تعمیق داخلی‌سازی خودرو با ناهماهنگی دستگاه‌ها میسر نمی‌شود

یک استاد دانشگاه تعمیق داخلی‌سازی خودرو با ناهماهنگی دستگاه‌ها میسر نمی‌شود استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، تعمیق داخلی‌سازی قطعات دستکم برای خودروهای پرتیراژ را تنها راه‌حل خروج خودروسازی از وضعیت دشوار کنونی برشمرد تا ارزبری‌ها هرچه بیشتر کاهش یابد، اما تأکید کرد: دستگاه‌های مرتبط باید به دور از بخشی نگری، هماهنگ اقدام کنند.  امیرحسن […]

یک استاد دانشگاه

تعمیق داخلی‌سازی خودرو با ناهماهنگی دستگاه‌ها میسر نمی‌شود

استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، تعمیق داخلی‌سازی قطعات دستکم برای خودروهای پرتیراژ را تنها راه‌حل خروج خودروسازی از وضعیت دشوار کنونی برشمرد تا ارزبری‌ها هرچه بیشتر کاهش یابد، اما تأکید کرد: دستگاه‌های مرتبط باید به دور از بخشی نگری، هماهنگ اقدام کنند.

 امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: فضای کنونی حاکم بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی نتیجه تحریم‌های آمریکا و تصمیمات غلط ما در گذشته است، بنابراین باید در قالب یک بسته راه‌حل درست ارائه کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه، ارائه راهکارهای ناقص به دلیل ارتباط مستقیم خودروسازی با صنعت فولاد و سایر صنایع می‌تواند فاجعه‌ساز باشد.

وی با یادآوری دستور وزیر صنعت بر دوبرابر کردن تولید خودرو، تأکید کرد: با دستور مشکلات حل نمی‌شود، در ادامه نیز منتظریم ببینیم دولت چگونه عمق داخلی‌سازی قطعات را افزایش می‌دهد؟

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تعمیق داخلی‌سازی قطعات نیازمند تأمین سرمایه‌های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه‌سازان و همچنین سرمایه‌گذاری برای خطوط جدید و داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا (های‌تک – High Tech) است.

ارزی که پرداخت نشد

کاکایی در ادامه با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی‌ها در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، یادآور شد: از اواسط بهمن‌ماه پارسال قرار شده بود دولت در قالب چهارهزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو (به ارزش همان زمان ۱۱هزار میلیارد تومان) در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بدهد تا در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند.

وی بیان داشت: هرچند برخی مسؤولان و نمایندگان مجلس نیز همان زمان بار‌ها از این موضوع سخن به میان آوردند، اما در نهایت فقط مبلغ چهارهزار میلیارد تومان (آن هم نه به‌طور کامل) پرداخت شد و از تسهیلات ارزی هیچ خبری نیست.

به اعتقاد کاکایی، اینچنین ناقص اجرا کردن راه‌حل‌ها به جای کمک حال شدن، حتی احتمال خرابکاری به دنبال دارد، زیرا شاهد بودیم همان زمان تولید و تیراژ خودرو‌ها بالا رفت، اما خودروهایی با قطعات داخلی آماده شد که مشکل کسری قطعات خارجی داشتند.

نقص قطعه ۷۱ هزار خودرو

وی با بیان اینکه برخی منابع از حدود ۷۱ هزار دستگاه خودروی ناقص کف کارخانجات مانده صحبت می‌کنند، گفت: نتیجه ناقص اجرا کردن راهکارها، افزایش نارضایتی مشتریان از یک سو و قفل کردن و گردش نداشتن پول‌ها از سوی دیگر است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در نتیجه، مانند این است که خودروسازان چهارهزار میلیارد تومان دیگر همراه با بهره بانکی مربوطه، بدهی بالا آورده‌اند و بتدریج شاهد برگشت خوردن چک‌های صادره خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی، یا دولت باید مبلغ وعده داده شده را بپردازد، یا اینکه خودروساز با انجام پیش فروش بیشتر خود را بیشازپیش بدهکار کند؛ براین اساس راه‌حل‌ها باید جامع و کامل باشد.

کاکایی اضافه کرد: این در حالی است که در این مدت توقعات مردم بالاتر رفته است، زیرا فکر می‌کنند دولت در قالب تسهیلات ارزی و ریالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک کرده است.

وی یادآور شد: پارسال به دلیل شیوه‌های غلط قیمتگذاری، خودروسازان زیان دیدند و از سرمایه تهی شدند، حال که برنامه کمک دولت نیز ناقص اجرا شده و قیمت خودرو در بازار بیش از پیش با التهاب مواجه شده، با شرایط پیچیده‌ای مواجه هستیم.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، اضافه کرد: فراموش نکنیم هر خودروی معوق در این شرایط علاوه بر افزایش نارضایتی‌های مردمی، جریمه خودروساز را نیز به دنبال دارد و برخلاف نظر عامه مردم که فکر می‌کنند خودروسازان از تعویق‌ها سود می‌کنند، برعکس بسیار زیان خواهند داد.

وی بیان داشت: مشکل اصلی در بهم خوردن وضعیت «اقتصاد خودرو» است و تا این مشکل حل نشود، مشکلات مردم و قطعه‌سازان نیز رفع نخواهد شد.

کاکایی تأکید کرد: ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده باید حتماً به صورت ارزی و نه ریالی در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد، هرچند تعداد اندکی از قطعه‌سازان بزرگ با ریال نیز می‌توانند مشکلات را حل کنند.