کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری مطالبات برقی ایران از عراق

کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری مطالبات برقی ایران از عراق بعد از سفر رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی به عراق و پیدا کردن راه‌حلی برای پرداخت بدهی‌های این کشور، مطالبات برقی ایران از عراق به زیر ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافت. به گزارش فارس، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از آن جهت دارای اهمیت […]

کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری مطالبات برقی ایران از عراق

بعد از سفر رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی به عراق و پیدا کردن راه‌حلی برای پرداخت بدهی‌های این کشور، مطالبات برقی ایران از عراق به زیر ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

به گزارش فارس، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از آن جهت دارای اهمیت است که ایران قصد دارد، به هاب انرژی تبدیل شود و از سال گذشته که کمبود برق و اعمال خاموشی‌‌ها در ایران محدودیت‌هایی در صادرات برق به عراق ایجاد کرد ،تأمین برق عراق از ایران بیش از پیش ارزش پیدا کرد.

هر چند ایران سال گذشته مطالباتی در حدود ۹۰۰ میلیون دلار از عراق داشت، اما هیچ گاه برای دریافت این پول از حربه قطع صادرات برق استفاده نکرد و صداقت تنها راهی بود که ایران در پیش گرفت تا در نهایت این کشور همسایه که مشکل تأمین برق دارد، از نعمت برق بی‌بهره نباشد.

عدم پرداخت مطالبات از یک سو و محدود شدن صادرات برق ایران به عراق باعث شد تا نارضایتی‌هایی از سوی عراق در این باره ایجاد شود، اما ایران هیچ گاه قصد نداشت تا برق صادراتی به این کشور را مسدود کند.

بعد از‌گذار از اوج مصرف تابستان بود که صادرات برق ایران به عراق مجدداً آغاز شد تا اینکه سفارت آمریکا در بغداد ۱۹ آبان و پس از وضع مجدد تحریم‌هاعلیه بخش انرژی ایران، اعلام کرد عراق به مدت ۴۵ روز می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد و در این میان تا زمان مقرر تلاش خواهد کرد، برای جایگزینی این موضوع چاره‌ای اندیشیده و به سوی استقلال انرژی گام‌بردارد.

بغداد نیز در ۲۲ بهمن سال گذشته درخواست آمریکا برای متوقف کردن خرید برق از ایران را قبول نکرده و اعلام کرد، عراق به انرژی ایران نیاز دارد و نگران است در صورت عدم تأمین، آشوب و ناآرامی به ویژه در فصل تابستان در این کشور رخ بدهد.

به هر سوی این تلاش بی‌اساس و غیرقانونی آمریکا نیز باعث نشد تا رابطه انرژی میان ایران و عراق از هم گسسته شود، به‌طوری که پیام‌های کشورهای عربی به ویژه عربستان نیز مبنی بر ارزان‌تر فروختن برق به عراق نیز باعث نشد تا عراقی‌‌ها به این خوش‌رویی که مشخص بود، غیرممکن است، روی‌گردانی کنند.

پیشتر محمود رضا حقی فام معاون هماهنگی وتوزیع شرکت توانیر در پاسخ به این سئوال که آیا عراق می‌تواند جایگزین جدیدی برای واردات برق پیدا کند، گفته بود که وارد جزییات تحریم‌هانمی‌شویم و ما کار خودمان را می‌کنیم و تا زمانی که عراق تقاضای خرید برق داشته باشد، ایران برق مورد نیاز عراق را تا حد امکان تأمین خواهد کرد.

پیام باقری نایب رییس سندیکای برق ایران نیزدر خصوص این که آیا عراق می‌تواند عربستان را جایگزین خرید برق از ایران کند، گفته بود، عربستان که داعیه هاب انرژی را دارد نیز نمی‌تواند به این سرعت جایگزین برق ایران شود.

باقری معتقد بود که قطعا شک نکنید این موضوع زمان بر خواهد بود و عربستان که داعیه هاب انرژی را دارد نیز نمی‌تواند به این سرعت جایگزین برق ایران شود.

وی با اشاره به اینکه اگر عراق قصد داشته باشد، کسری برق خود را به صورت مقطعی رفع کند، به مشکل خواهد خورد، گفت: در گذشته ترکیه، برق بصره را از طریق نیروگاه‌های پرتابل که بر روی کشتی قرار می‌گرفت را به میزان ۳۰۰ مگاوات تأمین می‌کرد، اما این اقدام در یک بازه زمانی کوتاه بود و ریشه‌ای نبود، پس اگر عراق قصد دارد، مشکل برق خود را ریشه‌ای حل کند، باید از کشورهای دیگر این کار را انجام دهد که آن هم نیازمند حداقل دو سال زمان است.

این اظهارات زمانی مطرح شد که هنوز رابطه برقی ایران با عراق بابت مطالبات تا حدودی تیره بود.به همین روی وقتی عراق حسن نیت ایران را در تأمین برق عراق دید بر نادیده گرفتن درخواست آمریکا برای متوقف کردن خرید برق از ایران تأکید و راهکارهایی برای ادامه همکاری و پرداخت مطالبات اندیشید و این راهکار تا قبل از سفر رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی به این کشور رونمایی نشد.