مذاکره عراق با شرکت ایرانی برای تولید برق در کرکوک

مذاکره عراق با شرکت ایرانی برای تولید برق در کرکوک وزیر برق عراق گفت: شرکت ملی برق منطقه شمال عراق با یک شرکت ایرانی جهت تکمیل پروژه نیروگاه برق گازی جدید الدبس در استان کرکوک مذاکره خواهد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه دفتر وزیر برق عراق، ‘لوی الخطیب’ طی سفر اخیر خود […]

مذاکره عراق با شرکت ایرانی برای تولید برق در کرکوک

وزیر برق عراق گفت: شرکت ملی برق منطقه شمال عراق با یک شرکت ایرانی جهت تکمیل پروژه نیروگاه برق گازی جدید الدبس در استان کرکوک مذاکره خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه دفتر وزیر برق عراق، ‘لوی الخطیب’ طی سفر اخیر خود به استان کرکوک اعلام کرد که به شرکت ملی برق منطقه شمال عراق دستور داده است برای تکمیل پروژه نیروگاه برق گازی جدید الدبس با توان ۳۲۰ مگاواتی که تاکنون ۶۵ درصد آن تکمیل شده، با شرکت ایرانی صانیر مذاکره کند.

وی همچنین گفت: در این خصوص طرحی پیشنهادی نیز از سوی شرکت پاور ماشین روسیه به عنوان فرصتی برای سرمایه گزاری ارائه شده است که شامل دو واحد تولیدی با توان هر واحد ۱۶۰ مگاوات و ظرفیت کلی ۳۲۰ مگاواتی در نیروگاه الدبس می‌باشد.

بیانیه مذكور به جزییات بیشتری در خصوص همکاری‌های آتی ایران و عراق در زمینه تولید برق اشاره نکرده است اما این یکی از محورهای اصلی مذاکرات و توافقات دو کشور در جریان سفر اسفندماه گذشته حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد و نیز سفر فروردین ماه جاری عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به تهران بوده است.

در همین چارچوب و براساس توافق میان وزیران نیرو و برق ایران و عراق سه برنامه سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد.

ایران همچنین از سپتامبر سال ۲۰۰۴ تاکنون بالغ بر ۶۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به ارزش ۶٫۲ میلیارد دلار به عراق صادر کرده که تاکنون ۵٫۲۱  ميليارد دلار از این رقم دریافت شده است.

در حال حاضر حداکثر ظرفیت صادرات برق ایران به عراق هزار و ۴۹۰ مگاوات و در سطح ولتاژ ۱۱، ۲۰، ۶۳، ۱۳۲ و ۴۰۰ کیلو وات است.

مطابق قرارداد فروش برق به کشور عراق در ۱۱ مارس ۲۰۰۴، خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت سرپل ذهاب خانقین با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات احداث و از سپتامبر ۲۰۰۴ فروش برق به این کشور آغاز شد. پس از آن نیز خط ۶۳ کیلوولت مریوان- پنجوین در اکتبر ۲۰۰۷، خط ۴۰۰ کیلوولت خرمشهر- بصره با ظرفیت ۴۳۰ مگاوات در مارس ۲۰۰۸، خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در فوریه ۲۰۰۹ و خط ۴۰۰ کیلوولت کرخه العماره باظرفیت ۴۶۰ مگاوات نیز دسامبر ۲۰۱۱ به ترتیب به بهره برداری رسیدند.