چگونه از اپراتورهای موبایل و اینترنت شکایت کنیم؟ در سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات میتوانید شکایتهای خود مبنی بر کندی سرعت اینترنت، گران فروشی بستهها، پیامکهای تبلیغاتی، تشعشعات و… را ثبت و پیگیری نمایید. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛یکی از تخلفاتی که به شکل نزدیک و روزمره با آن سر و کار داریم به گرانفروشی […]
چگونه از اپراتورهای موبایل و اینترنت شکایت کنیم؟
در سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات میتوانید شکایتهای خود مبنی بر کندی سرعت اینترنت، گران فروشی بستهها، پیامکهای تبلیغاتی، تشعشعات و… را ثبت و پیگیری نمایید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛یکی از تخلفاتی که به شکل نزدیک و روزمره با آن سر و کار داریم به گرانفروشی و بیکیفیتی اینترنت پر سرعت و همچنین نارضایتی از نحوه خدمات اپراتورهای تلفن همراه مربوط میشود. سامانه ۱۹۵ به همین منظور و در راستای شفافیت اداری و مبارزه با فساد زیر نظر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی شکایات مردمی در حوزه اختلالات صوت و دیتا را رسیدگی و بررسی میکند. در هنگام ورود به سامانه ثبت شکایات ۱۹۵، چهار گزینه «ثبت شکایات»، «پیگیری شکایات»، «رویت شکایات سایر مشترکین» و «سایر راههای ثبت شکایات» وجود دارد.
عمده تخلفات در ۳حوزه
بر اساس آخرین آماری که از سازمان تنظیم مقررات موجود منتشر شده است:
اینترنت ثابت: شکایتهای مربوط به حوزه اینترنت در پنج بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارائه خدمات دستهبندی میشوند که بیشترین شکایت درباره این شرکتها به مشکلات قرارداد شامل عدم جمعآوری سرویس و کیفیت سرعت اینترنت پرسرعت اختصاص دارد.
اینترنت تلفن همراه: در حوزه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه، بیشترین شکایت مشترکین از اپراتور همراه اول مربوط به بستههای اینترنتی و عدم اطلاع مشترکین از فعالسازی بسته، در اپراتور ایرانسل مربوط به کیفیت سرویس و سرعت پایین ارسال و دریافت دیتا و در اپراتور رایتل مربوط به بستههای اینترنتی و تفاوت حجم استفاده شده با هزینه در نظر گرفته شده، بوده است.
اپراتورهای تلفن همراه: بیشترین شکایت از اپراتورهای تلفن همراه درباره عدم آنتندهی، قبض و صورتحساب بوده و در شرکت ایرانسل و رایتل نیزبیشترین شکایت درباره ترابردپذیری و عدم امکان برگشت به اپراتور قبلی ثبت شده است.
از چه تخلفاتی شکایت کنیم؟
همان گونه که اشاره شد تخلفات متنوعی موجود است که مشترکان با آن دست و پنجه نرم میکنند، در اینجا به چند مورد از تخلفات رایج اشاره و حق قانونی هر مشترک برای شکایت تبیین میشود.
عدم جمعآوری سرویس: مشترکان اینترنت َADSLمی توانند در صورت نارضایتی از خدمات، شرکت سرویس دهنده خود را تعویض کنند و از اپراتور دیگری خدمات دریافت کنند. لازمه این قضیه جمعآوری سرویس از خط تلفن مشترک از سوی شرکت فعلی است تا مشترک بتواند شرکت مورد پسند خود را بر خط تلفن خود جایگزین کند. اما این مسأله برای خیلی از مشترکان به این سادگیها نیست چراکه برخی شرکتهایADSL برای از دست نرفتن مشتری خود با ترفندهای مختلف خلف وعده و امروز و فردا میکنند و از خالی کردن خط مشتری طفره میروند و اسباب آزار مشترکان را فراهم میکنند.
بر اساس مقررات سازمان تنظیم مقررات اپراتورها پس از دریافت درخواست تخلیه خط از سوی مشترکین خود، موظفند بلافاصله موضوع را به شرکتهای مخابراتی اعلام کنند و شرکت مخابرات نیز باید حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از دریافت درخواست، خطوط مشترکین متقاضی را تخلیه کند.
کاهش سرعت: مشکل دیگری که مشترکان با آن درگیر هستند اختلالها و کاهش سرعت پی در پی است. بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسون ارتباطات باید سرعت(بیت) بسته خریداری شده در ۹۵درصد مواقع و زمانها تضمین شده باشد. مشترکان میتوانند با سنجش سرعت اینترنت خود توسط وبگاههای سنجش سرعت از تخلف شرکتهایADSL آگاهی پیدا کنند و در صورت قطعی و نوسانهای مکرر سرعت، در سامانه ۱۹۵شکایت کنند.
پیامک تبلیغاتی: راههای مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامکهای مزاحم وجود دارد، از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* است که برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکانارسال میشود. سامانه ۱۹۵نیز برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند، راهاندازی شده است. به گفته وزیر ارتباطات مشترکان اپراتورهای تلفن همراه باید هنگامی که با پیامهایی با مضمون وعده شارژ رایگان و یابهرهمندی از جوایز ویژه مواجه میشوند به خصوص با سر شمارههای متفرقه و یا شخصی هوشیار باشند و آن را گزارش بدهند.
بستههای اینترنتی: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از اینترنت موبایل و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از حوزه صوت و مکالمه است. بنابراین عمده تخلفات هم در این حوزه مشاهده میشود. از جمله آنان میتوان به عدم اطلاعرسانی فعالسازی بسته، تمدید خودکار بسته بدون اطلاعرسانی قبلی، پایین بودن کیفیت سرعت و… اشاره کرد.جدیداً هم تخلفی جدید رایج شده که اپراتورها به خاطر سود بیشتر اقدام به حذف بستههای بلند مدت میکنند تا بتوانند میزان بیشتر دیتا به فروش برسانند. در حقیقت اپراتورها با عرضه آن دسته از بستههایی که سود بیشتری عایدشان میکند و حذف بستههای کم سود که غالباً مربوط به بستههای بلند مدت با مقدار گیگ کم هست به نوعی طمع ورزی میکنند.
در مورد قیمتهای بسته اینترنت هم متأسفانه قانونگذار و وزارت ارتباطات رویکرد رقابتی را پیش گرفته و دست اپراتورها را برای قیمت گذاری باز گذاشته است. کف تعرفه اینترنت ۲۸۰۰ تومان برای هر گیگابایت است ولی در صورتی که اپراتورها مایل باشند حتی اجازه دارند تا ۴۰ هزار تومان برای هر گیگابایت هم تعرفه اینترنت را بالا ببرند و همچنان مطابق قانون رفتار کرده باشند.
راهحل: البته راه چاره مفیدی هم برای این قضیه هست و آن چیزی نیست جز امکان ترابرد پذیری و انتقال از یک اپراتور به اپراتور دیگر برای دریافت خدمات بهتر.بررسیهای تسنیم نشان میدهد در حوزه متنوع بودن بستهها و طرحهای تشویقی، فعلا رایتل در نسبت با سایر رقبا قدرت انتخاب بیشتری را برای مشترکانش فراهم کرده است.
تشعشعات: مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان “پرتوهای غیریونساز-حدود پرتوگیری” آمده است، کمتر باشد. با این وجود در ایران هیچ استانداردی برای فاصله آنتنهای مخابراتی وجود ندارد. حال شهروندان در صورت نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکلهای اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس چه اقدامی باید انجام دهند؟
باید موضوع از طریق ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود تا پس از انجام اندازهگیریهای لازم رأی نهایی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن حدود پرتودهی آنتن مورد نظر از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شود.
شکایت از کدام اپراتورها بیشتر است؟
آخرین آمار نشان مي دهد بیشترین شکایت از شرکتها و اپراتورها در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است. این آمار هر روزه بر اساس شکایتهای مشترکان به روز رسانی میشود و آخرین تعداد شکایتهای جاری را به نمایش میگذارد.
بر اساس آمار فروردین ماه بیشترین شکایات در حوزه اینترنت و دیتا به ترتیب مربوط به شرکتها و اپراتورهای: مخابرات ایران-های وب- پارس آنلاین-همراه اول-صبانت-ایرانسل-آسیاتک است.
در حوزه تلفن همراه بیشترین شکایات به ترتیب مربوط به: همراه اول-ایرانسل- رایتل- شاتل است.
در حوزه شکایات مربوط به تشعشعات نیز به ترتیب: ایرانسل-همراه اول- رایتل بیشترین شکایات را به خود اختصاص دادهاند.
ادعای ارزان بودن اینترنت؛ از وزارت ارتباطات اصرار از مجلس انکار
مسؤولین وزارت ارتباطات نه تنها گرانی اینترنت را رد میکنند بلکه بارها اذعان کردهاند اینترنت ایران در مقیاسهای جهانی جزوارزان ترینهای دنیا محسوب میشود و همچنین گرانی دلار ووابستگی شدید به واردات تجهیزات مخابراتی را باعث فشار بر اپراتورها میدانند.
در حالی که به عقیده محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران از نظر ارائه خدمات اینترنت جزو کشورهای گران دنیاست و این موضوع با توجه به درآمد سالانه افراد کهبین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است- قابل قبول نیست. وی دلیل مدعای خود را هزینه هنگفت تبلیغات اپراتورها در صدا و سیما و سایر رسانهها میداند.
همچنین حمیده زرآبادی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن معتقد است که کیفیت و سرعت اینترنت ارائه شده توسط شرکتها متناسب با قیمت این سرویسها نیست و قوانینی که در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوب میشود و نظارتهای این سازمان به نفع اپراتورها و نوعی برداشت از جیب مردم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.