سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد خلق ظرفیتهای جدید صادراتی با تعریف مگاپروژهها سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: مگاپروژهای صادراتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از هدفگذاریهای آن، تنوع بخشیدنِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه است. محمدرضا مودودی در گفتوگو با ایرنا، افزود: در حال تعریف مگاپروژههای […]
سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد
خلق ظرفیتهای جدید صادراتی با تعریف مگاپروژهها
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: مگاپروژهای صادراتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از هدفگذاریهای آن، تنوع بخشیدنِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه است.
محمدرضا مودودی در گفتوگو با ایرنا، افزود: در حال تعریف مگاپروژههای صادراتی هستیم تا ظرفیتهای جدید صادراتی در سال جدید خلق کنیم.
وی که چندی پیش با حکم وزیر صنعت، معدنوتجارت، مسؤول اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه صادرات شد، با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان گفت: با توجه به اینکه محدودیتهای زیادی در حملونقل کالا و تبادل پول با کشورهای دورتر داریم، باید بیش از هر زمان دیگر روی کشورهای همسایه متمرکز شویم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالای یکهزار و۱۰۰ میلیارد دلار از واردات جهانی دارند. با این حال سهم ما از صادرات به این کشورها با حدود ۲۴ میلیارد دلار، کمتر از دو درصد است.
مودودی درباره راههای تحقق این برنامه تصریح کرد: باید زمینههای نرمافزاری و سختافزاری را در داخل کشور و در حوزه تجارت خارجی فراهم کنیم؛ از جمله اینکه تشکلهای صادراتی تخصصی را تقویت کرده و کمک کنیم شرکتهای بزرگ صادراتی و مگاپروژههای صادراتی شکل بگیرند.
وی با تأکید بر لزوم توانمندسازی بنگاههای کوچک و متوسط افزود: باید برنامهریزی کنیم شرکتهای کوچک به شرکتهای چند میلیون دلاری در عرصه بینالمللی تبدیل شوند. آنها باید با آداب و سازوکارهای بینالمللی شدن آشنا شوند که سازمان توسعه تجارت هم در این راه به آنها کمک میکند.
به گفته مودودی در شرایط فعلی کمتر از ۳۵۰ قلم کالای صادراتی داریم که ارزش آنها بالای ۵۰ میلیون دلار است.
وی اظهار کرد: باید برنامههایی در راستای تولید محصولات جدید تعریف کنیم که ظرفیت بالای ۵۰۰ دلار در سال خلق کنند؛ تنها در پناه پروژههای چند صد میلیون دلاری میتوانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و سبد کالاهای صادراتی در آینده باشیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومین برنامه این سازمان گفت: با توجه به اینکه به لحاظ سوئیفت با موانعی روبهرو شدهایم، باید در حوزه مبادلات کالا به صورت تهاتری از ظرفیت همسایگان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید تجارتهای ترجیحی را تقویت و امضای قراردادهایی از این دست با همسایگان را در دستور کار قرار دهیم تا هم کار کردن با ایران برایشان منفعت داشته باشد و هم به ایران فرصت دهند کالاهای خودش را به این کشورها صادر کند.
مودودی بخشخصوصی را مهمترین محور فعالیتهای سازمان توسعه تجارت خواند و خبر داد: شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی را با حضور جدی بخشخصوصی آغاز کردهایم و میخواهیم مهمترین موانع و محورهای توسعه صادرات غیرنفتی را با همکاری بخشخصوصی فعال در این بخش احصا کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: براساس برنامهای مدون، قصد داریم سیاستهای ارزی را با سیاستهای تجاری منطبق کنیم و بهترین ظرفیتسازی را در این حوزه داشته باشیم تا صادرات به موتور محرک بخش مولد اقتصادی کشور تبدیل شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.