کارت اعتباری سوخت گاز در راه است

سمینار «راهکار‌های تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی» مطرح شد کارت اعتباری سوخت گاز در راه است گروه انرژی- دراین سمینار موضوعات متعددی اعم از راهکارهای تشویقی جهت جذاب کردن بازار سی‌ان‌جی برای بازار مصرف، تشریح صرفه‌های اقتصادی در پی گازسوزکردن خودروها، لزوم نظارت بر عملکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی، انتقاد از عدم همکاری برخی ارگان‌ها […]

سمینار «راهکار‌های تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی» مطرح شد

کارت اعتباری سوخت گاز در راه است

گروه انرژی- دراین سمینار موضوعات متعددی اعم از راهکارهای تشویقی جهت جذاب کردن بازار سی‌ان‌جی برای بازار مصرف، تشریح صرفه‌های اقتصادی در پی گازسوزکردن خودروها، لزوم نظارت بر عملکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی، انتقاد از عدم همکاری برخی ارگان‌ها و ارایه پیشنهاداتی همچون معادل‌سازی کارت اعتباری سوخت گازی به جای یارانه نقدی درقالب پنل‌های تخصصی مطرح و بررسی شد.

در ابتدای این همایش حمید قاسمی ده‌چشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به امنیت انرژی گفت: زمانی امنیت انرژی تنها به تولیدکنندگان مربوط می‌شد ولی به تدریج این شاخص به سمت مصرف‌کنندگان تغییر مسیر داد تا در تعیین قیمت نقش مؤثری را ایفا کنند، هم اکنون ۶۰ درصد امنیت انرژی در جهان به تولیدکنندگان و۴۰ درصد به مصرف‌کنندگان باز می‌گردد.

قاسمی با بیان این‌که ایران دومین کشور ارزان انرژی در جهان به شمار می‌رود، گفت: برای جایگزین کردن سایر سوخت‌ها با سی.ان.جی به دنبال افزایش قیمت با شیب ملایم هستیم.

وی با اشاره به شدت مصرف بنزین تصریح کرد: درسال ۸۱ عقربه مصرف بنزین روی ۵۰ میلیون لیتر و درسال ۸۵ روی ۷۴ ميليون لیتر می‌چرخید که این چرخه مصرف انرژی طی سال‌های ۹۴ تا۹۶ به شدت اوج گرفته است.

قاسمی با اشاره به راهکارهای تشویقی در طرح توسعه سی‌ان‌جی، گفت: با طرح‌های چندگانه تشویقی برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، در مصرف روزانه ١٨ میلیون لیتر بنزین و ٢٧ میلیون لیترگازوئیل در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

به گفته این مقام مسؤول اگراز بین وسایل نقلیه، وانت‌ها به سی‌ان‌جی سوز تبدیل شوند ۱۸ میلیون لیترصرفه‌جویی بنزین در بر خواهد داشت.

۸۰ هزار مخزن بازرسی می‌شوند

درادامه این همایش پریچهرقزلباش، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط‌زیست با بیان این‌که طبق قوانین سازمان استاندارد موظف به نظارت اجباری بر جایگاه‌ها و خودروهایCNGسوز است، گفت: از سال۹۲ نسبت به نظارت جایگاه‌های CNG ورود کردیم هرچند در ابتدا جایگاهدارانCNG مقاومت می‌کردند ولی اکنون تمایل به همکاری دارند.

قزلباش تصریح کرد: اخیراً وزارتخانه نفت با اهتمام HSE آیین‌نامه‌ای تصویب کرده که ناظران ایمنی در جایگاه‌ها مستقر شوند. برهمین اساس ما به ۱۴۶۰ جایگاه برای نظارت ورود کردیم و حدود ۹۵ درصد از جایگاه‌ها نظارت شدند از این میزان۴درصد جایگاه‌ها تعطیل بودند و یکدرصد نیز حاضر به همکاری نشدند که بیش‌تر مربوط به جایگاه‌های شهرداری‌ها بوده است.

نماینده سازمان استاندارد در ستاد سوخت با اشاره به اثربخشی بازرسی جایگاه‌ها تصریح کرد: براین اساس کاهش ۱۱۰۰ مورد نشتی را در جایگاه‌ها شاهد بودیم. همچنین مالکین را به عقد قرارداد با شرکت‌ها ترغیب کردیم، بازرسی و آزمون مخازن‌هایCNG و بیش از ۷۰۰۰ مخزن طی شش ماه انجام شده است.

به گفته قزلباش امسال ۸۰ هزار مخزن ذخیره در ۲۴۶۰ جایگاه بازرسی می‌شوند.

فقط ۱۸ درصد از خودروهای کشور دوگانه سوزند

دادرس رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی‌ان‌جی با اشاره به استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعت گاز کشور در بخش‌های مختلف گفت: در صنعت حمل‌ونقل نیز این امر تأثیر‌گذار بوده است به گونه‌ای که هم اکنون ۹۵ درصد ازتاکسی‌ها و ۷۵درصد از وسایل حمل‌ونقل عمومی گاز سوز هستند. این امرنشان از این دارد باتوجه به ۶۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که طی یک دهه گذشته در صنعت سی‌ان‌جی صورت گرفته است، می‌توان بستر مناسبی برای توسعه این صنعت فراهم کرد.

وی با اشاره به تعدد قانون در توسعه صنعت سی‌ان‌جی گفت: در قانون هوای پاک که سال گذشته مصوب شد یکی از الزامات آن توسعه صنعت سی‌ان‌جی است که واقعاً به درستی اجرا نمی‌شود، همچنین در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی نیزمتأسفانه در این قانون نتوانستیم الزاماتش را در صنعت سی‌ان‌جی اجرایی کنیم.

دادرس درخصوص تغییر کاربری اراضی و واگذاری زمین توسط سازمان زمین شهری و وزارت‌راه می‌بایست به احداث جایگاه‌ها اختصاص پیدا کند توضیح داد: متأسفانه در ۴سال گذشته شهرداری‌ها، وزارت‌راه و سازمان زمین شهری هیچ‌گونه کمکی ارایه نداده‌اند و بخش‌خصوصی به صورت خودجوش اقداماتی را انجام داده است.

این مقام مسؤول با انتقاد از این جریان گفت: درحالی که تأمین زمین براساس قانون در دستور کار شهرداری‌ها آمده است ولی متأسفانه شاهد هستیم با توجه به آمار ارایه شده شهرداری‌ها مانع بازرسی جایگاه‌های موجود شده‌اند چه برسد به این‌که در توسعه این حوزه بخواهند اقدامی انجام دهند، بنابراین برای رفع موانع مذکور نیاز به تشکیل یک کمیته ویژه احساس می‌شود.

وی در ادامه به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: این قانون که در راس آن شورایعالی انرژی قرار گرفته، خوشبختانه در اخرین مصوبه‌ای که داشته است رویکردی را در بحث حمایت از صنعت سی‌ان‌جی اتخاذ کرده است که در آن مقرر شده تا شیوه‌نامه اجرایی موضوع را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: ما پیشنهادی را در انجمن صنفی سی‌ان‌جی مطرح کردیم بر مبنای معادل‌سازی کارت اعتباری سوخت گازی به جای یارانه نقدی است که درسال گذشته در مرکز ملی صنعت سی‌ان‌جی مصوب شده است. براین اساس مقرر شد تا یارانه نقدی هر فرد از خانوار در طول یک ماه به میزان ۱۸۰ هزار تومان سوخت عام‌المنفعه به اختیار متقاضی معادل‌سازی شده و در قالب کارت خریدسی‌ان‌جی در اختیارشان قرار بگیرد.

با نگاهی به آمار تولید باید گفت، فقط ۱۸ درصد از خودروهای کشور دو گانه سوز هستند، این درحالی است که کارگاههای تبدیل به پروسه گازسوز ساختن خودرو‌ها کمک کرده‌اند.

انرژی هدر می‌رود

بشیرخالقی،رییس کمیته انرژی‌های نوی کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که«باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم»، گفت: اکنون ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولیدمی‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از آن برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کرد.

وی ادامه داد: دولت باید لایحه‌ای در مورد سوخت به‌ویژه گازسوز کردن خودروهای سنگین به مجلس بیاورد؛ زیرا ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد می‌کند.

خالقی تصریح کرد: ایران ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند؛ در حالی که رقم بودجه کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، این رقم یعنی این‌که انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.

تغییر قیمت سوخت به صورت سالانه

بخش دیگر این همایش مربوط به اظهار نظرات زالی، نماینده بخش حمل‌ونقل در ستاد سوخت بود. زالی با بیان این‌که سهم حمل‌ونقل در معیشت مردم را سبد سوخت تعیین می‌کند، گفت: در حال‌حاضر جهان قبل از رفتن خودرو‌ها به سمت برقی شدن گاز را محور قرارداده یعنی اروپا که منابع گاز ندارد به این نتیجه رسیده که CNG برای تولید انبوه خودرو بهترین گزینه است. اما ما به علت قیمتCNG هیچ اهمیتی برای آن قائل نشده‌ایم.

به گفته وی تاکنون ۷۰۰ هزار موتور پایه گازسوز تولید شده اما بعید است ۱۰۰ هزار موتور از CNG استفاده کنند و ترجیح می‌دهند بنزین مصرف کنند.

زالی با بیان این‌که قیمت سوخت باید سالانه تغییرمی‌کرد، خاطرنشان کرد: شاید دلیل ناکارآمدی این صنعت عدم اعمال اصلاح قیمت سوخت باشد.