۱۸۸۱،تبریز ویترین طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر

تبریز ویترین طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر  پروژه‌های مسیر گشایی تبریز برای خارج کردن مناطق در معرض خطر از بن‌بست ترافیکی و امدادی در حالی برزمین مانده است که شهرداری تمایل عجیبی به طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر نشان می‌دهد. به گزارش مهر، تبریز ازجمله کلان‌شهرهای کشور است که با توجه به بافت فرسوده و […]

تبریز ویترین طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر

 پروژه‌های مسیر گشایی تبریز برای خارج کردن مناطق در معرض خطر از بن‌بست ترافیکی و امدادی در حالی برزمین مانده است که شهرداری تمایل عجیبی به طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، تبریز ازجمله کلان‌شهرهای کشور است که با توجه به بافت فرسوده و درصد بالای حاشیه‌نشینی در آن، موضوع مسیر گشایی‌های جدید و خارج ساختن مناطق در معرض خطر از بن‌بست ترافیکی و امدادی اهمیت بالایی دارد، موردی که با توجه به زلزله‌خیزی منطقه و افزایش روزافزون جمعیت شهری در تبریز، بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد اما با این‌حال کارهای انجام‌شده در سطح شهر چندان سنخیتی با این ضرورت بدیهی ندارد.

در این میان شهرداری نیز به‌عنوان نخستین و اصلی‌‌ترین متولی این امور چندان تمایلی به حضور در چنین پروژه‌هایی ندارد و طرح‌هایی چون احداث زیرگذر و روگذر و رساندن بام برج‌‌ها و مجتمع‌های تجاری آن‌هم در مناطق برخوردار شهر و گاه فاقد توجیه، اولویتی به‌مراتب بیش‌تر از مسیرگشایی در مناطق مستعد خسارات جبران‌ناپذیر در مواقع بحرانی یافته است.

شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است

یکی از اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به علت اجرا نشدن پروژه‌های مسیر گشایی در سطح شهر اظهارداشت: متأسفانه تاکنون در شورای اسلامی چهارم تنها مسیر گشایی‌های کوچکی اتفاق افتاده و این پروژه‌ها به علت بالا بودن هزینه اجرایی و عملیاتی برای تملک املاک چندان چشمگیر نیست و شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است تا پروژه‌هایی را اجرا کند که چشمگیر هستند.

علی شیاری همچنین در ادامه با بیان این‌که اجرای پروژه‌های مسیرگشایی در تبریز تقریباً تعطیل است، افزود: در بودجه شهرداری برای اجرای پروژه‌های مسیر گشایی اعتبارات کم‌تری در نظر گرفته می‌شود و در آخر سال نیز به بهانه‌های مختلف اجرای این پروژه‌ها را به سال‌های بعد منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری تبریز به دنبال اجرای پروژه‌های عظیمی است که در سطح شهر چشمگیر باشد و برای معرفی این نوع پروژه‌ها نیز هزینه‌های تبلیغاتی کلانی را صرف می‌کند.

شیاری با بیان این‌که شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است، گفت: زمانی که در سطح شهر خیابانی مسیرگشایی می‌شود، اکثر شهروندان از اجرای آن باخبر نمی‌شوند و شهرداری نیز به ‌این ‌علت به اجرای این نوع پروژه‌ها رغبتی ندارد و تنها به اجرای پروژه‌هایی علاقه‌مند است که با اجرای آن تمام شهروندان باخبر شوند.

اعتبار بالای یک هزار میلیارد ریال برای مسیرگشایی‌ها!

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در خصوص علل عدم اجرای پروژه‌های مسیرگشایی خاطرنشان‌کرد: تمام مناطق برای مسیر گشایی بودجه‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند و بودجه‌ها نیز ارقام قابل‌توجهی است، اما اولویت مسیر‌گشایی با پروژه‌هایی خواهد بود که توسط شهرداری پیشنهاد داده شود و اجرای آن نیز به تأیید شورای شهر برسد.

علی باغبان با اشاره به مشکلات اجرای پروژه‌های مسیرگشایی افزود: زمانی که شهرداری پروژه تملک و مسیرگشایی را اجرا می‌کند، شهروندان به‌منظور در اختیار گذاشتن ملک خود تمایل به دریافت نقدی از شهرداری دارند و در نتیجه درآمد نقدی شهرداری کاهش می‌یابد و به‌طور طبیعی در چنین وضعیتی پروژه‌های مسیرگشایی در اولویت‌های کاری بعدی شهرداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سال گذشته نیز این امر بسیار اتفاق افتاده و هر سال اجرای پروژه‌های مسیرگشایی به سال آینده انتقال می‌یابد، تصریح‌کرد: در بودجه امسال شهرداری تبریز برای اجرای پروژه‌های مسیرگشایی بالای یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

این عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با بیان این‌که شهرداری به علت کمبود درآمد مالی رغبت زیادی برای اجرای پروژه‌های پیمانکاری دارد، اظهارداشت: تفاوت این دو پروژه در این است که در اجرای پروژه مسیرگشایی شهرداری باید به صاحبان ملک در مقابل تملک اراضی پول نقدی پرداخت کند اما در پروژه‌های پیمانکاری، پیمانکار بعد از اتمام پروژه موردنظر پول خود را از شهرداری دریافت می‌کند.

اولویت مسیرگشایی‌ها با پروژه‌هایی خواهد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند

داود امیر حقیان دیگر عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز هم با اشاره به‌پیش‌بینی بالای ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های مسیرگشایی در بودجه امسال شهرداری اظهارداشت: اولویت مسیرگشایی‌ها با پروژه‌هایی خواهد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند و پروژه‌هایی که در آن‌ها هیچ نوع تملکی صورت نگرفته در اولویت‌های کاری بعدی شهرداری خواهد بود.

در این میان نکته جالب ‌توجه این است که حتی اجرای پروژه‌های هم‌‌‌جنسی چون زیرگذر و روگذر‌ها با بهانه گره‌گشایی از ترافیک، در مناطق بالای شهر با ولع و حساسیت بیش‌تری نسبت به مناطق مرکزی و پایین‌شهر صورت می‌گیرد و درحالی‌که یک پروژه روگذر در مناطق کم‌تر برخوردار تبریز مدت‌‌ها مایه اتلاف زمان و هزینه مردم گرفتار در ترافیک حاصل از این طرح‌ها می‌شود، چندین پروژه پرحجم و سنگین و عموماً بدون تأثیری قابل‌توجه در گره‌گشایی از بار ترافیک اصلی تبریز، از زیر و روی خیابان‌های بالای شهر سر برمی‌آورند.

به نظر کارشناسان و حتی برخی از اعضای شورای شهر تبریز، شهرداری رغبتی به اجرای پروژه‌های مسیرگشایی ندارد چراکه اجرای این نوع پروژه‌ها چندان سروصدایی در سطح شهر ایجاد نمی‌کند و به دنبال اجرای پروژه‌های عظیمی است که در سطح شهر چشمگیر باشد.

 

البته در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که عدم همکاری شهروندان با شهرداری بر سر دریافت پول نقدی جهت تملک املاک و عدم توافق آن‌ها با نیز یکی از دلایل اجرا نشدن پروژه‌های مسیرگشایی در سطح کلان‌شهر تبریز و موکول شدن آن‌ها به سال‌های آینده است و موجب می‌شود تا اعتبار این پروژه‌ها در دیگر طرح‌های شهری هزینه شود.