نگاهی به انتشار اوراق سلف خودرو یک تیر و ۳ نشان با ورود خودرو به بورس کالا گروه بورس کالا- اوضاع آشفته بازار خودرو با اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت در اولین روزهای این ماه، باز هم تغییر خاصی نکرد تا همچنان چشم مشتاقان برای تعدیل قیمتهای به یک جا خیره باشد: بورس […]
نگاهی به انتشار اوراق سلف خودرو
یک تیر و ۳ نشان با ورود خودرو به بورس کالا
گروه بورس کالا- اوضاع آشفته بازار خودرو با اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت در اولین روزهای این ماه، باز هم تغییر خاصی نکرد تا همچنان چشم مشتاقان برای تعدیل قیمتهای به یک جا خیره باشد: بورس کالا.
در واقع بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که بورس کالا میتواند منجی صنعت خودرو شود و هم تأمین مالی خودروسازان را بر عهده گیرد و هم بتواند بر شفاف شدن و تعدیل قیمتها تأثیرگذار باشد.
اوراق سلف خودرو، ابزاری جذاب برای خودروسازان و سرمایهگذاران
در همین خصوص، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی و مدرس دانشگاه با بیان مطلب فوق گفت: این ابزار مالی که در جهت کمک به تأمین مالی به صنعت خودرو شکل خواهد گرفت این قابلیت را دارد که پیش فروش سنتی خودرو توسط شرکتهای خودرو ساز را در چارچوب قوانینی خاص و مقررات بازار سرمایه قرار دهد؛ بهطوریکه در صورت استفاده از این اوراق توسط خودروسازان برای پیشفروش خودرو، معایب فعلی پیشفروشهای سنتی برای خودروساز و خریداران به مرور زمان رفع میشود.
سعید اسلامی بیدگلی با استقبال از این طرح افزود: راهاندازی بازار اوراق سلف و گواهی خودرو در بورس کالای ایران و زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار نشان میدهد که بازار شفافی پیش روی خریدارن خواهد بود. از سویی نیز فضای کنونی بازار خودرو و روند کاهنده تورم نشان میدهد که با ایجاد شرایط تأمین مالی برای خودروسازان و تشکیل فرصت مناسب برای کسب سود خریداران، تقاضای سفتهبازی برای خرید این اوراق کاهش پیدا خواهد کرد و مشتریان زیادی برای خرید جذب این بازار خواهند شد که همین موضوع سبب تنظیم حجم تقاضای اوراق با عرضه خواهد شد.
وی به مزیتهای انتشار اوراق سلف خودرو اشاره کرد و افزود: از جمله ویژگیها و مزیتهای اوراق مذکور این است قطعاً خودروساز تخفیفهایی به عنوان انگیزه مشارکت برای خریدار در نظر خواهد گرفت و سود بیشتری از بهره بانکی برای آن در نظر خواهد داشت که این عوامل میتواند جاذبه مناسبی برای سرمایهگذاران باشد.
وی در پایان تأکیدکرد: شفافیت در تعهدات طرفین در کنار تأمین مالی خودروسازان از مسیری مطمئن، از ویژگیهای اصلی اوراق خودرو به شمار میرود.
انتشار اوراق سلف در بورس کالا، بهترین روش برای تأمین مالی خودروسازان
همچنین به گفته یک استاد دانشگاه، از مزایای انتشار اوراق سلف خودرو برای خودروسازان، تأمین مالی و برای خریداران، اعلام برنامههای آتی خودروسازان به صورت شفاف است.
امرا… امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب به سنا گفت: صنعت خودروسازی علاوه بر اینکه با انتشار اوراق سلف در مسیر تأمین مالی از ابزارهای مالی بازار سرمایه قدم برمیدارد، میتواند برنامه آینده خود را به خریداران ارایه دهد.
وی افزود: از مزایای انتشار اوراق سلف خودرو برای خودروسازان، تأمین مالی و برای خریداران، اعلام برنامههای آتی خودروسازان به صورت شفاف است.
به گفته این استاد دانشگاه، ضروری است که خودروسازان تولید و سود آینده خود را پیشبینی کرده و به اطلاع خریداران برسانند. به این ترتیب برنامههای آینده برای خریداران شفافسازی خواهد شد.
امینی اظهارداشت: شنیده شده که قرار است که اوراق سلف خودرو ابتدا با انتشار اوراق پراید شرکت سایپا آغاز بهکار کند که بهطور حتم به مرور زمان امکان انتشار اوراق سلف بر روی سایر خودروها نیز فراهم خواهد شد؛ در مجموع میتوان گفت که انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالا میتواند بهترین روش برای رفع مشکل نقدینگی خودروسازان باشد.
وی در ادامه افزود: اوراق سلف موازی که مطابق با نظام مالی اسلامی طراحی شده است، افراد را در سود حاصل از تولید مشارکت میدهد و این موضوع میتواند با شفافسازی خودروسازان سبب افزایش کارآیی در صنعت خودرو شود.
وی با اشاره به اینکه تأمین مالی به واسطه انتشار اوراق سلف خودرو برای سرمایهگذاران جذاب خواهد بود، گفت: انتشار این اوراق سبب میشود تا سرمایهگذاران در سود حاصل از تولید خودرو و یا راهاندازی خطوط تولید در خودروسازیها شرکت کنند، به اینترتیب علاوه بر اینکه سرمایهگذاران به سودی مناسبی دست پیدا میکنند میتوانند در تولید و توسعه خودروسازیها هم نقش داشته باشند.
وی همچنین در ادامه تأکید کرد: همواره انتشار اوراق اسلامی سبب میشود تا نقدینگی برای تولید جمعآوری شود، اما باید توجه داشته باشیم که در صنعت خودرو نیازمند ایجاد تغییرات و ساختار هم هستیم.
به گفته امینی، انتشار این اوراق از سوی بورس کالای ایران میتواند به شفافسازی در صنعت خودرو کمک کند و سبب سودآوری برای سرمایهگذاران شود، اما یکی از شروط اصلی توسعه صنعت خودروسازی، ایجاد تغییر و تحول زیرساختی در این صنعت است.
وی ادامه داد: این ابزارهای مالی لازمه اقتصاد پویا است و میتوان با اجرای درست این طرحها به تأمین مالی و تکمیل طرحهای توسعهای خودروسازان کمک کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه در انتشار اوراق سلف خودرو، تعهدات ثبت شده و خودروساز متعهد به انجام تعهدات خود میشود، خاطرنشانکرد: یکی از مزایای انتشار اوراق سلف در بورس کالای ایران انجام به موقع تعهدات از سوی فروشندگان است؛ زیرا به دلیل قانونمندی و اخذ تضامین لازم، معامله گران از انجام تعهدات اطمینان کامل دارند.
وی در پایان تأکیدکرد: با انتشار اوراق سلف خودرو و ارایه پیشبینیها از سوی خودروسازان، سرمایهگذاران بیشتری به این طرحها جذب خواهند شد و به اینترتیب میتوانند با اطلاعات بیشتر و دقیق تری وارد بازار خرید شوند.
مزایای اوراق سلف خودرو در بورس کالا به نسبت اوراق مشارکت
کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران نیز گفت: مزایای اوراق سلف خودرو در بورس کالا نسبت به اوراق مشارکت بیشتر است.
سید عباس موسویان افزود: تأمین مالی صنعت خودرو همواره و به ویژه در شرایط موجود اقتصادی و تنگناهای اعتباری داخلی و بینالمللی، یکی از دغدغههای اصلی نهادهای سیاستگذار و اجرایی کشور و شرکتهای خودروسازی بوده است.
موسویان گفت: در حال حاضر در پیشفروش خودرو، قیمتگذاری به صورت دستوری است که چند سال اخیر این قیمتها مورد اختلاف شرکتهای خودروساز، سازمان حمایت از مصرفکنندگان، وزارت صنعت، مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت بوده است، اما با معامله اوراق سلف خودرو در بازار سرمایه در فضای رقابتی بازار، کشف عادلانه قیمت صورت میگیرد و به این ترتیب میتوان با فعال کردن این بازار حتی خودرو را از قیمتگذاری دستوری خارج کرد.
وی با اشاره به مزیتهای اوراق سلف خودرو نسبت به اوراق مشارکت گفت: در اوراق سلف، خودروساز میتواند وجوه حاصل از انتشار اوراق سلف را بدون محدودیت صرف امور مختلفی مانند سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی شرکت و انجام پروژههای صنعتی، واردات قطعات و مواد اولیه، سرمایه در گردش و پرداخت بدهیهای سررسید شده و … کند، اما در اوراق مشارکت، انتشاردهنده اوراق ملزم است که منابع حاصل را تحت نظر امین در پروژه از پیش توافق شده، مصرف کند.
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس افزود: برخلاف اوراق مشارکت، منابع حاصل از اوراق سلف برای خودروساز هزینه دورهای ندارد چرا که انتشاردهنده اوراق مشارکت ملزم به پرداخت سود علیالحساب در طی دوره است و در آخر دوره مشارکت نیز با محاسبه دقیق باید مابهالتفاوت سود یا زیان طرح را تسویه کند، اما در اوراق سلف، خودروساز هیچ سودی را طی دوره پرداخت نمیکند و تنها در آخر دوره با سازوکارهای خاص تسویه ملزم به تسویه نقدی یا فروش کالایی خاص به سرمایهگذاران است.
وی همچنین خاطرنشانکرد: امتیار دیگر این ابزار مالی، علاوه بر تأمین مالی، پوشش ریسک است، به طوی که سرمایهگذار یا نهادی که به خودرو نیازمند است و از طرفی دغدغه افزایش یا کمبود خودرو را در آینده دارد میتواند با پیش خرید آن، خود را در برابر ریسکهای مختلفی همچون نوسانات قیمت پوشش دهد.
موسویان تأکیدکرد: صنعت خودرو با توجه به چرخه عظیم اقتصادی در کشور، سهم ۵ درصدی در تولید ناخالص ملی، دارا بودن بالاترین میزان اشتغالزایی در بین مجموع حوزههای صنعتی و وابستگی اقتصادی ۵ میلیون نفر از افراد جامعه به این صنعت، یکی از صنایع راهبردی و پیشران بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کشور است و تقویت مالی این بخش، رونق سایر حوزهها مرتبط را به دنبال دارد و هرگونه ایجاد اختلال در آن، دستیابی به اهداف ۲۰ ساله کشور در افق سال ۱۴۰۴ را ناممکن خواهد کرد.
حال باید دید که آیا میتوان با حضور خودرو در بورس کالا با یک تیر ۳ نشان (شفافشدن قیمت، تعدیل قیمت و تأمین مالی خودروسازان) را زد یا همچنان باید ادامه رکود را مشاهده کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.