پاکسازی زیرساخت ارتباطات کشور بر اساس قانون مناقصات انجام میشود ؟! گزارشات توجیهی ترک تشریفات منتشر خواهد شد؟! اخیرا وزیر ارتباطات از جمعآوری کامل روترهای شرکت آمریکایی سیسکو از شبکه ملی اطلاعات به دلیل مسائل پدافندی خبر داد. جمعآوری تجهیزات آمریکایی و جایگزینی آنها باتجهیزات یک شرکت چینی، نمیتواند راه مطمئنی برای امنیت شبکه مخابراتی […]
پاکسازی زیرساخت ارتباطات کشور بر اساس قانون مناقصات انجام میشود ؟!
گزارشات توجیهی ترک تشریفات منتشر خواهد شد؟!
اخیرا وزیر ارتباطات از جمعآوری کامل روترهای شرکت آمریکایی سیسکو از شبکه ملی اطلاعات به دلیل مسائل پدافندی خبر داد. جمعآوری تجهیزات آمریکایی و جایگزینی آنها باتجهیزات یک شرکت چینی، نمیتواند راه مطمئنی برای امنیت شبکه مخابراتی کشور به حساب آید.
شبکههای اطلاعاتی و ارتباطی برپایه مجموعه ای از تجهیزات زیرساختی مخابراتی ساخته میشوند و همواره از حساسترین حوزههای امنیتی و پدافندی کشورها به حساب میآیند. امروزه تمام کشورهای دنیا، در تصمیمگیری برای توسعه شبکههای مخابراتی همواره توجه ویژهای به مسأله امنیت شبکه و تجهیزات مورد استفاده خود دارند.
در سالیان اخیر پس از آنکه شرکتهای چینی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی توانستند جایگاه برجستهای به عنوان تأمینکننده تجهیزات مخابراتی در سراسر دنیا پیدا کنند، گزارشهای متعددی در رابطه با ریسکهای امنیتی استفاده از تجهیزات مخابراتی خارجی در کشورهای مختلف منتشر شده است. علت اصلی نگرانیهای موجود در این زمینه، اعتقاد متخصصین مخابراتی به این موضوع است که با ارتقاء سطح فنآوری تجهیزات مخابراتی، کشف حفرههای امنیتی در تجهیزات شبکههای مخابراتی کاری سخت و پرهزینه خواهد بود، لذا ارزیابی دقیق امنیتی این تجهیزات برای اغلب مشتریان تجهیزات خارجی که عمدتا به دنبال کاهش هزینه تمام شده خرید هستند، امکان پذیر نیست.
در نتیجه، تصمیمگیران دولتی در کشورهای مختلف در واکنش به چالشهای امنیتی ذاتی که در استفاده ازتجهیزات مخابراتی خارجی وجود دارد، استراتژیهای مختلفی را برای حفظ امنیت شبکههای اطلاعاتی خود، در دستور کار خود قراردادهاند.به عنوان مثال سیاستی نظیر حمایت گسترده از تولیدکنندگان داخلی برای ساخت تجهیزات راهبردی شبکه، در حال حاضر در کشورهایی نظیر هند و کره جنوبی و از دو دهه پیش در کشوری مانند چین دنبال میشود. ژنگ فی بنیانگذار هوآوی بزرگترین تأمینکننده تجهیزات مخابراتی جهان نقل میکند که در اولین سالهای تاسیس هوآوی رییسجمهور چین با تأیید این موضوع که ” کشوری که سوییچهای خود را وارد میکند در واقع بخشی از ارتش خود را از دست داده است”، حمایتهای ویژهای را برای گسترش تولیدات داخلی این شرکت به عمل آورده است.
سیاست دیگری که در کشورهایی با حساسیتهای امنیتی کمتر دنبال میشود استفاده از تجهیزات مخابراتی تولید شده در کشورهای همپیمان و ممنوعیت استفاده از تجهیزاتی است که در آنها احتمال سوء استفاده وجود دارد، به عنوان مثال بسیاری از کشورها نظیر هند، آلمان، ژاپن، انگلیس، استرالیا و آمریکا ممنوعیتهای جدی را بر استفاده از تجهیزات شرکتهای هوآوی و ZTE، خصوصا در بخشهای زیرساختی خود اعمال کردهاند.
حال به نظر میرسد، با توجه به وضعیت حساس ایران از منظر امنیتی و ارتباطی در منطقه و جهان، تحریمهایی که چندین بار منجر به خروج و حتی عدم پشتیبانی شرکتهای چینی از تجهیزات خود در شبکه ایران شده است و روابط گسترده شرکت هوآوی با رژیم صهیونیستی، خبر جمعآوری تجهیزات زیرساختی مشکوک و ضربهپذیر یک شرکت آمریکایی و جایگزینی آنها باتجهیزات یک شرکت چینی که درگیر مسائل امنیتی تجهیزات خود است، نمیتواند سیاست مناسب و مطمئنی برای ارتقاء امنیت شبکه مخابراتی کشور به حساباید.
در نهایت با توجه به اهمیت اجرا و پیگیری برنامهای جامع در زمینه امنیت شبکههای اطلاعاتی و مخابراتی کشور، سابقه وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت و تسلط ایشان بر ابعاد امنیتی شبکه و ریاست ایشان بر کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، ضروری است وزیر محترم ارتباطات پاسخ شفافی به موارد زیر ارائه فرمایند:
۱- با توجه به افزایش و تداوم تقاضا برای گسترش شبکههای ارتباطی و به تبع آن نیاز مداوم کشور به تجهیزات مخابراتی برای ارتقاء شبکه، چرا پس از چند دهه نقشه راه مناسبی برای توسعه صنعت تجهیزات مخابراتی کشور و تولید تجهیزات کلیدی شبکه صورت نمیگیرد؟
۲- اجرای مفاد آییننامه حمایت از صاحبان صنایع در بخش ICT، آییننامه پیوست فنآوری و قانون حمایت از تولید داخل که در آنها تکالیف دارندگان پروانه و زیرمجموعههای وزارت فاوا در حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی مشخص شده است، در چه وضعیتی قرار دارد؟
۳- با توجه به ماهیت دولتی و شبه دولتی بازار تجهیزات شبکه زیرساخت ارتباطی کشور و همچنین توانمندیهای فنآورانه و بالفعل که در حال حاضر وجود دارد، چرا شرکت ارتباطات زیرساخت بدون آیندهنگری و توجه بر اهمیت راهبردی تولید برخی تجهیزات کلیدی در داخل، همچنان بر خرید از تأمینکنندگان خارجی تأکید دارد؟
۴- آیا در حالیکه بسیاری از کشورها محدودیتهای شدیدی برای واردات تجهیزات مخابراتی از چین وضع کردهاند، وزارت ارتباطات وشرکت ارتباطات زیرساخت برخلاف قانون مناقصات عمومی و قانون ارتقاء سلامت نظام اداری کشور، مناقصات بزرگ خود را که اغلب نیز به صورت محدود و ترک تشریفات برگزار میشوند بدون توجه به الزامات قانونی نظیر انتشار عمومی گزارش توجیهی ترک مناقصه، مبلغ و طرف نهایی معامله و خلاصه اسناد مناقصه برگزار میکنند؟و آیا اسناد این مناقصات جهت تطبیق فنی با محصولات داخلی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار میگیرد؟
منبع: فارس
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.