توانایی افزایش ظرفیت استفاده از CNG مدیر طرح و توسعه CNG گفت: توانایی عرضه حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گاز CNG در روز را داریم البته اگر مصرف کنندهای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد. به گزارش مهر، حمید قاسمی گفت: ارزان بودن سوخت CNG اولین مؤلفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است؛ […]
توانایی افزایش ظرفیت استفاده از CNG
مدیر طرح و توسعه CNG گفت: توانایی عرضه حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گاز CNG در روز را داریم البته اگر مصرف کنندهای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد.
به گزارش مهر، حمید قاسمی گفت: ارزان بودن سوخت CNG اولین مؤلفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است؛ در حال حاضر ایران دارای ۲۸ فاز استاندارد تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی است که به زودی در مدار قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بزرگترین شبکه توزیع گاز کشوری به ایران تعلق دارد و به جرأت میتوان گفت در هیچ جای دنیا این میزان لوله کشی فشار قوی و متوسط و ضعیف وجود ندارد.
هاشم اورعی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برنامه گفت: حرکت از بنزین به سمت گاز مصرفی خودروها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. صرف نظر از هزینهها، ما مجبور به این حرکت و تغییر هستیم.
وی افزود: در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد یارانه به حاملهای انرژی تخصیص مییابد امکان ادامه این روند وجود ندارد، با ادامه این روند ظرف ۲ سال آینده به جایی میرسیم که تقاضای بنزین برابر با عرضه بنزین خواهد شد و در سالهای آتی احتمالاً دیگر افزایش تولید بنزین نخواهیم داشت و این یعنی رفتن به سوی واردات بنزین، طبق آمار تا سال ۱۴۱۲ شمسی به جایی میرسیم که باید روزی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم که چیزی حدود ۳۳ میلیارد دلار در سال هزینه خواهد بود.
قاسمی در تکمیل صحبتهای این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی در مقابل نرخ هزار تومانی بنزین، قیمت یک متر مکعب گازCNG چهارصد و چهارده تومان است. این بدان معناست که اگر به جای ۲۰ لیتر بنزین(۲۰ هزار تومان) ۲۰ متر مکعب گاز مصرف کنیم رقمی برابر با هشت هزار و دویست تومان خواهد بود.
اورعی به الزام انجام برنامهریزیهای بلند مدت برای جایگزین کردن سوخت و حاملهای انرژیاشاره کرد و افزود: امروز در بخش انرژی در شرایطی هستیم که در سال جاری، همه درآمد ارزی از صادرات فرآوردههای نفتی ۳۰ میلیارد دلار بوده این در شرایطی است که فقط یارانه بنزین مصرفی که در سال ۹۸ باید پرداخت شود حدود ۱۵ میلیارد دلار است. این بدان معناست که در ازای هر یک دلار صادرات نیم دلار به خرج هزینههای بنزین مصرفی تعلق میگیرد و باید بنزین را مفت بدهیم به مردم که مردم در خیابانها بچرخند. بدون شک این سیستم ناپایدار است.
قاسمی مدیر طرح و توسعه CNG در شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در حال حاضر ۳ هزار و پانصد جایگاه بنزین و ۲ هزار و پانصد و نود جایگاهCNG در کشور فعال هستند، یعنی تقریباً نسبت ۷۰ درصد در جایگاههای کشور به CNG تعلق دارد. در طول روز هم میتوانیم حدود ۴۶ میلیون متر مکعب عرضه گاز CNG داشته باشیم البته اگر مصرف کنندهای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد با این حال، در شرایط فعلی حدود ۲۰ و نیم میلیون متر مکعب گاز CNG در حال عرضه و توزیع است.
محمد مهدی میرزایی قمی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: CNG در دنیا به عنوان یک سوخت پاک مطرح است و نسبت به سوخت بنزین و گازوییل سبب کاهش آلایندههای هوا میشود.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف گاز CNG سبب کاهش گازهای گلخانهای میشود.
مدیر سی. ان. جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: دولت از سال آینده بیش از ۵۰ درصد هزینههای تست، بازرسی و بازنگری خودروهای دوگانه سوز را از محل افزایش گازبها میپردازد.
حمید قاسمی ده چشمه با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ مرکز کنترل ایمنی ساماندهی و فعال شده است، افزود: از محل افزایش گازبها برای تأمین ایمنی خودروها و استانداردها استفاده میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.