دلایل تعویق قرارداد ایرباس جنگ بوئینگ و ایرباس برسر بازار ایران دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رقابت تنگاتنگ بوئینگ و ایرباس را یکی از موانع خرید ایرانایر از ایرباس دانست و گفت: ایرلاینها به دنبال فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستند. به گزارش مهر، مقصوداسعدیسامانی در خصوص مشکلاتی که از سوی ایرباس برای فروش هواپیما به […]
دلایل تعویق قرارداد ایرباس
جنگ بوئینگ و ایرباس برسر بازار ایران
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رقابت تنگاتنگ بوئینگ و ایرباس را یکی از موانع خرید ایرانایر از ایرباس دانست و گفت: ایرلاینها به دنبال فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستند.
به گزارش مهر، مقصوداسعدیسامانی در خصوص مشکلاتی که از سوی ایرباس برای فروش هواپیما به ایران عنوان شده است، گفت: بین شرکتهای بوئینگ و ایرباس یک رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد که متأسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد، افزود: این مجوز هم از سوی آمریکا باید داده شود و این کشور هم میخواهد ابتدا مشکل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل کند، بنابراین فعلاً ایران ایر و این شرکتها در حال مذاکره هستند تا مشکلات رفع شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به ممنوعیت معامله با دلار برای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت ایرباس به دلیل این مشکل نمیتواند با ایران معامله داشته باشد، بنابراین باید منتظر ماند تا مشکلات بانکی پیش روی معاملات ایران حل شود.
سامانی با اشاره به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در دنیا، گفت: هرکدام از این شرکتها به دنبال به دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و تلاش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.
وی در خصوص خرید هواپیما از سوی سایر ایرلاینها، اظهار داشت: در حال حاضر موضوع تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی مطرح است که هنوز به دلیل محدودیتهای موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل مواجه شده است، البته شرکتها در حال مذاکره هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که شرکتهای هواپیمایی به دنبال خرید هواپیماهای نو هستند یا دست دوم، گفت: خرید هواپیما هزینه بالایی دارد که ایرلاینهای خصوصی قادر به پرداخت این هزینهها نیستند و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل از محل منابع داخلی نمیتوانند هواپیما خریداری کنند.
سامانی با اعلام اینکه هر ایرلاین به تناسب توانمندی که دارد مشغول مذاکره برای خرید هواپیما است، گفت: شرکتها در تلاش هستند تا هواپیماهایی با عمر کمتر وارد کشور شود تا خدمات دهی بهتری را به مسافران ارایه کنند.
وی با تأکید بر اینکه گشایشهایی که در منابع بانکی اتفاق میافتد میتواند فضا را برای حضور ایرلاینهای ایرانی در بازار جهانی باز کند، افزود: متأسفانه صندوق توسعه ملی با سازوکار و قوانین سختگیرانهای که دارد، قادر به تأمین نیاز شرکتهای هواپیمایی نیست.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: این موضوع نیاز به ورود نمایندگان مجلس دارد تا تغییراتی را در قوانین این صندوق اعمال کنند و این امکان فراهم شود تا استفاده از منابع مالی صندوق برای شرکتهای هواپیمایی هم امکانپذیر باشد.
تحریمهای مالی تجاری ایران توسط آمریکا باعث شده تا تمام ساکنان دائمی (دارای گرین کارت آمریکا)، سیتیزنهای آمریکا و شرکتهای تجاری و حتی غیرانتفاعی (NGO) ثبت شده در آمریکا (مهم نیست در کجای دنیا هستند) و تمام شعبههای خارجی این شرکتها در سایر کشورها، نیازمند دریافت اجازه نامه کتبی اوفک اصطلاحاً یعنی OFAC license از اداره خزانهداری فدرال آمریکا برای ارسال و دریافت پول یا بسیاری کالاها و سرویسها به ایران (قبل از هرنوع اقدامی) هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.