سابق مخابرات دولت اصلاحات، حرف‌‌ها و نکات ارزنده‌ای نهفته است. وجود رفاقت در عین رقابت، واقع‌بینی و از خودگذشتگی رجل مطرح در انتخابات هیأت رییسه در این دوره مجلس، نشان داد مسؤولین و نمایندگان حال حاضر قوه مقننه باید به دنبال حل چالش‌های جدی قانون‌گذاری و نظارتی در مجلس باشند و از حاشیه‌های کاذب و مخربی که از سوی برخی رسانه‌ها به آن دامن زده می‌شود، پرهیز کنند.

از سویی به نظر می‌آید جناح‌های سیاسی موجود در مجلس که برآیند افکار احزاب کشور در ذیل خواست مردم هستند، به نوعی به پختگی و تعادل در عملکرد خود، دست یافته‌اند و از رفتارهای افراطی و مخرب، شعارزده و بی‌ثمر که در برخی از وکلا در طول مجالس ششم تا نهم دیده می‌شود، پرهیز خواهند کرد. لذا استفاده از همه ظرفیت‌ها و تجربیات رجل سیاسی در جناح‌های مختلف و توزیع منطقی کرسی‌های بهارستان چیزی بود که در طول چند دوره قبلی مجالس کشور به اندازه حال حاضر دیده نشده بود.

باید توجه داشت جای خالی چند نفر از نمایندگان باسابقه و خبره مجلس نهم در میان اهالی بهارستان دهم در امر قانون‌گذاری احساس خواهد شد که امیدواریم دست‌کم در بخش مشاوره از تجربه‌های ارزنده آنان استفاده شود؛ از سویی باید درک کرد لازمه دموکراسی، بقا و ادامه حیات باثبات جریانات فکری در کشور است؛ لذا مجلس دهم فرصت مناسبی برای بازسازی هر دو جناح سیاسی و پر وزن کشور در عین تعامل و افزایش تساهل رفتاری و فکری خواهد بود تا هر دو جریان با درس گرفتن از عملکرد افراطی برخی از اسلاف خود، ضمن ارزیابی و نقد عملکرد خود به دنبال رعایت قواعد بازی باشند و نه حذف دیگری.

این امید وجود دارد که ثبات ریاست با تجربه قوه مقننه در کنار حضور نیروهای تازه نفس جناح‌های مخلتف، موجب حل واقعی مشکلات عدیده نظارتی، اقتصادی و عمرانی و اجتماعی و تنقیحی قوانین کشور شود و شاهد دستاوردهای بزرگ قانونی و نظارتی در پایان عمر مجلس دهم باشیم.