عمده تخلفات دستگاه‌های اجرایی به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین است

عمده تخلفات دستگاه‌های اجرایی به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین است معاون بازرسی استان کرمان عمده تخلفاتی که در دستگاه‌های اجرایی و اداری رخ می‌دهد را به دلیل ناآگاهی از قوانین ‌و مقررات دانست. به گزارش مهر، محمد حمزه‌ای گفت: خداوند متعال بر جهان هستی نظارت دارد همه پدیده‌های عالم تحت نظارت خداوند است اما نظارت […]

عمده تخلفات دستگاه‌های اجرایی به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین است

معاون بازرسی استان کرمان عمده تخلفاتی که در دستگاه‌های اجرایی و اداری رخ می‌دهد را به دلیل ناآگاهی از قوانین ‌و مقررات دانست.

به گزارش مهر، محمد حمزه‌ای گفت: خداوند متعال بر جهان هستی نظارت دارد همه پدیده‌های عالم تحت نظارت خداوند است اما نظارت بر اشرف مخلوقات خیلی خاص و ویژه است.

وی گفت: بحث بازرسی و نظارت مسأله اختراعی یا مختص ایران نیست، قدمت نظارت به زمان خلقت برمی‌گردد در همه کشور‌‌ها و حکومت‌‌‌ها هم به آن توجه شده حالا برخی توجه ویژه‌تری نسبت به آن داشتند.

حمزه‌ای با اشاره به این‌که هر جا نظارت کم‌رنگ شد همان جا آسیب دیدیم، گفت: نظارت در حکومت امام معصوم(ع) هم وجود داشته و به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی یادآور‌ شد: نظارت تنها وظیفه سازمان بازرسی نیست در حوزه نظارت تک‌تک دهیاران، اعضای شوراها، بخشداران، فرمانداران، مدیران کل، مدیران میانی و عملیاتی و سرپرستان وظیفه نظارت و بازرسی در حوزه کار خود را دارند.

حمزه‌ای عنوان‌ کرد: ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به این مطلب اشاره دارد که مدیران و سرپرست بلافصل مسؤولیت کنترل و نظارت بر عوامل خود را در انجام وظایف محوله دارند.

معاون سازمان بازرسی استان کرمان یادآور شد: کار نظارتی را زمانی می‌توان خوب انجام داد که جایگاه و شرح وظایف خود را خوب بشناسیم، عمده تخلفاتی که در دستگاه‌های اجرایی و اداری دیده می‌شود ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات است.

وی عنوان ‌کرد: در حوزه دهیاری‌ها هرجا دهیاران کاملاً آشنا به وظایف و اختیاراتشان بودند خوب پیشرفت کردند و به روستای حوزه خود رونق دادند و از ظرفیت‌های مردمی و دولتی استفاده بهینه بردند عکس آن‌هم وجود دارد که گاهی دهیار خود را گرفتار کرده مثلاً به دلیل عدم اطلاع کافی، مجوزهای غیرقانونی صادر کرده است.

وی اضافه ‌کرد: هدف بازرسی جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، نقض قوانین و اجرای صحیح آن‌هاست.

 

حمزه‌ای سپس به بیان عمده معایب و تخلفات برخی دهیاری‌ها پرداخت و گفت: مد نظر قرار ندادن آیین‌نامه مالی دهیاری، صدور پروانه برای اراضی زراعی و باغی و تغییر کاربری آن‌ها، صدور پروانه خارج از طرح‌هادی و بر روی اراضی دولتی، اعمال نفوذ در خصوص الحاق املاک برخی افراد ذی‌نفوذ به طرح‌هادی روستا، عدم رعایت دریافت عوارض و حق‌و حقوق دهیاری‌ها، تهیه اسناد صوری برای اعتبارات و صورت‌وضعیت‌ها، عدم ارایه آموزش به دهیاران و ذی‌حساب‌ها، نبود دفتر فنی فعال در بخشداری‌ها، عدم نظارت بر تفکیک اراضی و عدم ارایه گزارش تخلفات ساخت ‌و سازهای غیرمجاز به کمیسیون، محاسبه عوارض ساختمانی به صورت سلیقه‌ای، عدم آشنایی با انجام مناقصه و عدم تنظیم قرارداد برای پروژه‌ها، عدم رعایت مقررات مالی در تهیه اسناد مالی و انبارداری از جمله این موارد است.