کوچ دلالان خودرو به تلگرام و اینستاگرام سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکههای اجتماعی غیررسمی کشانده شدهاند. به گزارش تسنیم، اواسط اردیبهشتماه امسال به دنبال بالارفتن قیمت خودرو و مسکن در بازار آزاد، رییس مرکز مبارزه با جرایم […]
کوچ دلالان خودرو به تلگرام و اینستاگرام
سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکههای اجتماعی غیررسمی کشانده شدهاند.
به گزارش تسنیم، اواسط اردیبهشتماه امسال به دنبال بالارفتن قیمت خودرو و مسکن در بازار آزاد، رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمانیافته پلیس فتا ، قیمتسازی کاذب در بازار خودرو و املاک را نشأت گرفته از دلالیها در فضای مجازی دانست و به دنبال آن از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد. موضوعی که به دنبال آن تعدادی از دلالان دستگیر شدند و قیمتگذاری خودرو و مسکن در سایتهای آگهی ممنوع شد.
با گذشت چند روز از ممنوع شدن درج قیمت خودرو و مسکن در سایتهای آگهی، اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی از توافق با مسؤولان دادستانی و اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل خبر داد که در پی آن مقرر شده بود، با اعلام نرخ روزانه خودرو از سوی اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل، فروشندگان خودرو مجاز باشند قیمت خودرو خود را تا دو الی سه درصد بالاتر از قیمت روزانه اعلام شده، در سایتهای آگهی درج کنند؛ موضوعی که بازگشت قیمت به آگهیهای خودرو را میتوانست به دنبال داشته باشد.
اما با وجود توافقات صورت گرفته، بازگشت قیمتها به آگهیهای فروش اینترنتی خودرو اتفاق نیفتاد و براساس آنچه در اخبار منتشر شد، با عدم همکاری اتحادیه نمایشگاههای اتومبیل پایتخت در ارائه لیست قیمت روزانه خودروها به سایتهای آگهیدهنده، عملاً بازگشت قیمتها به آگهی خودرو در سایتهای آگهی امکانپذیر نشد.
با این همه حالا با گذشت بیش از یک ماه از حذف قیمتها از آگهی فروش خودرو در سایتهای آگهی، به نظر میرسد، دلالان برای ادامه فعالیتشان به کانالهای تلگرامی و پیجهای اینستاگرامی کوچ کرده و البته با حذف سایتهای رسمی کشور از اعلام قیمت خودرو و مسکن، توانستهاند مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند. این یعنی کشانده شدن خریداران و فروشندگان از فضای رسمی کشور به کانالهای غیررسمی و شبکههای اجتماعی خارجی که متأسفانه هیچ نظارتی هم بر آنها وجود ندارد.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد بعد از تاریخ ۱۲اردیبهشتماه امسال که درج قیمت در آگهی فروش حذف شد، فعالیت حداقل ۳۱ پیج در اینستاگرام و ۳۹ کانال در تلگرام، بر روی قیمتگذاری خودرو متمرکز شده و بعضاً کانالها و پیجهایی با استفاده از نام سایتهای آگهی پرمخاطب، اقدام به جذب هزاران فالوئر کردند و مدیریت این کانالها و پیجها در اختیار دلالان خودرو قرار گرفته است.
جالبتر اینکه بررسی تعداد مخاطبان و دنبالکنندگان این پیجها و کانالها از ۱۲اردیبهشتماه و همزمان با حذف قیمت خودرو از سایتهای آگهی، به شدت افزایش یافته است و بهطور میانگین میزان افزایش روزانه فالوئرهای ۱۰ پیج پرمخاطب اینستاگرام پس از ۱۲ اردیبهشتماه، بین دو تا ۱۰ برابر رشد داشته است.
رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی اظهار کرد: متأسفانه پس از حذف قیمت از آگهی فروش خودرو در سایتها و پلتفرمهای موجود در کشور، همان اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را پیشبینی میکردند، افتاد و پای خریداران و فروشندگان خودرو به واسطه حذف قیمت از سایتهای رسمی کشور، به شبکههای اجتماعی و شبکههای غیررسمی که مهمترین آنها تلگرام و اینستاگرام است کشیده شد.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه قیمتگذاری در برخی از این کانالها و پیجها تا ۳۰ درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده است، خاطرنشان کرد: این کوچ از سایتهای رسمی به شبکههای غیررسمی و کانالهای تلگرامی در شرایطی رخ داد که هیچ نظارتی بر این شبکههای اجتماعی و کانالها وجود ندارد و دلالان با قیمتگذاری کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار خودرو دارند.
وی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو به دلیل کاهش ارزش دلار در کشور رخ داده و کاهش قیمت خودرو ارتباطی با حذف قیمت از آگهی سایتهای فروش نداشته است، افزود: متأسفانه در شرایطی که همه دنیا به سمت شفافسازی و شفافیت پیش میروند، در کشورمان تصمیم گرفته شد تا درج قیمت در آگهیهای فروش حذف شود و این تصمیم در نهایت باعث خرسندی و خوشنودی کسانی شد که در فضای غیرشفاف، به دنبال سود و منافع خود هستند.
الفتنسب با بیان اینکه باید هرچه سریعتر فضا را به سمت شفافیت برد و در عین حال جلوی جولان دلالان در سایتهای رسمی آگهی را با سیاستگذاریهای صحیح گرفت، گفت: سایتهای درج آگهی این آمادگی را دارند تا با همکاری سایر دستگاهها و استفاده از بانکهای اطلاعاتی خودرو، این امکان را فراهم کنند که تنها دارندگان واقعی خودرو براساس مؤلفههایی همچون شماره شاسی و کدملی، مجاز به درج آگهی فروش خودرو در این پلتفرمها باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.