پیشفروش خودرو از سر گرفته میشود؟ اگرچه به دلیل تعهدات معوق خودروسازان چندی پیش رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان صراحتاً اعلام کرده بود که خودروسازان تا زمان تحویل خودروهای تعهد شده اجازه پیشفروش ندارند، اما به نظر میرسد فشار خودروسازان باعث شده تا بتوانند مجوز پیشفروش را از وزارت صنعت دریافت کنند. بدقولی […]
پیشفروش خودرو از سر گرفته میشود؟
اگرچه به دلیل تعهدات معوق خودروسازان چندی پیش رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان صراحتاً اعلام کرده بود که خودروسازان تا زمان تحویل خودروهای تعهد شده اجازه پیشفروش ندارند، اما به نظر میرسد فشار خودروسازان باعث شده تا بتوانند مجوز پیشفروش را از وزارت صنعت دریافت کنند.
بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبتنامی در موعد مقرر، طی دو سال گذشته به معضل خودروسازی ایران تبدیل شده و اگرچه این شرکتها خطای خود را در این زمینه با پرداخت جریمه تأخیر توجیه میکنند، اما مسأله مهم ناتوانی مقررات و آییننامههای حمایت از حقوق متقاضیان خودرو است که تاکنون نتوانسته به مدافع حقوق مصرفکنندگان خودرو باشد.
طبق آخرین آمار تا تاریخ ۲۸اردیبهشتماه سالجاری، ایران خودرو ۱۴۰ هزار خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو تعهد دارند که هنوز تحویل آنها در هالهای از ابهام قرار دارد، با این وجود عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده اعلام کرد که کمیته خودرو موافقت کرده تا خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیشفروش کنند.
به گفته این مقام مسؤول، وزارت صمت در گذشته به این دلیل با پیشفروش، قبل از رفع تعهدات مخالف بود که خودروسازان قصد تأمین نقدینگی برای خود داشتند، اما در حالحاضر خودروسازان پیشنهاد کردهاند که برای زمان پس از معوقات پیشفروش کنند و شرط سازمان حمایت فروش به ازای تحویل خودروهای تعهدات شده است.
در این زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعتخودرو گفت: پیشفروشهای جدید به دو دلیل نبود سرمایه در گردش در خودروسازی و تلاش برای سنگین کردن کفه تقاضا در بازار انجام میشود و با این حال تا زمانی که قیمتها اصلاح نشود، این پیشفروشها منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان خواهد شد و آنها در تعهدات آینده با مشکل روبهرو میشوند.
وی اظهار کرد: خودروسازان به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمیتوانند از پیشفروش خودروهای تولیدی خود جلوگیری کنند و از همینرو پیشبینی میکنند که بتوانند تا سال آینده تنشهای امسال را مدیریت کرده و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند که متأسفانه تاکنون نه تنها قادر به رفع تعهدات نبودند بلکه با کوهی از خودروهای معوق دستوپنجه نرم میکنند.
کاکایی تأکید کرد: دولت باید از طریق روشهای دیگری به خودروسازان کمک کند تا آنها بتوانند برنامه تحویل خودروهای معوقشده قبلی را محقق کنند؛ در شرایط فعلی خودروسازان، نمیتوان بهطور دقیق پیشبینی کرد که آیا برای آینده میتوانند پاسخگوی تعهدات خود باشند یا خیر.
حال در شرایطی که خودروسازان با حجم زیادی از تعهدات معوق روبهرو هستند و برای مدیریت بازار خودرو و کاهش قیمت موفق به پیشفروش شدهاند باید دید که آیا وزارت صنعت و کمیته خودرو مجدداً مجوز پیشفروش خودرو را به خودروسازان میدهد؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.