بورس کالای ایران دومین بورس کالایی منطقه

بورس کالای ایران دومین بورس کالایی منطقه بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس‌های کالایی منطقه از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری […]

بورس کالای ایران دومین بورس کالایی منطقه

بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس‌های کالایی منطقه از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی که در بورس کالای ایران برگزار شد، گفت: جایگاه دوم بورس کالای ایران در منطقه، یک افتخار ملی برای تمام مسؤولان و افرادی که طی سال‌های قبل مقدمات راه‌اندازی بورس کالا در ایران را فراهم کرده‌اند به شمار می‌رود که امیدوارم با سرعت بیش‌تری در مسیر رشد و توسعه بورس کالا در بعد داخلی و بین‌المللی قدم ‌برداریم.

براساس این گزارش، در این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف صنعتی، بانکی و بیمه‌ای و همچنین اساتید دانشگاه در حوزه ارتباطات و روابط برگزار شد، هوشمند سفیدی، دبیرکل سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی ایران گفت: تاکنون تعامل بسیار مناسبی میان روابط عمومی بورس کالای ایران با سایر نهاد‌ها و همچنین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی برقرار بوده است که به همین دلیل مدیرعامل بورس کالای ایران، سال گذشته در یازدهمین دوره برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی به عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر انتخاب شد.

وی با اشاره به جایگاه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در اقتصاد ملی اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور، مسؤولیت مهمی روی دوش بازار سرمایه به خصوص بورس کالا قرار دارد و یکی از راه‌های مناسب آشنایی هرچه بیش‌تر فعالان اقتصادی و مردم با کارکرد‌ها و ظرفیت‌های بورس، فرهنگ‌سازی از طریق روابط عمومی هاست.

دبیرکل سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی ایران ادامه داد: می‌توان از طریق فرهنگ‌سازی مناسب، سرمایه‌های راکد جامعه را روانه بازار سرمایه کرد که این امر به توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

گذر از مکانیسم کنترلی به نظارتی در اقتصاد

سلطانی‌نژاد در ادامه به‌طور مختصر کارکرد بورس کالا در اقتصاد را برای حاضران تشریح کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ما همواره در مورد قیمت گذاری کالاهای اساسی که در زندگی مردم اثر‌گذار هستند، با مشکل مواجه بوده است. به‌طوری که قیمت کالا‌ها به صورت دستوری تعیین شده و اصطلاحا از مکانیسم کنترلی در اقتصاد ایران استفاده شده است. اما در دنیا رفته‌رفته از مکانیسم کنترلی به سمت مکانیسم نظارتی حرکت شده است؛ یعنی به جای این‌که برای معامله گران و بازیگران بازار کالا‌ها تعیین تکلیف شده و آزادی و خلاقیت از بازار‌ها گرفته شود، معاملات در چارچوبی آزاد و شفاف صورت می‌گیرد و نهادهای مسؤول نیز به راحتی امکان رؤیت و نظارت مبادلات را دارند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: بورس‌های کالایی یکی از آن مظاهر سیستم‌های نظارتی هستند که در دنیا کاربرد فراوانی دارند؛ بورس‌های کالایی تاکنون علاوه بر سایر رسالت‌هایشان، توانسته‌اند سازوکار نظارت بر قیمت‌گذاری و این‌که یک کالا با مکانیسمی کارآ کشف قیمت شود را مهیا کنند که بورس کالای ایران در همین راستا در اقتصاد ایران به جلو می‌رود.

گردش معاملات بورس کالا ۵ تا۷ درصدGDP

سلطانی‌نژاد با بیان این‌که ۳ دسته محصولات اصلی یعنی کالاهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند، گفت: طی سال‌های اخیر گردش معاملات بورس کالا بین ۵ تا ۷ درصدGDP (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل داده که رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در همین راستا اگر بخواهیم بورس کالای ایران را با سایر بورس‌های کالایی منطقه مقایسه کنیم، بورس کالای ایران از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم بورس‌های کالایی منطقه قرار دارد.

اهمیت نقش روابط عمومی

وی در ادامه به جایگاه مهم روابط عمومی در سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه خیلی از افرادی که مسؤولیت مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی را برعهده دارند، اگر درک درستی از روابط عمومی نداشته باشند حتی در صورت انجام اقدامات مهم و مثبت، در تعامل با سایر سازمان و توسعه فعالیت‌هایشان با مشکل مواجه خواهند شد.

سلطانی نژاد افزود: اخیراً مشاهده می‌کنیم در دنیا توجه ویژه‌ای به بحث مسؤولیت‌های اجتماعی، حاکمیت شرکتی و مواردی که جامعه محور هستند، می‌شود، براساس این رویکرد هر یک از سازمان‌ها و بنگاه‌ها به منزله افراد در جامعه هستند که باید در کنار یکدیگر با تعامل و ارتباط مستمر زندگی کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است، اگر یک سازمان را به منزله یک فرد در نظر بگیریم، بدون شک روابط عمومی به عنوان زبان گویای آن فرد برای ایجاد ارتباط و تعامل با فرد یا سازمان دیگر ایفای نقش می‌کند که به این ترتیب در دنیای امروز تقویت نقش روابط عمومی‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

سلطانی‌نژاد در پایان به نقش روابط عمومی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بورس کالا به مانند فردی است که جامعه و مسؤولان رفته‌رفته در حال آشنایی با خصوصیات، ویژگی‌ها و پتانسیل‌های او هستند و باید مدام با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در ارتباط و تعامل باشد تا به جایگاه واقعی خود برسد؛ در اینجا این روابط عمومی است که می‌تواند ظرفیت‌های بورس کالا را به سایر نهاد‌ها معرفی کند و از این رو روابط عمومی بورس کالا کاری دشوار و تأثیر‌گذار بر عهده دارد.