۱۸۸۰،عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت: دولت بازار مناقصات نفتی را برای خارجی‌ها جذاب کرد

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:دولت بازار مناقصات نفتی را برای خارجی‌ها جذاب کرد قوانین شرکت در برخی مناقصات دست و پا گیر است عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به دنبال ایجاد مشارکت میان شرکت‌های داخلی با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای ارتقای توان […]

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:دولت بازار مناقصات نفتی را برای خارجی‌ها جذاب کرد

قوانین شرکت در برخی مناقصات دست و پا گیر است

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به دنبال ایجاد مشارکت میان شرکت‌های داخلی با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای ارتقای توان تکنولوژیک و امکان توسعه صادرات کالا است.

کوروش آهنج درباره انتقاد برخی صنعتگران به دست‌وپاگیر بودن برخی مقررات مناقصات، بیان کرد: اگرچه قوانین شرکت در مناقصه گاه محدودیت آور است که البته این موضوع بیش‌تر دست و پای کارفرما و کارمندان دولتی را بسته است. اما می‌توان در این شرایط نیز فعالیت اقتصادی را به ثمر رساند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این انتقاد بجا است که بعضی از قوانین شفاف نبوده و تفاسیر گوناگون از آن می‌شود که همین امر موجب شده ما در اجرا مشکل داشته باشیم، اما زمانی که از مقرراتی انتقاد می‌شود، باید به دنبال جایگزینی باشیم که منافع همه ذی‌نفعان را به دنبال داشته باشد. قانون کنونی مصوبه سال ۸۳ است که همچنان روابط بین عرضه و تقاضا را تسهیل کرده است.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اظهار کرد: اگر انتقاد پیمانکاران به تضامینی است که برای مناقصات ارایه می‌کنند، باید گفت در تمام مناقصات دنیا از پیمانکار خواسته می‌شود که پروژه را از لحاظ اعتبار، قیمت پیشنهادی و تعهد به اجرا تضمین کنند. در حال حاضر، روشی بهتر از این وجود ندارد. اما اعتبار طرفین، سابقه همکاری می‌تواند در نوع تضمین بسیار مؤثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط شرکت‌های داخلی و خارجی در مناقصات نفتی دولت گفت: دولت به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی است، چرا که منابع شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌ها کافی نیست. به همین دلیل، جذابیت‌هایی را برای این دسته از شرکت‌ها ایجاد می‌کند که البته این شرایط برای سرمایه‌گذاران ایرانی هم باید لحاظ شود.

شرکت‌های داخلی، توانایی تأمین مالی ندارند

عضو هیأت مدیره استصنا خاطرنشان کرد: شرکت‌های داخلی به دلیل محدودیت در دسترسی به تسهیلات بانک‌های خارجی توانایی اجرای روش‌های مختلف تأمین مالی(فاینانس)پروژه‌های نفتی کشور را ندارند. بالاخره مراجعه دولت به سرمایه‌گذار همانند سایر کشور‌ها روش رایجی است.

وی افزود: البته ممکن است مدیری در سطوح میانی وزارتخانه در مناقصات گرایشی به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی داشته باشد، ولی نمی‌توان این رویکرد به کل بدنه وزارتخانه تعمیم داد.

آهنج اشاره کرد: حتی قرار است شرکت‌های خارجی که در قالب قراردادهای IPC وارد کشور شوند و پروژه‌های را با سرمایه‌هایشان توسعه دهند، ملزم به انتخاب یک شریک ایرانی هستند. بنابراین، در صورت تحقق این تعهد، این نظر که دولت مایل به همکاری با شرکت‌های خارجی است، منتفی است. در حال حاضر از سوی دولت تسهیلات خوبی برای حضور شرکت‌های داخلی در مناقصات نفتی ایجاد شده است.

نباید همه چشم‌هایمان به دست دولت باشد

وی ادامه داد: شرکت‌های داخلی نباید به خاطر این‌که در سرزمین خود فعالیت می‌کند، به دنبال امتیازی باشند که آن‌ها را از کوران رقابت دور کند. چراکه اعتقاد داریم در صورت تحقق این اتفاق نه این‌که حمایتی از تولید ملی صورت نمی‌گیرد، بلکه موجب ضعف و ناتوانی آن‌ها شده و همیشه چشم‌هایمان به دست دولت خواهد بود. متأسفانه در کشور نتیجه چنین حمایت‌هایی را دیده‌ایم. بخش خصوصی با توجه به نقش و توان خود باید ضعف‌های خود را که به سیستم خودش بر می‌گردد، به‌خوبی شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کند، نه این‌که کارفرما را به چالش بکشد که موجبات رانت فراهم شود.

این عضو استصنا یادآور شد: در وهله نخست، شرکت داخلی باید سعی در تولید کالای با کیفیت داشته باشد و سپس قیمت و زمان را رقابتی کند. این یک اصل اقتصادی است. هیچ جای دنیا هم اینطور نیست که تمام درهای تجارت را ببندند و از داخل خرید کنند.

وی افزود: شاهدیم سیاست‌هایی از این دست در صنعت خودرو منجر به عقب افتادگی صنعت مذکور شده است. در صورتی که بخش خصوصی واقعی در صنایعی وارد شده که باعث توسعه و پیشرفت آن صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده است.

برخی فقط نام صنعتگر را یدک می‌کشند

آهنج اشاره کرد: برای صنعتگر واقعی، شرایط پساتحریم وضعیت مطلوبی خواهد شد، اما برای واسطه‌های داخلی شرایط بد می‌شود. باید بین صنعتگر داخلی و واسطه داخلی تفاوت قائل شد. برخی از صنعتگران، به اسم صنعتگر در واقع واسطه و دلال هستند.

وی ادامه داد: در شرایط پساتحریم که دسترسی به بازارهای مالی، فنی و بازرگانی برای صنعتگران فراهم می‌شود، انتظار می‌رود که پیشرفت و توسعه آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود، چرا که هزینه تولید کاهش می‌یابد. در این میان، گروهی از شرکت‌ها که به نام تولیدکننده، واردکننده حرفه‌ای شدند، در این شرایط ضرر خواهند کرد.

تعامل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

 

این عضو استصنا درباره برنامه این انجمن برای ایجاد تعامل بین کارفرما و سازندگان بیان کرد: استصنا در برنامه‌های جدید خود می‌خواهد با راه‌اندازی مرکز فن آوری کیش تعاملی بین سازندگان داخلی با شرکت‌های خارجی معتبر ایجاد شده و ظرفیت‌های داخلی در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود. تسهیل شرایط پرداخت و تأمین نقدینگی سازندگان داخلی است.