تأکید مجدد بر مخالفت محیط‌زیست با تولید سواری دیزل

تأکید مجدد بر مخالفت محیط‌زیست با تولید سواری دیزل معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با تولید سواری ‌دیزلی گفت: اگر مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند. مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال‌حاضر در کلانشهر‌ها با مشکل افزایش غلظت آلاینده […]

تأکید مجدد بر مخالفت محیط‌زیست با تولید سواری دیزل

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با تولید سواری ‌دیزلی گفت: اگر مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال‌حاضر در کلانشهر‌ها با مشکل افزایش غلظت آلاینده «ناکس» مواجه هستیم، با اشاره به تأثیر این آلاینده بر افزایش میزان گاز ازن تصریح کرد: ازن باعث سرطان پوست می‌شود و این موضوع غیرقابل انکار است. در نامه‌ای هم که به وزارت صمت ارسال کردیم، در این‌باره توضیح دادیم و مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست را با تولید سواری دیزلی با ذکر دلایل اعلام کردیم.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای به ایران‌خودرو به منظور اعلام مخالفت با تولید سواری دیزلی، گفت: خودروسازی می‌گوید که «۵۰۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری روی موتور دیزل صورت گرفته است». پاسخ به چنین اظهارنظری این است که مگر روی موتورهای دیگر مثل موتور ملی یا موتورگازسوز سرمایه‌گذاری نکردید؟ برخی موتور‌ها و مطالعات مربوط به آن جواب می‌دهد و برخی جواب نمی‌دهد. اصلاً خودروساز باید برای مطالعه سرمایه‌گذاری کند اما لزوماً هر موتوری که مورد مطالعه قرار گیرد نمی‌تواند مجوز تولید هم بگیرد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه شهرهای ما به لحاظ غلظت ازن وضعیت خوبی ندارد، اظهارکرد: خودروساز می‌گوید شما مجوز بدهید ما سواری دیزلی را تولید کنیم، قول می‌دهیم در ترددهای جاده‌ای مورد استفاده قرار گیرد و اجازه نمی‌دهیم که سواری دیزلی وارد شهر شود. این ممکن نیست. چطور می‌توانیم جلوی ورود خودرو‌ها را به داخل شهر‌ها بگیریم. برای مثال سمندی که وارد شهر می‌شود ما از کجا بفهمیم که موتور آن دیزلی است یا بنزینی؟

تجریشی در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست، اگر خودروساز اقدام به اخذ مجوز از دولت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست ایستاده تا مجوز تولید به سواری دیزلی داده نشود. دلایلمان را به دولت هم اعلام می‌کنیم اما ممکن است به تولید سواری دیزلی مجوز داده شود چون در دنیای سیاست هر چیزی ممکن است اما در این شرایط باید مطمئن شد که صلاح بلندمدت مردم را در نظر گرفته‌ایم یا نه؟

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای‌اسلامی از مردادماه ۹۶، گفت: با وجود قانون هوای پاک شرایط با گذشته فرق دارد و نهادهای نظارتی می‌توانند در حوزه آلودگی هوا ورود و دستگاه‌ها را در این باره بازخواست کنند.