توسط سازمان IT محقق شد راهاندازی سامانه مشاوره حقوقی به کسبوکارهای نوپا دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، از سه هفته قبل، برگزاری جلسات مشاوره رایگان برای مشکلگشایی حقوقی جامعه فناوری اطلاعات و خصوصاً کسبوکارهای نوپا را آغاز کرد؛ مدیرکل این دفتر اکنون از اجرایی شدن این طرح پایلوت و ایجاد سامانه مشاوره حقوقی آنلاین […]
توسط سازمان IT محقق شد
راهاندازی سامانه مشاوره حقوقی به کسبوکارهای نوپا
دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، از سه هفته قبل، برگزاری جلسات مشاوره رایگان برای مشکلگشایی حقوقی جامعه فناوری اطلاعات و خصوصاً کسبوکارهای نوپا را آغاز کرد؛ مدیرکل این دفتر اکنون از اجرایی شدن این طرح پایلوت و ایجاد سامانه مشاوره حقوقی آنلاین خبر میدهد.
سازمان فناوری اطلاعات مدتی است دیدارهای مردمی را در دستور کار خود قرارداده است. در کنار امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری که این رسم را دنبال میکند، چند هفته قبل دفتر حقوقی نیز برای ارائه مشاوره تخصصی و رایگان به صاحبان کسبوکارهای نوپا طرح پایلوتی را برای ماه مبارک رمضان آغاز کرد.
محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی این سازمان در گفتوگو با ایرنا، خبر از دنبالهدار بودن این طرح پایلوت و برنامههای آتی آن خبر داد.
نعناکار درخصوص این طرح گفت: از اول ماه رمضان تصمیم گرفتیم ملاقات مردمی را در دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار کنیم. قبل از این، دیدار رییس سازمان فناوری با مردم در جریان بود و همچنان نیز ادامه دارد.
وی افزود: اما به علت نوع و حجم کاری متفاوتی که در حوزه کسبوکارها وجود دارد، دفتر حقوقی نیز مقدمات دیدارهایی را ترتیب داد. این دیدارها بیشتر بر روی مسأله مشکلگشایی حقوقی جامعه فناوری اطلاعات و کسبوکارهای نوپا تمرکز دارد.
روال دریافت وقت مشاوره به این صورت است: افراد متقاضی برای شرکت در این جلسات که چهارشنبه برگزار میشود در سایت سازمان فناوری ثبتنام میکنند. هر هفته به سه تا چهار نفر از صاحبان کسبوکارهای نوپا یا کسانی که قصد راهاندازی کاری را دارند، نوبت میدهیم تا فرصت برای صحبت با کارشناسان در سازمان فناوری را به صورت حضوری پیدا کنند.
وی افزود: استاندارد زمانی که برای این کار در نظر میگیریم معمولاً نیمساعت است، اما مواردی بوده که مشاوره حدود یک ساعت طول کشیده و در برخی جلسات، مشکل ظرف ۱۵ دقیقه حل شده است.
کارشناسان در این جلسات به افراد متقاضی، اطلاعات مورد نیاز را ارائه و اگر نیاز به نامهنگاری با جایی باشد، آن را در دستور کار قرار میدهند.
نعناکار در ادامه گفت: چند روز قبل از سامانه غیرحضوری مشاوره حقوقی سازمان فناوری رونمایی کردیم. اکنون در قسمت پیشنهادها و انتقادهای سایت این سازمان، بخشی اضافهشده به اسم مشاوره حقوقی.
تا قبل از این افراد میتوانستند از طریق سایت سازمان فناوری، پیشنهادها و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند، اما از این به بعد میتوانند مشکل حقوقی کسبوکارشان را ارسال کنند تا کارشناسان ما ظرف حداکثر یک هفته به این سؤالات پاسخ بدهند.
مدیرکل حقوقی سازمان فناوری با اشاره به افزایش احتمالی این زمان درصورت بالا رفتن حجم درخواستها، گفت: این امکان برای کسانی که تردد برایشان سخت است یا در شهری غیر از تهران ساکن هستند، شرایط استفاده از مشاوره را فراهم میکند. بعد از دریافت درخواست مشاوره با افراد تماس گرفته میشود تا علاوه بر دریافت جزییات آنها را راهنمایی کنند. در برخی موارد هم مشکل با نامهنگاری یا کامنت گذاشتن برای آن موضوع حل میشود.
او درخصوص مزایای این نشستهای چهرهبهچهره گفت: ظرف همین مدتزمان اندک، بهصورت محسوستری متوجه شدهایم که مشکلات اصلی کار این افراد کجاست. قبل از شروع این جلسات من فکر میکردم مشکلات متقاضیان مشاوره بیشتر درخصوص سرمایهگذاری قراردادهای سهام و راهاندازی کسبوکارهاست.
اما پس از برگزاری جلسات چهرهبهچهره مشخص شد، تعداد زیادی از افرادی که در حال راهاندازی کسبوکار هستند، اصلاً نمیدانند باید کارشان را از کجا شروع کنند. اطلاعاتشان پایین است و از طرف دیگر اگر اطلاعات داشته باشند، نمیدانند چطور باید با دستگاه و مسؤول موردنظرشان ارتباط را برقرار کنند.
وی در ادامه گفت: در این سه هفته با تعداد زیادی از سازمانهای دولتی و نهادهای غیردولتی عمومی برای رفع مشکلات مکاتبه کردیم. با اینکه کار ما متمرکز روی مسایل حقوقی است اما متوجه شدیم بسیاری از این درخواستها درونسازمانی است و هیچ ربطی به دادگاه ندارد و توانستیم به شکل مؤثر به این بخش کمک کنیم.
او خاطرنشان کرد: در برخی موارد افراد راه را اشتباه رفته بودند و همین مسیر نادرست باعث شده بود سایتشان مختل شود. آنها نیز راهنمایی شدند که چطور از ظرفیتهای قانونی استفاده کنند.
نعناکار افزود: غیر از جلسات حضوری با مردم، روزانه دو یا سه نامه از بخشخصوصی به دستمان میرسد و ما روی آنها نامه میزنیم و به نهادهای زیربط میفرستیم. در واقع بهعنوان یک هاب اطلاعاتی فعالیت میکنیم و به شکل فراسازمانی و بینسازمانی کار را جلو میبریم.
او درخصوص استقبال مردمی از این سامانه، گفت: علاوه بر افرادی که بهصورت حضوری به آنها مشاوره میدهیم، معمولاً هفتهای یکمرتبه به مراکز خصوصی که فضای کار اشتراکی دارند یا مراکز ویسی (Venture Capital) هستند نیز سر میزنیم و به مشکلاتشان رسیدگی میکنیم.
نعناکار درباره بازخورد مردم گفت: معمولاً وقتی چند روزی از جلسه مشاوره میگذرد، از افراد بازخورد میگیریم و تا الان همگی بازخورد مثبت داشتهاند. با این حال خودمان میدانیم که این کافی نیست و باید آن را گسترش بدهیم.
وی افزود: این طرح پایلوت را تا آخر ماهرمضان اجرا میکنیم و پس از آن با استفاده از ظرفیتهای دیگر، آن را گسترش خواهیم داد.
او درباره چگونگی گسترش این کار گفت: تا یک هفته دیگر امکان برقراری ارتباط از طریق پیامرسانبومی و رباتی که برای این کار طراحی شده فراهم میشود.
او در پایان گفت: فکر میکنم ارتباط مردمی همکاران ما در بخشهای مختلف کمی ضعیف است. مردم خیلی راحت نمیتوانند مدیران و تصمیمگیرندگان را ببینند و از مشکلاتی که با آن درگیر هستند، صحبت کنند. حداقل انتظار این است که در ادارات یک مقدار جدیتر و واقعیتر به این مسأله بپردازند و مدیران یکروز در ماه یا هفته را برای ارتباط چهرهبهچهره با مردم تعیین کنند.
این کار نهتنها ارتباط بین حاکمیت و مردم را بهبود میبخشد بلکه روند تصمیمگیری، چیدن استراتژی و قانوننویسی را به شکل کاملاً متفاوتی پیش میبرد. یکی از مشکلات عمده این است که با تصمیمگیری پشت درهای بسته، نظر اکثریت مردم لحاظ نمیشود و به همین دلیل گاهی نتیجه مطلوب نیز به دست نمیآید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.