۱۸۸۱،سرمایه‌گذاران ایرانی‌ به جای دوبی در عمان سرمایه‌گذاری کنند

سرمایه‌گذاران ایرانی‌ به جای دوبی در عمان سرمایه‌گذاری کنند رییس اتاق مشترک ایران و عمان با تشریح مزایای همکاری‌های اقتصادی ایرانی‌‌ها با عمانی‌‌ها توضیح داد که چرا عمان می‌تواند جایگزین دوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ شود؟ به گزارش اقتصادنیوز، محسن ضرابی عنوان کرده است: در حال حاضر امکان ثبت شرکت‌های ایرانی با سهام ایرانی در امارات […]

سرمایه‌گذاران ایرانی‌ به جای دوبی در عمان سرمایه‌گذاری کنند

رییس اتاق مشترک ایران و عمان با تشریح مزایای همکاری‌های اقتصادی ایرانی‌‌ها با عمانی‌‌ها توضیح داد که چرا عمان می‌تواند جایگزین دوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، محسن ضرابی عنوان کرده است: در حال حاضر امکان ثبت شرکت‌های ایرانی با سهام ایرانی در امارات نزدیک به صفر است. اما این مهم در عمان به راحتی انجام می‌پذیرد. بنابراین، این موضوع اولین مزیت عمان نسبت به دوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مزیت دوم عمان به امارات، ثبات سیاسی آن است. کشور امارات و همچنین سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس دایماً به دلایل سیاسی برخوردشان را با شرکت‌های ایرانی تغییر می‌دهند. به دلیل برخورد سیاسی که میان ایران و عربستان رخ داد بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سطح روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش دادند یا بعضاً قطع کردند. ولی عمان به دلیل همان رابطه دیرینه سیاسی و دوستانه هیچ اقدامی علیه ایران انجام نداد. این موضوع ریسک تجارت برای سرمایه‌گذاران ایرانی را به شدت کاهش می‌دهد.

ضرابی افزود: از طرف دیگر زیرساخت‌ها در کشور عمان در سطح بسیار ایده‌آل و مطلوبی وجود دارد. تجار ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها دامنه تجارت و فعالیت‌های خود را گسترش دهند. از دیگر مزیت‌های کشور عمان این است که از طریق آن می‌توانیم به بازارهایی دسترسی پیدا کنیم که به دلیل مشکلات سیاسی از آن‌ها دور هستیم یا آن‌ها را در اختیار نداریم. بدیهی است که عمان در ابتدا می‌تواند پلی باشد میان ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس. همچنین با توجه به این‌که عمان رابطه قدیمی و دیرینه با کشورهای آفریقایی دارد می‌تواند دروازه ورود ایران به آفریقا باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان تصریح‌کرد: این نکته که تعرفه تجاری برخی از کشور‌ها نظیر سنگاپور و آمریکا با عمان صفر است نیز قابل تأکید است. ایران می‌تواند با استفاده از عمان کالاهای خود را ارزان‌تر به این کشور‌ها صادر کند. مجموعه عوامل فوق مزیت‌های کشور عمان به امارات متحده عربی برای ایران است.

وی همچنین یادآورشد: در ماجرای بین ایران و عربستان و کاهش سطح روابط بین این دو کشور، عمان تنها کشور در حاشیه خلیج‌فارس است که به هیچ‌وجه از عربستان تأثیر نپذیرفت و آن را دست‌مایه‌ای برای قطع یا کاهش روابط خود با ایران قرار نداد. این کشور همچنان روابط خود با ایران را حفظ کرد و به هیچ‌وجه تغییر موضع نداد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: در واقع اختلافات بین ایران و عربستان تأثیری بر رویکرد اقتصادی عمان به ایران ندارد و خود این موضوع می‌تواند یکی از مزیت‌های این کشور در مقابل سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد. این رویکرد عمان دلیلی موجه بر مطمئن بودن و کم‌ریسک بودن آن برای تجار ایرانی در آینده است. عربستان به لحاظ اقتصادی نیز نمی‌تواند عمان را برای کاهش روابط خود با ایران تحت فشار قرار دهد. آن‌چه بدیهی است این است که عمان زیر بار نمی‌رود.