۱۸۸۲،ضرورت انتقال فن‌آوری در واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کشور

ضرورت انتقال فن‌آوری در واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کشور نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با بیان این‌که در برخی از موارد در این حوزه نیاز به واردات نداریم، گفت: اگر قرار باشد واردات انجام شود، لازم است انتقال فن‌آوری و سرمایه‌گذاری خارجی باشد. مجید روحی در گفت‌وگو […]

ضرورت انتقال فن‌آوری در واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کشور

نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با بیان این‌که در برخی از موارد در این حوزه نیاز به واردات نداریم، گفت: اگر قرار باشد واردات انجام شود، لازم است انتقال فن‌آوری و سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

مجید روحی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در کنار فعالیت حدود ۴۰۰ شرکت در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی که همگی در زمینه تولید تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی کار می‌کنند، ۱۵۰۰ شرکت وارد کننده نیز داریم که نسبت این واردات به تولید داخلی، نسبت ناموزونی است.

وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات داریم که اگر این تولیدکنندگان داخلی نبودند، یک ضریب دو تا ۳ برابری از واردات تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی به کشور داشتیم.

روحی گفت: تولیدکنندگان داخلی بالای ۵۰ درصد نیاز کشور را در این حوزه تأمین می‌کنند؛ به این معنی که عمده تجهیزات پزشکی، حتی در بخش تجهیزات «های‌تک» توسط شرکت‌های داخلی تأمین شده و این شرکت‌ها تاکنون با توجه به مشکلات کمی و کیفی، به خوبی توانسته‌اند نیاز داخل را تأمین کنند.

وی گفت: در نمایشگاه ایران هلث که به عنوان بزرگ‌‌‌ترین رویداد بخش تجاری تجهیزات پزشکی در کشور برگزار می‌شود، هر سال شاهد دستاوردهای جدیدی از سوی شرکت‌های تولیدی ایرانی هستیم.

روحی یادآور شد: درحال حاضر ۱۰۰ شرکت در حوزه صادرات تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی فعال هستند، البته مشکلات بسیاری در حوزه صادرات داریم، هنوز زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای صادرات تأمین نشده است، در حوزه‌های «های‌تک» هنوز باید بحث انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشیم، امیدواریم با توافقات برجام این مشکلات حل شود.

وی بیان کرد: در بخش ابزارهای پزشکی بالای ۷۰ درصد نیاز کشور از سوی شرکت‌های تولیدی داخل تأمین می‌شود، در بخش مواد مصرفی و آزمایشگاهی نیز این شرکت‌ها حدود صددرصد نیاز بازار را تأمین و نیاز به واردات نداریم و اگر قرار باشد واردات انجام شود، باید واردات انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری باشد.

وی گفت: با توجه به توافقات برجام، مذاکرات و تفاهم‌هایی با هیأت‌های کره‌ای و اروپایی داشته‌ایم، اما یکی از مسایل اصلی که این شرکت‌ها مطرح می‌کنند در زمینه ارتباط بانکی است که الان با برخی از کشورهای آسیایی این راه‌ها درحال گشایش است.

وی با تأکید بر این‌که ما شرکت‌ها داخلی را ترغیب می‌کنیم که به سمت سرمایه‌گذاری مشترک و نه واردات کامل بروند،

 

گفت: این امر نیاز به همکاری و پشتیبانی دولت دارد و هر اندازه بتوانیم در این حوزه هماهنگ پیش برویم، مسلماً پشتوانه تولید قوی‌تر خواهد شد.