۱۸۸۱،اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای برندگان مناقصات بین‌المللی

در راستای ارایه ضمانت‌نامه‌های داخلی طی یک دهه گذشته صورت گرفت اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای برندگان مناقصات بین‌المللی زیر تیتر: ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه در بخش انرژی صادر شد یک دهه پیش ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافت و این اعتبار فقط برای شرکت در ضمانت‌نامه‌های داخلی بود که در مناقصه‌های […]

در راستای ارایه ضمانت‌نامه‌های داخلی طی یک دهه گذشته صورت گرفت

اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای برندگان مناقصات بین‌المللی

زیر تیتر: ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه در بخش انرژی صادر شد

یک دهه پیش ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافت و این اعتبار فقط برای شرکت در ضمانت‌نامه‌های داخلی بود که در مناقصه‌های بین‌المللی برنده می‌شدند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق در بخش انرژی افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار خریدار، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار فروشنده و ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه در ۱۰ سال گذشته ارایه کرده است.

به گزارش فدراسیون صادرات انرژی، «کمال سیدعلی» افزود: پس از لغو تحریم‌ها و حضور نمایندگان بسیاری از شرکت‌های بزرگ به کشورمان، اهمیت صندوق ضمانت صادرات در جهان بیش از پیش مشخص شد.

به گفته این مقام مسؤول، صادرات دو جنبه اصلی تأمین مالی و پوشش بیمه‌ای دارد و همین دو مسأله است که صادرات را به‌ویژه در خدمات فنی و مهندسی توسعه می‌دهد.

سیدعلی با بیان این‌که صندوق‌های ضمانت صادرات بدون حضور بانک‌ها قادر به فعالیت نیستند، گفت: هر چند نظام بانکی کشور به انجام واردات مبادرت می‌کند، اما در مورد صادرات چنین رویه‌ای حاکم نیست.

وی با اشاره به صادرات افزون بر ۳ میلیارد دلاری در سال ۱۳۸۰، ادامه داد: اینک صادرات کشور به ۴۲ میلیارد دلار رسیده و حتی یک میلیارد دلار نسبت به واردات فزونی داشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: امروز ارز حاصل از صادرات توانسته نرخ ارز را ثابت و متعادل نگه دارد که ناشی از تلاش و زحمت صادرکنندگان است؛ هرچند وضعیت نرخ ارز برای دو ۳ سال آینده نباید اینگونه باشد و لازم است تا افزایش داشته باشد.

رییس هیأت مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: تاکنون از طرف صندوق توسعه صادرات یک میلیارد دلار برای اعتبار خریدار و ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اعتبار فروشنده برقرار شده است.

وی با تأکید بر این که باید مباحث فاینانس (تأمین مالی) پروژه‌ها به صورت جدی دنبال شود، اظهارداشت: یک دهه پیش ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافت و این اعتبار فقط برای شرکت در ضمانت‌نامه‌های داخلی بود که در مناقصه‌های بین‌المللی برنده می‌شدند.

سیدعلی ادامه داد: ضمانت‌نامه‌ها در صندوق ضمانت صادرات با نیم درصد کارمزد بدون وثیقه تنظیم شده است و شرکت‌ها با همین شرایط در مناقصه‌های بین‌المللی شرکت کردند؛ هرچند در برخی پروژه‌ها وقفه‌هایی رخ داد، اما هنوز هم این ضمانت‌نامه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به ارایه افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار خریدار در بخش انرژی گفت: در این بخش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار فروشنده و ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه ارایه شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به درخواست صادرکنندگان برای افزایش سرمایه این صندوق، یادآور شد: امروز معضل این صندوق فقط افزایش سرمایه نیست، اما پیش‌بینی می‌شود امسال میزان سرمایه آن از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد و حتی قابلیت افزایش را تا ۵ میلیارد دلار دارد.

سیدعلی یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده را کاهش کارمزد بیمه‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: در واقع کاهش کارمزد بیمه‌نامه‌ها در خارج از کشور کار بزرگی بود و تا ۸۰ درصد این کارمزد تقلیل یافته است.

 

وی افزود: پیش‌بینی ما این است در پایان ۳ ماه نخست امسال، ۱۲ تا ۱۳ برابر مدت مشابه سال گذشته صدور بیمه‌نامه داشته باشیم.