پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام افزایش کیفیت تولیدات علمی کشور از کسب رتبه اول منطقه توسط کشورمان از لحاظ حجم استنادها در سال ۲۰۱۴ خبر داد. به گزارش مهر، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی تعداد کل استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی کشور در سال ۲۰۱۴ […]
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام افزایش کیفیت تولیدات علمی کشور از کسب رتبه اول منطقه توسط کشورمان از لحاظ حجم استنادها در سال ۲۰۱۴ خبر داد.
به گزارش مهر، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی تعداد کل استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی کشور در سال ۲۰۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه سال ۹۴ در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نشان میدهد که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران به برترین کشور منطقه تبدیل شده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: هر چند جمهوری اسلامی ایران تولید علم کمتری نسبت به ترکیه تولید میکند، اما کیفیت تولیدات علمی ایران بالاتر از ترکیه است. بررسی تولید علم ایران و ترکیه در معتبرترین مجلات بینالمللی نمایه شده در پایگاه استنادی تامسون رویترز (آی.اس.آی) این واقعیت را به خوبی نشان میدهد. کیفیت علم تولید شده که با شمارش میزان استفاده از آن و یا میزان استنادها به مقالات سنجیده میشود یکی از مهمترین عوامل مرجعیت علم بینالملل هستند. مرجعیت علمی و فنآوری اولین بند از سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.
دهقانی افزود: اگر توسعه علمی را تنها از نگاه کمی مورد توجه قرار دهیم، ترکیه نه تنها نسبت به ۱۰ سال گذشته کمیت تولید علم خود را دو برابر کرده، بلکه در سال ۲۰۱۴ در بخش معتبرترین مجلات بینالمللی حدود ۴۰۰۰ مدرک بیش از ایران تولید کرده است. اما ترکیه مدل مناسبی برای توسعه علمی نیست، زیرا این کشور بیش از هر چیز به افزایش کمیت تولید علمش میاندیشد در حالی که کیفیت تولیدات علمی در این کشور رشد منفی دارند.
وی افزود: ایران درسال ۲۰۱۰ تعداد ۱۹۵۵۱ مدرک در معتبرترین مجلات بینالمللی منتشر کرد. در این سال ترکیه ۲۷۲۸۹ مدرک در همین مجلات منتشر کرد. هر دو کشور به صورت مستمر به توسعه کمی تولیدات علم در طول سالها ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ادامه دادند به نحوی که در سال ۲۰۱۴ ترکیه ۳۳۸۷۵ مدرک و ایران ۳۰۰۱۹ مدرک در سطح بینالمللی منتشر کرد.
سرپرست ISC ادامه داد: استناد به تولیدات علمی بیانگر میزان استفاده از این تولیدات است و هرچه استفاده بیشتر باشد مرجعیت بیشتر است. سهم ایران از کل استنادهای دنیا در سال ۲۰۱۰ حدود ۰٫۹ درصد بود و این رقم در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱.۴درصد از کل استنادهای دنیا رسیده است. اما برای ترکیه این وضعیت کاملاً متفاوت است و تولید علم ترکیه از لحاظ کیفی افت داشته است. سهم ترکیه از کل استنادهای دنیا در سال ۲۰۱۰ حدود یک درصد بود و از این سال تا ۲۰۱۴ سهم ترکیه ثابت مانده است.
دهقانی گفت: در طول ۵ سال اخیر سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا حاصل از انتشار مدارک در معتبرترین مجلات بینالمللی بهطور مرتب افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۰ سهم ایران از علم دنیا از یک درصد فراتر رفته و این رقم به حدود ۱٫۱درصد رسید. در سال ۲۰۱۴ جمهوری اسلامی ایران حدود ۱٫۵ درصد از علم دنیا را تولید کرد.
سرپرست ISC بیان داشت: ایران علاوه بر توسعه کمی تولید علم، کیفیت تولیدات علمی را نیز مورد توجه قرارداده است، اما شکاف بین کمیت و کیفیت تولید علم ترکیه مرتبا در حال افزایش است. به این مفهوم پژوهشگران ترکیه کمیتی را ارایه میدهند که از کیفیت لازم برخوردار نیست، از همین رو باید نتیجهگیری کرد که ترکیه مدل توسعه کمی را دنبال میکند. کمیت تولید علم ترکیه کاملاً از یک روند رو به رشد تبعیت کرده است به نحوی که در سال ۲۰۱۰ سهم ترکیه از کل کمیت تولید علم دنیا به حدود ۱٫۶درصد رسید. هم اکنون در سال ۲۰۱۴ سهم ترکیه از کل علم دنیا حدود ۱٫۷درصد است.
دهقانی خاطرنشان کرد: هر چند در سالهای گذشته بیش از هر چیز کمیت تولید علم در سطح کشور مورد توجه قرار گرفته است، اما سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در ۱۳۹۳ به کمیت تولید علم توام با مرجعیت علم و فنآوری تأکید دارد. چنانچه در این سیاستها مشخص شده است مرجعیت علم و فنآوری نیازمند جهاد است.
به گفته وی، ترکیه مدل مناسبی برای توسعه علمی نیست، زیرا این کشور بیش از آن که به کیفیت تولیدات علمی تکیه کند، سیاست رشد کمی را در دستور کار قرارداده است. جمهوری اسلامی ایران هر چند از کشور ترکیه بسیار شایسته تر عمل کرده است، اما هنوز در این زمینه نیاز بهکارهای اساسی است تا کیفیت تولیدات علمی کشور بالاتر برود. صرف نگاه کمی به تولید علم منجر به توسعه علمی نخواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.