گردشگری در مازندران با طعم تخریب محیط‌زیست

گردشگری در مازندران با طعم تخریب محیط‌زیست گردشگری در مازندران همواره با طعم تلخ تخریب محیط‌زیست همراه است، چراکه مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی و ساختاری، دست به دست هم داده تا طبیعت، ساحل، کوه و دشت بی‌نصیب از زباله‌های برجای مانده از مردم بومی و گردشگران نباشد. به گزارش ایرنا، با یک نگاه می‌توان انواع […]

گردشگری در مازندران با طعم تخریب محیط‌زیست

گردشگری در مازندران همواره با طعم تلخ تخریب محیط‌زیست همراه است، چراکه مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی و ساختاری، دست به دست هم داده تا طبیعت، ساحل، کوه و دشت بی‌نصیب از زباله‌های برجای مانده از مردم بومی و گردشگران نباشد.

به گزارش ایرنا، با یک نگاه می‌توان انواع پلاستیک تا مانده‌های غذا، پوست مرکبات، میوه و نیز انواع شیشه‌ها و بطری‌های پلاستکی را در جای جای جاده‌ها، دامن طبیعت و پارک‌های جنگلی مازندران مشاهده کرد که به راحتی از سوی مردم ر‌ها می‌شود.

مازندران با دارا بودن موقعیت‌های ممتاز طبیعی، تاریخی، گردشگری و کشاورزی همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر است که با پیشرفت تکنوژلوی حمل و نقل این میزان گردشگر روبه فزونی است، در حالی‌که بسترهای لازم همزمان در همه بخش‌ها خصوصاً در بخش خدمات شهری رشد نکرده است.

براساس آمار منتشر شده میزان تولید زباله در سطح استان هم‌اکنون روزانه ۳ هزار تن است و این رقم در نوروز به ۶ هزار تن می‌رسد.

اگرچه فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم نهاد، گام‌های بلندی در زمینه کاهش آسیب به طبیعت مازندران برداشته‌اند اما این تلاش‌ها در برابر وسعت تخریب تاکنون آنچنان مؤثر نبوده است.

کیلومتر‌ها به دنبال سطل زباله

یک فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: مازندران، کلان‌شهری با انبوه گردشگران است که در کنار آثار مثبت گردشگری، برخی پیامدهای ناگوار را هم در این زمینه شاهد هستیم.

نرگس‌مهدیی با بیان این‌که مردم باید آگاه شوند که آسیب رساندن به محیط‌زیست چه مخاطراتی برای آنها خواهد داشت، تصریح‌کرد: معرفی فرهنگ و طبیعت مازندران به گردشگران، یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب به زیست‌بوم این منطقه است.

وی با اشاره به این‌که پارک‌های جنگلی در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی است و گردشگران برای ورود به این نقاط، هزینه ورودی می‌پردازند، خاطرنشان‌کرد: گاهی در پارک‌های جنگلی هم تا کیلومترها، سطل زباله‌ای وجود ندارد تا مردم زباله را در سطل زباله قرار دهند و به نظر می‌رسد در این زمینه با ضعف مواجه هستیم.

این فعال محیط‌زیست با بیان این‌که شعار نریختن زباله در محیط‌زیست، از سوی مسؤولان مختلف سر داده می‌شود، اظهارکرد: ما هنوز در پاکسازی شهر‌ها با مشکل مواجه هستیم و کمبود سطل زباله در برخی نقاط شهری هم مشاهده می‌شود و یا این‌که سطل‌های زباله شکسته بوده و با ایرادهایی همراه هستند که این یک آسیب است.

مهدیی با اشاره به این‌که زباله معضل بزرگی در مازندران است و با حجم گردشگرانی که به استان وارد می‌شوند با کوه زباله مواجه می‌شویم، افزود: مدیریت این حجم از زباله مهم است، چرا که الان هم با حجم بسیار زیاد زباله تفکیک‌نشده شهری مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که افراد بسیاری داوطلب هستند تا در طرح‌های پاکسازی محیط‌زیست، فعالیت کنند و این ظرفیت باید از سوی مسؤولان به مشارکت گرفته شود، گفت: بخشی از گردشگران، ناآگاهانه در حال تخریب محیط‌زیست هستند و نمی‌دانند چه اثرات زیانباری برای سلامت حیوانات جنگل، به بار می‌آورند،گفت: فعالان محیط‌زیست، طرحی ارایه کردند مبنی بر این‌که مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا گردشگران پس از استفاده از طبیعت، نسبت به جمع‌آوری زباله‌ای که تولید شده اقدام کنند.

وی با بیان این‌که با اجرای این طرح، هزینه‌های زیست‌محیطی حضور گردشگران کاهش می‌یابد، افزود: می‌توان در پارک‌های جنگلی، در قبال این‌که گردشگران زباله خود را جمع‌آوری کرده و در سطل‌های زباله ریختهاند، مبلغ ورودی را به آنها برگرداند.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به این‌که در واحدهای بوم‌گردی هم می‌توان مسایل زیست‌محیطی را برای گردشگران، پررنگ کرد، ادامه‌داد: این‌که گردشگران از ویژگی جنگل‌های هیرکانی، مطلع شوند و بدانند در چه فضایی قرار دارند این می‌تواند به حفظ محیط‌زیست کمک کند.

اگرچه در برخی نقاط ممکن است سطل زباله‌ای پیدا نکنیم تا زباله را در آن بریزیم اما این دلیلی بر ریختن زباله در طبیعت نیست و «مازندران پاک» طرحی است که استاندار مازندران اعلام کرده براساس این طرح، پاکسازی مازندران انجام شود و استانی تمیز و پاکیزه را در اختیار گردشگران قرار دهیم و همان استان پاکسازی شده را تحویل بگیریم.

مردم به ریختن زباله در طبیعت حساس شده‌اند

مدیرکل محیط‌زیست مازندران در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: در سال‌های اخیر سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها ورود خوبی به مسایل زیست‌محیطی داشته‌اند و مردم را در این زمینه حساس کرده‌اند.

حسینعلی ابراهیمی با بیان این‌که فرهنگسازی مناسبی از سوی رسانه‌ها انجام شده و اگر کسی در طبیعت زباله بریزد مردم تذکر می‌دهند، افزود: بسیاری از مردم محلی و گردشگران، پس از استفاده از طبیعت، زباله تولیدی خود را در سطل‌های زباله می‌ریزند و زباله‌ای در محل باقی نمی‌گذارند.

وی با اشاره به این‌که در مقابل این افراد، همچنان گروه‌هایی از گردشگران زباله را در طبیعت رهاسازی می‌کنند، گفت: توجه ما به مقوله فرهنگسازی است تا از این طریق بتوانیم از آسیب به محیط‌زیست پیشگیری کنیم.

این مسؤول با بیان این‌که استاندار مازندران طرح «مازندران پاک» را مطرح کرده و می‌توانیم با پاکسازی استان، این معنا را به گردشگران تفهیم کنیم که از ریختن زباله در طبیعت و تخریب محیط‌زیست، خودداری کنند، ادامه‌داد: در کنار اجرای این طرح، نیاز است دستگاه‌های متولی در زمینه پسماند، گشت‌های روزانه داشته باشند و مانع از ایجاد منظر نازیبا در استان شوند.