علاج بازنشستگی قبل از وقوع باید کرد!

علاج بازنشستگی قبل از وقوع باید کرد! مسعود طاهری تا چشم بر هم بزنی زمان می‌گذرد و گرد پیری بر چهره می‌نشیند اما تصور آینده‌ای با این شکل تورم و امکانات کم، بسیار دردناک است. در جامعه‌ای که حتی حرمت بزرگان نیز به فراموشی سپرده شده، گرفتن حقوق مادی آن‌ها جزو آرزو‌ها است. سن بالا، […]

علاج بازنشستگی قبل از وقوع باید کرد!

مسعود طاهری

تا چشم بر هم بزنی زمان می‌گذرد و گرد پیری بر چهره می‌نشیند اما تصور آینده‌ای با این شکل تورم و امکانات کم، بسیار دردناک است. در جامعه‌ای که حتی حرمت بزرگان نیز به فراموشی سپرده شده، گرفتن حقوق مادی آن‌ها جزو آرزو‌ها است. سن بالا، بیماری، هزینه بالای درمان، تورم روزمره، هزینه تحصیل فرزندان و یا حتی آماده‌کردن جهیزیه فرزند چقدر هزینه در‌بردارد؟ همه این‌ها را که جمع کنی تازه به گوشه‌ای از مشکلات بازنشستگان می‌رسی.

چند روز پیش بود که رییس سازمان تأمین اجتماعی از ۹۰۰هزار تومانی شدن حداقل حقوق بازنشستگان خبر داد. یعنی هر بازنشسته در یک سال تنها ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عایدش می‌شود! سید تقی نوربخش گفت که دو میلیون و ۹۰۰ هزار بازنشسته تحت‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و در دولت یازدهم مستمری مستمری‌بگیران ۷۹ درصد افزایش یافته است و در این سال‌ها هر سال افزایش نرخ مستمری بالاتر از نرخ تورم و صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. حال می‌توان از چند بعد به مشکلات جامعه با سازمان تأمین اجتماعی نگریست.

۱- مرکز آمار ایران اعلام کرد که هزینه ماهیانه یک خانواده در کلان شهر تهران معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بر اساس گفته‌های مدیر ارشد این سازمان مبنی بر حداقل حقوق ۹۰۰هزارتومانی بازنشستگان، بسیاری از خانواده‌ها با کسری دو میلیون و ۳۰۰هزارتومانی مواجه هستند. حتی در صورتی که دو نفر از یک خانواده بازنشسته باشند نیز یک خانواده با کسری یک میلیون و ۴۰۰هزارتومانی مواجه است!

۲- بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی طی هفته‌ای که گذشت مرز ۱۱۰هزار میلیارد تومان را نیز رد کرد تا باز هم دولت بزرگ‌‌ترین بدهکار به سازمانی باشد که چشم و چراغ خیلی از کارمندان کنونی و بازنشستگان است. دولت در حالی بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی است که تاکنون برنامه‌ای مشخص برای تسویه حساب خود با این سازمان ارایه نکرده و روزانه به مبلغ بدهی‌‌اش نیز افزوده می‌شود.

۳- سونامی جمعیتی دهه‌های ۵۰ و شصت نیز بر کسی پوشیده نیست و متولدین این دهه‌ها باید چشم‌انتظار روزهای سختی باشند. همان‌ها که برای رفتن به مدرسه مجبور به حضور در شیفت بعدازظهر و حتی شبانه می‌شدند. همان‌ها که برای رفتن به دانشگاه با انبوه شرکت‌کنندگان در کنکور مواجه بودند. اکنون همین نسل با بزرگ‌ترین خطر خود یعنی بازنشستگی فاصله‌ای ندارند! بنا بر اعلام رییس سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر تنها نزدیک به ۳ میلیون نفر از حقوق بازنشستگی ارتزاق می‌کنند، اما در یک دهه آینده این رقم مطمئناً به چندین برابر خواهد رسید.

حال با این تفاسیر به چه نتیجه‌ای می‌توان رسید؟ حقوق کم بازنشستگی، تورم، کمبود منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان، بدهی سرسام‌آور دولت به تأمین اجتماعی و در آخر سونامی جمعیت تنها راهی را که نشان می‌دهد تغییر یک ضرب‌المثل قدیمی است: علاج بازنشستگی قبل از وقوع باید کرد!