۱۸۸۲،فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص):عدم هماهنگی میان پیمانکار با کارفرما و مشاور موجب شکست پروژه‌ها می‌شود

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص):عدم هماهنگی میان پیمانکار با کارفرما و مشاور موجب شکست پروژه‌ها می‌شود فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان امسال تکمیل می‌شود فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) گفت: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که تا امروز حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال ۹۵ توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به پایان […]

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص):عدم هماهنگی میان پیمانکار با کارفرما و مشاور موجب شکست پروژه‌ها می‌شود

فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان امسال تکمیل می‌شود

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) گفت: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که تا امروز حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال ۹۵ توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به پایان می‌رسد.

‌به گزارش فارس، عبادا… ‌عبداللهی درباره طرح توسعه بندر چابهار و احداث خط‌آهن چابهار تا سرخس به عنوان توسعه محور شرق، توضیح داد: خط‌آهن کریدور ترانزیتی چابهار – زاهدان – مشهد – سرخس پروژه‌ای بسیار استراتژیک و بزرگ است که در شرق کشور اجرا می‌شود.

عبداللهی با اشاره به این‌که‌ قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پیمانکار دولت در پروژه طرح توسعه بندر چابهار و احداث خط‌آهن چابهار تا سرخس است، افزود: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هم که تا امروز حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال ۹۵ توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به پایان می‌رسد.

وی یادآور شد: در این پروژه دستگاه لایروب جدید و حرفه‌ای توسط قرارگاه خاتم تأمین و حدود ۱۵ میلیون متر مکعب لایروبی دریا در قالب این طرح انجام شد، همچنین رکورد لایروبی روزانه ۵۲ هزار متر مکعب هم در این پروژه به ثبت رساندیم که در کشور بی‌نظیر بود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: البته درمورد بندر چابهار مشکل تأمین مالی وجود داشت‌ اما پس از مدت‌‌ها سال گذشته تأمین مالی از سوی دولت انجام گرفت.

وی گفت: پس از تکمیل بندر چابهار در راستای تکمیل ترانزیت منطقه، باید خط‌آهن چابهار تا سرخس نیز تکمیل شود، ضمن آن‌که احداث این خط‌آهن برای منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان از نظر اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی بسیار با اهمیت است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت: همچنین مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر توسعه سواحل مکران، شرق و جنوب شرق کشور تأکید داشته‌اند.

عبداللهی با بیان این‌که منطقه جنوب شرق کشور باید محرومیت‌زدایی شود، ادامه داد: مردم این منطقه در محرومیت هستند و از نظر اقتصادی، بهداشت، درمان و آموزش مشکلاتی دارند؛‌ قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ‌در آنجا تعدادی مدرسه ساخت‌ و قطعاً اگر این خط‌آهن هم در منطقه احداث شود، تأثیر به‌سزایی در آبادانی منطقه و توسعه اقتصادی دارد.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه امروز حجم مطالبات سنگینی از دولت داریم اما پروژه‌ها را تعطیل نکرده‌ایم؛ در پروژه خط‌آهن چابهار – زاهدان چهارگروه از مؤسسات قرارگاه خاتم مستقر شده و فعالیت می‌کنند و رشد فیزیکی این پروژه بستگی به تأمین مالی از سوی دولت دارد که در صورت تأمین مالی هیچ مشکلی در اجرا نداریم البته تلاش کرده‌ایم از محل منابع مالی خود، با وجود عدم پرداخت دولت، بخشی از فعالیت‌های عمرانی در این پروژه را پیش ببریم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت: به هر حال قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الانبیا(ص) در هر پروژه‌ای که ورود کرده است آن را در مدت زمان مشخص و طبق برنامه‌ریزی ‌به پایان رسانده است، ‌در این پروژه هم با وجود عدم دریافت نقدینگی، تلاش کرده‌ایم فعالیت را متوقف نکنیم‌ و از محل اعتبارات خود آن را پیش برده‌ایم اما به هر حال قرارگاه از نظر مالی ظرفیتی دارد و نمی‌توان در اختصاص منابع مالی، غیرتخصصی عمل کرد.

عبداللهی با اشاره به تأثیر راه‌آهن در توسعه اقتصادی هر منطقه و اثرات مثبت حمل و نقل ریلی در ترانزیت کالا، گفت: تکمیل هرچه سریع‌تر خط‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس ضروری است و بر آن تأکید داریم، با تکمیل این مسیر ریلی است که ‌طرح توسعه بندر چابهار ارزش پیدا کند در غیر این صورت پروژه ابتر می‌ماند و از ظرفیت این بندر اقیانوسی که بهترین موقعیت در بین بنادر خلیج‌فارس را دارد، استفاده نمی‌شود و این به کاهش بهره‌وری می‌انجامد.

بنابراین گزارش وی پیش از این هم درباره طرح توسعه بندر چابهار بر همکاری و هماهنگی‌ کارفرما، مشاور و پیمانکار تأکید کرده و گفته بود: اگر این ۳ عنصر در این پروژه با یکدیگر هماهنگ عمل نکنند‌، طرح با شکست مواجه می‌شود.

* تکمیل خط‌آهن چابهار تا دو سال دیگر به شرط تأمین اعتبار به‌موقع‌

عبداللهی اظهار داشت: اگر از سوی کارفرما (دولت) تأمین اعتبار مناسب و به موقع برای خط‌آهن چابهار-زاهدان انجام شود، این توانایی را داریم که تا دو سال آینده این پروژه را نیز به پایان برسانیم.

 

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) هزینه احداث خط‌آهن چابهار را ‌حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان ‌عنوان کرد.