۱۸۸۳،انعقاد قرارداد ۳ میلیارد دلاری، نتیجه سفر اروپایی بخش‌ خصوصی

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی از تفاهم‌نامه ۳ میلیارد دلاری بخش خصوصی در سفر اروپایی وزیر امور خارجه ایران به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی خبر داد و گفت: نتیجه ملموس این قرارداد‌ها منوط به اجرایی شدن آن و تبدیل به قرارداد است. به گزارش‌ […]

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی از تفاهم‌نامه ۳ میلیارد دلاری بخش خصوصی در سفر اروپایی وزیر امور خارجه ایران به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی خبر داد و گفت: نتیجه ملموس این قرارداد‌ها منوط به اجرایی شدن آن و تبدیل به قرارداد است.

به گزارش‌ صما،‌ محمدرضا انصاری که به همراه یک هیأت ۶۰ نفره از تجار و بازرگانان بخش خصوصی از اتاق ایران، محمدجواد ظریف را در تور اروپایی خود همراهی می‌کرد، با بیان این‌که بخش خصوصی به چنین سفرهایی نیاز دارد، اظهارکرد: ‌این‌که یک دولتمرد در این سطح برای هموار کردن شرایط اقتصادی ایران تلاش می‌کند قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدام مثبت تبدیل به یک سنت در بین دیگر دولتمردان شود.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی تعامل دولت و بخش خصوصی را باعث آشنایی دو طرف دانست و تأکید‌کرد: ‌امیدواریم اتفاقات مثبتی که پس از سال‌ها ساکن بودن اقتصاد ایران افتاده، در ماه‌های آینده نتیجه دهد.‌

انصاری در خصوص برگزاری همایش‌های تجاری و اقتصادی در این سفر‌ها نیز گفت: ‌گفت‌وگو با بخش‌های خصوصی این ۴‌کشور و دیدن مزیت‌ها و ظرفیت‌ها باعث شد تا بخش خصوصی ایران در جریان این موضوع برای همکاری و تعاملات آتی قرار بگیرد. یکی از ابعاد این سفر گفت‌وگو درباره تحریم‌های بانکی با بانک‌های لهستان، فنلاند و سوئد بود که انصاری با اشاره به آن از مؤثر بودن این دیدار‌ها خبر داد.

وی همکاری با لهستان، سوئد و فنلاند را مثبت خواند و گفت: ‌ایران و سوئد همواره همکاری‌های اقتصادی خوبی با یکدیگر داشته‌اند. در خصوص لتونی هم باید با توجه به ظرفیت‌های آن سخن گفت.‌ دیگر تجار و بازرگانان نیز که از اهمیت این سفر می‌گفتند همکاری با فنلاند به‌خصوص در حوزه نفت و گاز، شیلات و کشاورزی را راضی‌کننده دانستند.

 

همچنین محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در سفر به فنلاند مجموع قراردادهای منعقد شده را یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون ‌دلار خواند که با توجه به حجم کنونی ۵۰ میلیون دلاری، رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بازار ۵۴ میلیونی این ۴ کشور فرصتی برای اقتصاد ایران و بخش خصوصی است تا مزیت‌های خود را صادر و از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های این کشور‌ها در بخش‌های صنایع، محیط‌زیست و ‌آی‌تی بهره‌مند شوند.