شرایط تردد خودروها با پلاک بین‌المللی

شرایط تردد خودروها با پلاک بین‌المللی برای خودروهایی که با دریافت پلاک بین‌المللی از کشور خارج شده‌اند اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک‌های تردد بین‌المللی برای ورود به داخل الزامی است. به گزارش مناقصه‌مزایده در سال گذشته بود که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا طی نامه‌ای به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی موضوع […]

شرایط تردد خودروها با پلاک بین‌المللی

برای خودروهایی که با دریافت پلاک بین‌المللی از کشور خارج شده‌اند اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک‌های تردد بین‌المللی برای ورود به داخل الزامی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده در سال گذشته بود که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا طی نامه‌ای به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی موضوع استفاده از پلاک‌های بین‌المللی در داخل کشور را مورد توجه قرارداد.

بر این اساس از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام شد که استفاده از پلاک بین‌المللی که برای مسافرت با اتومبیل به خارج از کشور که از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر و به اتومبیل‌های پلاک داخل داده می‌شود، در داخل کشور ممنوع و جزو پلاک‌های غیرمجاز تلقی خواهد شد.

این در حالی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بود که علی‌رغم برخوردهای قانونی با خودروهای دارای این نوع از پلاک در داخل، برخی از رانندگان متخلف از این پلاک‌‌ها استفاده کرده و مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی و جرایم اجتماعی شده و متواری شده‌اند و عملاً اعمال قانون برای رانندگان انجام نمی‌شود

بنابراین پلیس به کانون جهانگردی تأکید کرده بود که به منظور ارتقای انضباط اجتماعی و ایجاد رضایتمندی و اعمال قانون دقیق به متخلفین از مقررات راهور، دستور لازم نسبت به اخذ تعهد از مالکین این خودرو‌ها برای عدم استفاده از پلاک بین‌المللی در داخل کشور و همچنین سایر اقدامات پیشگیرانه را صادر کند.

در همین زمینه علی وکیلی، سرپرست مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی موضوع «لزوم فک پلاک تردد بین‌المللی قبل از ورود و فک پلاک گذر موقت قبل از خروج از کشور» را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه معاونت فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مبنی بر تردد غیرمجاز انواع خودروهای سبک و سنگین با پلاک بین‌المللی اخذ شده از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور، خواهشمند است دستور فرمایید قبل از صدور اجازه ورود خودروهای مذکور به داخل کشور نسبت به اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک‌های تردد بین‌المللی و همچنین قبل از صدور اجازه خروج نسبت به اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک گذر موقت خودروهای خارجی که به اعتبار کارنه دوپاساژ یا پروانه ورود موقت وارد و پس از انقضای مهلت ورود موقت قصد خروج از کشور را دارند، اقدام نمایند.

بدیهی است؛ این بخشنامه از سوی گمرکات تخصصی مجاز به خروج موقت و ورود موقت خودرو قابل اقدام بوده و ارسال آن به سایر گمرکات جهت آگاهی است.