ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور

ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور برای پیشگیری از سیل‌های آتی تأکید کرد. به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در نشست با هیأت رییسه شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته، به اندازه اسفند و فروردین اخیر، هوای پاک نداشتیم، گفت: […]

ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور برای پیشگیری از سیل‌های آتی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در نشست با هیأت رییسه شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته، به اندازه اسفند و فروردین اخیر، هوای پاک نداشتیم، گفت: بی‌شک این هوای پاک را مدیون سوخت با کیفیت و معاینات فنی منظم هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی بود.

کلانتری در خصوص کاهش آب مصرفی کشاورزان و تأثیرات احتمالی بر آن‌‌ها گفت: اوایل، بسیاری بر این باور بودند که کاهش آب باعث بیکار شدن کشاورزان خواهد شد اما دیدیم که این کار باعث شد ۲۰ درصد افزایش محصول داشته باشند. زمانی که آب زیاد و رایگان دراختیار کشاورزان قرار می‌گرفت زمین به شکل باتلاق در می‌آمد و به همین سبب به محصول و تولیدات آن‌ها لطمه وارد می‌شد بنابراین نبایدسیاست‌های توسعه‌ای یک طرفه باشد.

وی در خصوص مدیریت مصرف گفت: ما متأسفانه به‌طور میانگین، روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم پسماند تولیدمی‌کنیم یا در مصرف انرژی بعد از روسیه رتبه اول را داریم بنابراین باید این روند نامطلوب اصلاح شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وظایف تشکل‌های مردمی محیط زیستی اظهارکرد: باید وظیفه اصلی این سمن‌‌ها آموزش باشد و  كميته‌اي به نام آموزش داشته باشند. سازمان نیز در خصوص مسأله آموزش با وزارت علوم و آموزش و پرورش تعامل دارد و از طرق قانونی پیگیر هستیم‌ که درس محیط زیست در برنامه درسی دانشگاه‌ها و مدارس وارد شود.