تعطیلی ۹۵درصد از مراکز اسقاط خودرو

تعطیلی ۹۵درصد از مراکز اسقاط خودرو مهدی قره‌داغلی- رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: ۹۵درصد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور تعطیل و بقیه آنها نیز با زیر ۱۰درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ یعنی در عمل این مراکز به فراموشی سپرده شده‌اند. محمدحسین گودرزی در نشست خبری در محل این انجمن […]

تعطیلی ۹۵درصد از مراکز اسقاط خودرو

مهدی قره‌داغلی- رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: ۹۵درصد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور تعطیل و بقیه آنها نیز با زیر ۱۰درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ یعنی در عمل این مراکز به فراموشی سپرده شده‌اند.

محمدحسین گودرزی در نشست خبری در محل این انجمن در جمع خبرنگاران افزود: ۲۱۶ مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در کشور داریم که از دولت مجوز فعالیت دارند، اما امروز به دلیل شرایط خاص بازار و برخی تصمیمگیری‌های نادرست، سه هزار نفر پرسنل این مراکز و حدود ۳۰ هزار نفر دیگر که به‌طور غیرمستقیم با آن درگیر بودند، بیکار شده‌اند.

به گفته این مقام صنفی، ۹۵درصد این مراکز که با استفاده از سرمایه‌های شخصی و بدون استفاده از تسهیلات دولت فعالیت خود را آغاز کردند، طبق استانداردهای ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور مجبور به سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ساخت سوله، ساختمان اداری و محوطه‌سازی شدند که با قیمت‌های چند سال پیش هر مرکز اسقاط دستکم ۱۰میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت.

وی بیان داشت: با وجود همه این همکاری‌ها، امروز بی‌تدبیری‌ها سبب شده تا رکود مراکز اسقاط را شاهد و در پی آن با تردد بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور، شاهد آلودگی هوا و سایر مشکلات باشیم.

گودرزی یادآور شد: مطابق نظر کارشناسان محیط‌زیست، هر خودروی فرسوده بیش از دو برابر یک خودروی استاندارد یورو۴ سوخت مصرف می‌کند، در حالی که اگر دولت معادل یکدهم هزینه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت را در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده سرمایه‌گذاری کند، این صنعت به حرکت در می‌آید و از بسیاری مشکلات بعدی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: در حالی که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، وزارت صنعت، پلیس راهور و سازمان محیط‌زیست بر عملکرد این مراکز نظارت دارند، اما زمانی که به مشکل برمی‌خوریم، کسی به دادمان نمی‌رسد.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور خاطرنشان کرد: مصوبه‌هایی که از سوی دولت و پس از صرف هزینه‌های زیاد کارشناسی درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده تهیه می‌شود، به ویژه مصوبه‌هایی که خودروسازان در آن دخیل هستند هیچگاه اجرایی نشده است.

وی به‌طور نمونه از مصوبه سال ۸۸ دولت مثال آورد که طی آن خودروسازان داخلی باید برای ۳۰ درصد از تولیدات خود گواهی اسقاط تحویل ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت می‌دادند، اما هیچ گاه اجرایی نشد و هیچ ارگان نظارتی هم به این موضوع و اجرا نشدن آن ورود نکرد.

گودرزی ادامه داد: در سال ۹۶ دولت طی مصوبه دیگری خواستار صدور گواهی اسقاط برای خودروهای ساخت داخل با مصرف بالای ۸٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شد اما لغو شد، و عجیب است هرگاه پای خودروساز داخلی به میان می‌آید، مصوبه‌ها ملغی می‌شود.

وی به مصوبه دیگری در همان سال درخصوص هوای پاک اشاره کرد که تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های بنزینی داخلی را مکلف به تهیه یک گواهی اسقاط به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت می‌کرد، اما در نهایت به بهانه آماده نبودن زیرساخت‌ها اجرایی نشد.

این مقام صنفی اظهار داشت: در این مصوبه‌ها، هیچ گاه قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار رعایت نشده و هیچ وقت نظر بخش‌خصوصی پرسیده نشده است و در نهایت امروز این مراکز به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

وی گفت: در حالی که تبصره۱۳ مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده به صراحت مسؤولیت اجرای اسقاط را بر عهده خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو قرار داده، اما به دلیل همکاری نکردن خودروسازان این بار سنگین در عمل بر دوش مراکز اسقاط است.

اسقاط سالیانه یکمیلیون دستگاه خودروی فرسوده

گودرزی تأکید کرد: این انجمن آماده کمک به دولت برای اجرای اسقاط خودروهای فرسوده است و اگر دولت عزم جدی در این زمینه نشان دهد، در کمتر از سه ماه موضوع اسقاط را راه‌اندازی کرده و دستکم سالی یکمیلیون دستگاه برگه اسقاط تولید خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه این انجمن به دنبال انحصار و بالا بردن قیمت‌ها نیست، خاطرنشان کرد: در نشستی که با مسؤولان انجمن واردکنندگان خودرو داشتیم، مقرر شد واردکنندگان آنالیز قیمتی از خودروهای فرسوده خارجی ارائه و خودشان قیمت ریالی برای اسقاط اعلام کنند.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور ادامه داد: در این صورت اگر قیمت پیشنهادی این انجمن عادلانه بود، آن را می‌پذیریم و در غیراین صورت حاضریم با همان قیمتی که اعلام می‌کنند، خودرو را از آنها تحویل گرفته و گواهی اسقاط صادر کنیم.

راکد شدن ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در مراکز اسقاط

گودرزی افزود: نتیجه این مسأله، انباشت بیش از ۸۰ هزار گواهی در صفحات مراکز اسقاط خودروهای فرسوده است و دستکم ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه این مراکز راکد مانده است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد همین امروز این گواهی اسقاط‌ها را تهیه کنیم، با قیمت میانگین شش‌تاهفت میلیون تومانی هر خودروی فرسوده، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه این مراکز قفل شده است.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با بیان اینکه امروز امید این مراکز فقط به مجلس است، به طرح ساماندهی خودرو‌ها اشاره کرد که در آن تحویل یک گواهی اسقاط به ازای تولید چهار دستگاه خودروی داخلی دیده شده است.

وی اظهار داشت: از طرفی، در حالی زلف اسقاط خودروهای فرسوده را به واردات خودرو گره زده‌اند، که بیش از یک سال است جلوی واردات نیز گرفته شده است.

گودرزی یادآور شد: در حالی که در مصوبه چهار سال پیش دولت، قیمت گواهی اسقاط به ازای هر خودروی فرسوده ۲٫۵ میلیون تومان تعیین شده شد، اما پس از آن لغو و تعیین قیمت را به نظام عرضه و تقاضای بازار منوط کردند؛ امروز قیمت هر پراید در بازار به بیش از ۵۴ میلیون تومان رسیده و به این ترتیب کف قیمتی گواهی‌های اسقاط بین هفت تا هشت میلیون تومان می‌شود.

وی همچنین به تبصره۲ ماده۸ قانون هوای پاک اشاره کرد که دولت را مکلف کرده برای جایگزینی خودرو‌ها و موتورهای فرسوده وام با کارمزد چهاردرصدی و اقساط ۱۰ ساله در اختیار مالکان آنها قرار دهد، اما اجرایی نشده است؛ این در حالی است که مالکان خودروهای فرسوده از اقشار ضعیف جامعه هستند.

این مقام صنفی همچنین به گلایه از مدیران ایران خودرو پرداخت که با وجود توانایی ۱۲۰ مرکز از مجموع ۲۱۶ مرکز اسقاط برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده، اما تاکسی‌های تولیدی خود را در اختیار تعداد خاصی از مراکز به انتخاب خودش قرارداد، در حالی که تاکسی‌های نو باید در اختیار ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت قرارداده شود.

وی همچنین به گلایه از مزایده خودروهای فرسوده دولتی پرداخت و افزود: در حالی که این خودرو‌ها باید تحویل مراکز اسقاط شود و قیمت قراضه کیلویی ۲۸۰۰ تومان است، اما در عمل این خودرو‌ها کیلویی هشت هزار تا ۵۷ هزار تومان فروخته می‌شود که به معنای بازگشت مجدد این خودرو‌ها به چرخه (و نه اسقاط) است.