دستور تهیه اسناد مناقصه برای میدان فرزادبی ‌صادر شد

وزیر نفت دستور تهیه اسناد مناقصه برای میدان فرزادبی ‌صادر شد وزیر نفت گفت: برخی می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند، زیرا بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برایشان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به‌کارگیری […]

وزیر نفت

دستور تهیه اسناد مناقصه برای میدان فرزادبی ‌صادر شد

وزیر نفت گفت: برخی می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند، زیرا بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برایشان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به‌کارگیری بعضی رسانه‌ها بر این اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آنها شدید است.

وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم که بیستوهشتمین سال وزارت خود را پشت سر می‌گذارد به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و وزارت در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف به شیخ‌الوزراء مشهور شده است، وی که برخی اجدادش نیز در دوران صفویه وزیر بوده‌اند در مقابل پرسشی مبنی بر اینکه پس شما وزیرزاده هستید؟ با لبخندی سکوت می‌کند و از دغدغه‌هایش برای کشور و فروش نفت در شرایط سخت اقتصادی کنونی می‌گوید.

مشروح گفت‌وگوی خانه‌ملت با وزیر نفت به شرح زیر است:

آقای زنگنه جنابعالی که سال‌هاست سکان وزارت نفت را در دست گرفته‌اید، خسته نشده‌اید؟ بهتر نیست فرد جوانی در رأس این وزارتخانه قرار گیرد؟

نه خسته هستم و نه پیر.

خسته نیستم زیرا هم‌اکنون روزانه ۱۷ تا ۱۸ ساعت کار می‌کنم و در شرایط کنونی که با جنگ شدید اقتصادی روبه‌رو هستیم، انگیزه بسیاری دارم اما با قرار گرفتن فرد جوانی در راس وزارت نفت موافق بودم، هرچند جوانی، تنها به سن نیست بلکه به قول مقام معظم‌رهبری، به روحیه جوانانه بستگی دارد. زمان تشکیل دولت دوازدهم به آقای روحانی بسیار اصرار کردم که برای وزارت نفت، فرد جوانی انتخاب کند، بنده نیز کمک خواهم کرد، اما رییس‌جمهوری نپذیرفتند. من در طول عمر کاری خود، هرگز اقدام‌کننده و متقاضی برای پذیرش مسؤولیتی نبوده‌ام، این مسؤولیت بوده که آمده و من هم پذیرفته‌ و کار کرده‌ام. اکنون هم نه خسته هستم و نه پیر به آن معنا که روحیه و شادابی کاری نداشته باشم.

در مدت اخیر اظهارات بابک زنجانی نیز بسیار پرسروصدا شد، تاکنون چه مقدار از بدهی‌هایش به وزارت نفت پرداخت شده است؟

طبق گزارش کارشناسی، اموالی که در سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود دو هزار میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود، این اموال در اختیار وزارت نفت است، اما متأسفانه فروش نرفته است، هرچند می‌خواهیم آنها را بفروشیم زیرا به پولش احتیاج داریم، باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از دومیلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند، البته بعید می‌دانم چنین پولی داشته باشد، پول دارد اما نه در این حد و اندازه، زیرا اکنون دو میلیارد دلار می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.

 

ظاهراً دادستان به تازگی وزارت نفت را ملزم کرده است تا اسناد و مدارک برای بازپرداخت بدهی بابک زنجانی را در اختیار این نهاد قرار بدهد، دلیل پنج ماه تأخیر وزارت نفت در این کار چیست؟

چنین موضوعی نبوده، به هیچ‌وجه بحث اسناد و مدارک در کار نیست، آقای دادستان یا معاون دادستان نظرشان این بوده که برای اتمام حجت، یک حساب در خارج باز شود که بابک زنجانی پول‌های ادعایی خود را واریز کند که ما هم از بانک‌مرکزی درخواست کردیم که اجازه افتتاح حساب بدهد. البته بانک‌مرکزی معتقد است که این بانک معرفی شده توسط بابک زنجانی، بانک بی‌اعتباری است و قرار بر این بوده که اگر پول به فرض بسیار ضعیف هم به این حساب واریز شد، زمانی تسویهحساب شود که پول به حساب مورد نظر دولت ایران و بانک‌مرکزی و شرکت ملی نفت واریز شود.

برخی می‌گویند شما در مدت اخیر چالش‌های بسیاری با تعدادی از اعضای کابینه دولت دوازدهم داشتید برای نمونه با وزیر اطلاعات، وزیر امورخارجه، رییس بانک‌مرکزی و همین‌طور با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ماجرا از چه قرار است؟

مطلقاً خلاف است. با همین قاطعیت می‌گویم. من با آقای ظریف، وزیر اطلاعات، آقای همتی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) چه در زمان مدیر پیشین، آقای عبداللهی که برادر عزیزی برای من بود و چه در دوره مدیریت دکتر سعیدمحمد، هیچ مشکلی نداشته‌ام که حتی صدایمان را بالا ببریم بنابراین مطلقاً خلاف می‌گویند.

برای من جالب است که عده‌ای در رسانه‌ها، خیال‌پردازهای خیلی خوبی هستند که حیف است استعدادهای آنها هدر رود و این افراد باید فیلمنامه بنویسند و براساس آنها، فیلم و کارتن تهیه شود و از آنها در این بخش استفاده شود، به نظرم این افراد تخیل قوی دارند و می‌توانند چهره‌های خیالی، حتی بهتر از هری‌پاتر خلق کنند، اینگونه داستان‌سرایی‌های تخیلی، کار این افراد است.

 

تحلیل زنگنه از دروغ‌ها؛ زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکم.

  *شاید بحث کارشناسی با دعوا را از هم تفکیک نمی‌کنند، درست است؟

خیر، حتی جر و بحث کاری هم نداشتیم. مطلقاً نادرست می‌گویند؛ افرادی که این مطالب را در بعضی رسانه‌ها می‌نویسند، خجالت هم نمی‌کشند که خلاف می‌گویند.

*این دروغ‌‌‌ها را چه کسانی می‌گویند؟

نمی‌دانم. شما رسانه‌ها پیدایشان کنید زیرا این افراد می‌توانند شخصیت‌های بزرگ‌تر از هری‌پاتر خلق کنند.

آقای مهندس، در اوایل وزارت‌تان در دولت یازدهم پرسشی درباره دکل‌های نفتی از شما پرسیده شد که سروصدای بسیاری ایجاد کرد، می‌خواهم بدانم سرانجام دکل‌ها نفتی به کجا رسید؟

هنوز هم ادامه دارد و با پیگیری‌های ما دادگاه آن به‌تازگی برگزار شد و قوه‌ قضاییه در این زمینه تصمیم می‌گیرد، اما جالب است بدانید؛ شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان به نفع خودش حکم گرفته تا اموال شخصی که این منابع مالی کشور را اختلاس کرده ضبط کنند و در ایران هم دادگاه مراحل خود را طی می‌کند، اما این مسایل برای کشور پول نشده، البته مردم باید از این مسایل آگاه باشند که کشور خسارت‌هایی از سوی برخی افراد دیده و ما به‌سادگی از کنارش می‌گذریم و بعد همان افراد آسیب‌زننده هیاهوهایی در کشور ایجاد می‌کنند.

من در عسلویه صحبت کردم که آقای بابک زنجانی را فراموش نکنید، فردا یا پس فردای آن روز گفتند که زنگنه در حال خروج از کشور به جرم جاسوسی و اختلاس دستگیر شد. آیا این موضوع اتفاقی است؟ گفتند خسن و خسین هر سه دختران مغاویه بودند، گفتند اولاً خسن نیست حسن است، ثانیاً خسین نیست حسین است و ثالثاً دختر نبودند، پسر بودند و در آخر هم سه تا نیستند دو تا هستند، مغاویه هم نبود بلکه معاویه است، اصلاً معاویه نبود این دو، پسران حضرت علی‌(ع) بودند. همه را نادرست گفتند و خجالت هم نمی‌کشند. با سربلندی حرفشان را هم می‌زنند و انگار هیچ مسؤولیتی هم در مقابل حرف‌هایشان ندارند.

شما معتقدید حرف‌هایی که درباره‌تان می‌گویند دروغ است، ریشه این نگاه‌ها به شخص شما چیست و از کجا نشأت می‌گیرد؟

خودتان تحلیل کنید.

* شما چه تحلیلی دارید؟

زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکم.

*می‌گویند شما فضا را برای افرادی که می‌خواهند هر کاری کنند بسته‌اید، لطفاً در این باره توضیح دهید؟

من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بار‌‌ها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم انشاا… نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.

تنها انگیزه‌ام از ماندن در وزارت نفت این است که تلاش کنم نخست، نگذاریم آمریکا به هدفش برسد و دوم تا جایی که در توانم است از درد و رنج مردم کم کنم. نیامده‌ام برای بقای خودم پول مردم را به کسی دهم و برای خودم رفیق درست کنم، در حالی که می‌توانم در وزارت نفت هزاران نفر رفیق داشته باشم چرا پول دستم است. به هر کسی لبخند بزنم چیزی نصیبش می‌شود، وضع مالی‌اش خوب می‌شود، تشکر می‌کند، من آدم خوش‌اخلاقی نیستم و نمی‌توانم آدم خوش‌اخلاقی باشم. خوش‌اخلاق باشم نسبت به پول وزارت نفت طمع می‌کنند.

 

وزارت نفت برای توسعه میدان فرزادبی ‌تا چه اندازه در برابر هندی‌‌‌ها انعطاف کافی داشته است؟

وزارت نفت بالا‌‌ترین انعطاف‌های تاریخی را با طرف هندی داشته است و در سفری که رییس‌جمهوری در اوایل سال ۹۷ به کشور هند داشت، با وزیر نفت هند قراری گذاشتیم که تا سپتامبر ۲۰۱۸ پروژه میدان فرزادبی فعال شود، ما امتیازهای بزرگی به آنها دادیم که یکی از آنها این بود که اولاً آنها از ابتدا قرار بود ال‌ان‌جی بسازند که گفتند ما ال‌ان‌جی درست نمی‌کنیم زیرا پول نداریم یا اینکه برای ما صرف نمی‌کند و بعد به آنها گفتیم اصل و فرع هزینه سرمایه‌گذاری آنها در میدان را در قالب بیع متقابل و از محل تولیدات میدان پرداخت می‌کنیم، اما هندی‌‌‌ها گفتند که از محل میدان را قبول نداریم و از جای دیگر پرداخت کنید که در این مورد ما از آقای رییس‌جمهوری اجازه گرفتیم که از محل صادرات‌مان به عراق و ترکیه هزینه آنها را پس دهیم که تا به حال چنین موردی در قراردادهای‌مان نداشته‌ایم که این موضوع را نیز به طرف هندی اعلام کردیم و در همه جوانب، انعطاف نشان دادیم اما ظاهراً هندی‌‌‌ها به دلیل تحریم‌ها برای توسعه میدان فرزاد‌بی قراردادی منعقد نکردند.

ایران هند را یک شریک راهبردی و یک دوست قدیمی و قابل‌اعتماد برای خود می‌داند اما برای امضای قرارداد توسعه میدان فرزادبی ‌به هر دلیلی حضور نیافتند بنابراین اگر پس از بازه‌زمانی مشخص برای حضور در این میدان اعلام آمادگی نکنند، چاره‌ای نداریم جز آنکه با یک پیمانکار ایرانی قرارداد منعقد کنیم، البته از هم‌اکنون دستور داده شده که مقدمات فعالیت برای حضور یک پیمانکار ایرانی آغاز شود یعنی اسناد مناقصه را تهیه و فرآیند کار‌‌ها را انجام دهند، همچنین یک نامه به رییس محترم جمهور نوشته‌ام تا در جلسه سران سه‌قوه مطرح شود تا به وزارت نفت اجازه دهند از صندوق توسعه ملی منابعی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد تا بتوان فعالیت اجرایی فرزادبی را آغاز کرد.

تکلیف نهایی فرزادبی ‌چه می‌شود؟

فعالیت اجرایی فرزاد A و B حدود ۵٫۲ میلیارد دلار هزینه دارد که حدود ۲٫۲میلیارد دلار هزینه فاز اول فرزادبی  است که می‌توان براساس آن روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب تولید داشت که اگر هزینه آن پرداخت شود می‌توان فعالیت اجرایی آن را آغاز کرد. این میدان با عربستان مشترک است که عربستان بهره‌برداری آن را آغاز کرده و این تنها میدان مشترکی بوده که هنوز سامانی نیافته است.

روابط ایران با چین و هند، روابطی راهبردی است و ما تنها به دلیل یک طرح نمی‌توانیم روابط‌مان را با این کشور‌‌ها تحت‌تأثیر قرار دهیم، به‌طور حتم باید درباره فرزادبی ‌با هندی‌‌‌ها صحبت کنیم و به آنها اعلام کنیم که بیش از این نمی‌توانیم صبر کنیم و نمی‌خواهیم چالشی در روابط بین ایران و این کشور‌‌ها برقرار شود، حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود در هر مرحله‌ای که باشیم، باز آمادگی داریم که هندی‌‌‌ها در قرارداد توسعه میدان گازی فرزادبی حضور یابند و این پروژه را ادامه دهند.