گزارش رشد برنامههای موبایل ایران در سال ۹۷ تجزیه و تحلیل دنیای کاربران پلتفرم بازار نشان میدهد تهرانیها همچنان در خرید و تردد با اپلیکیشنهای حملونقل شهری در صدر هستند، اصفهانیها جایگاه صدر جدولیشان در نصب اپهای مالی را از دست دادهاند و کُردها نیز همچنان مشتری ثابت اپهای تغذیه و ورزش هستند. کافه بازار […]
گزارش رشد برنامههای موبایل ایران در سال ۹۷
تجزیه و تحلیل دنیای کاربران پلتفرم بازار نشان میدهد تهرانیها همچنان در خرید و تردد با اپلیکیشنهای حملونقل شهری در صدر هستند، اصفهانیها جایگاه صدر جدولیشان در نصب اپهای مالی را از دست دادهاند و کُردها نیز همچنان مشتری ثابت اپهای تغذیه و ورزش هستند.
کافه بازار به رسم هر سال کاری خود، گزارش سالیانه از صنعت برنامههای موبایل اندرویدی ارائه کرد. مبنای این گزارش دادههایی است که کافه بازار از کاربران اندرویدی خود دارد.
اکنون ۴۰ میلیون کاربر، ۲۲هزار توسعهدهنده، ۱۳۲هزار برنامه و ۳۱ هزار بازی در بستر کافه بازار فعالیت میکنند و در یک سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون تراکنش موفق برای خرید برنامهها، اشتراک و پرداختهای درون برنامهای صورت گرفته است.
براساس گزارش منتشر شده از سوی کافه بازار، در یک سال اخیر، ۲۲هزار توسعهدهنده توانستهاند به ۲۵۸ میلیارد تومان درآمد خالص دست پیدا کنند که این نشان از رشد ۸۹درصدی درآمد توسعهدهندگان فعال در کافه بازار دارد.
در این بین توسعهدهندگان تهرانی با ۷۱درصد، خراسانرضوی با بیش از ۱۱درصد و استان البرزیها با ۲٫۵ درصد بیشترین سهم درآمدی را کسب کردهاند.
در پایان سال ۹۷، بیش از ۱۶۳ هزار برنامه و بازی در دسترس کاربران بازار قرار داشته که بیشترین تعداد برنامه و بازی به ترتیب در شهرهای تهران، گیلان و خراسان رضوی توزیع شده است.
گزارش یکساله کافه بازار حکایت از این دارد که برنامهنویسان توانستهاند طی ۱۲ ماه، ۱۳۲ هزار برنامه حاصل کار طراحی و تولید کنند. براساس این گزارش «دیوار» پر نصبترین برنامه ایرانی و قصههای قرآنی برترین برنامه به انتخاب کاربران بوده است.
** کهگیلویهوبویراحمد پیشتاز در اپهای مالی
این گزارش نشان میدهد، برنامههای مربوط به امور مالی (۵۰درصد)، پیامرسانها (۳۰درصد)، رفتوآمد (۲۴درصد) نسبت به میانگین کشور تمایل کمتری به نصب این دسته اپلیکیشنها از خود نشان دادهاند.
در همین دسته برنامههایی که به اخبار، سبک زندگی، سرگرمی، دارو و درمان مربوط میشدند نیز تا ۲۰درصد کاهش تعداد نصب را تجربه کردهاند.
در بخش تمایل به نصبهای برنامههای مربوط به دسته امور مالی، استان کهگیلویهوبویراحمد با هفتدرصد رشد، رتبه اول را از آن خود کردهاند.
رتبه بعدی در تمایل به نصب اپلیکیشنهای مالی البته همچنان در دست اصفهان است. کاربران اندرویدی استان چهارمحالوبختیاری در سال گذشته، کمترین درصد تمایل برای نصب برنامههای مالی را داشتهاند.
** کورس تهرانیها در خرید و تردد
به گزارش کافه بازار، تهرانیها همچنان درصد بیشتری از میانگین کشور تمایل به نصب برنامههای مربوط به دسته خرید دارند و رتبههای بعدی نصب برنامههای خرید مربوط به استانهای سمنان و البرز است.
از آنطرف استانهای بوشهر و خوزستان و ایلام به ترتیب در سالی که گذشت، حدود ۲۵درصد نسبت به میانگین کشور تمایل کمتری برای نصب برنامههای مربوط به خرید از خود نشان دادهاند.
البته تهرانیها در یک دسته دیگر همچنان پیشتاز هستند و آن هم دسته مربوط به برنامههای سفر است؛ کاربران سیستانوبلوچستان، ۲۷ درصد نسبت به میانگین کشور، تمایل کمتری نسبت به نصب این برنامهها داشتهاند.
** کُردها و سلامت و تغذیه
براساس آماری که کافه بازار ارائه کرده، کاربران اندرویدی کردستان و کهگیلویهوبویراحمد با چهاردرصد و کاربران آذربایجانغربی با سهدرصد تمایل بیشتری به نصب برنامههای متعلق به دسته شبکههای اجتماعی داشتهاند.
در مقابل تمام قسمتهای استان خراسان، از رضوی گرفته تا شمالی و جنوبی نسبت به گذشته هفتدرصد کمتر تمایل به نصب برنامههای شبکههای اجتماعی دارند.
در دسته برنامههای کاربردی و برنامههای ورزش و تغذیه، بهصورت مشترک کاربران استان کرمانشاه، کردستان و کهگیلویهوبویراحمد در صدر هستند و از آن طرف مازندران، سیستانوبلوچستان و یزد در قسمت معکوس جدول و رشد منفی به سر میبرند.
** دانستیها پیشتازند
بازیها بخش همیشه جذاب گزارشهایی است که کافه بازار ارائه میدهد. طبق دادههای این گزارش بازی آمیرزا، پرنصبترین بازی ایرانی، آهنگتو برترین بازی ایرانی به انتخاب کاربران اعلام شده است.
بر این اساس بیشترین رشد نصب فعال به ترتیب به بازیهای مربوط به کلمات و دانستنیها و خانوادگی برمیگردد و بازیهای استراتژیک نیز با نزدیک ۳۰ درصد کاهش رشد در انتهای این نمودار جا خوش کردهاند.
طی یک سال گذشته تمایل کاربران استان یزد، سمنان و کرمان به نصب بازی روی گوشیهای تلفن همراه افزایش پیدا کرده و در مقابل کاربران خراسانشمالی، همدان و ایلام ۹درصد کاهش تمایل در نصب بازیهای از خود نشان دادهاند.
از نکات امیدوارکنندهای که در این گزارش به چشم میخورد، این است که در سال ۹۷ بازیهای ایرانی درآمد خود را ۵۹ درصد افزایش دادهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.