رشته تحصیلی جدید!

رشته تحصیلی جدید!       فکری، چند روزی است که بدجور خودم را به خودش مشغول کرده است! چرا مسؤولین رسیدگی نمی‌کنند؟ اصل قضیه این است که خدا را شکر ماشین مدرک‌سازی و فارغ‌التحصیل‌سازی این کشور، خیلی خوب کار می‌کند . فوج فوج کارشناس و کارشناس‌ارشد و دکتر است که از خروجی نظام آموزشی ما آن […]

رشته تحصیلی جدید!

      فکری، چند روزی است که بدجور خودم را به خودش مشغول کرده است! چرا مسؤولین رسیدگی نمی‌کنند؟ اصل قضیه این است که خدا را شکر ماشین مدرک‌سازی و فارغ‌التحصیل‌سازی این کشور، خیلی خوب کار می‌کند . فوج فوج کارشناس و کارشناس‌ارشد و دکتر است که از خروجی نظام آموزشی ما آن هم با دبی بالا ! بیرون می‌آیند و در همه رشته‌ها و تخصص‌ها و علوم عقلیه و نظریه و شفاهیه و حتی الکیه ! در حال تولید هستیم، تولید فارغ‌التحصیل! خب چه اشکالی دارد؟ لابد هیچ!

وقتی اکثریت قریب به‌اتفاق این متخصصان از کلاس درس گذشته، قرار است بروند پشت میز و بر روی صندلی‌ها جلوس نمایند و بشوند مثل بقیه که به محض ورود به اداره و کارخانه و بانک و بیمه و کسب‌وکار آزاد و تجارت و جاهای دیگر، باید از ب‌ بسم‌ا… تا نون پایان شغل و کسب‌وکار و حرفه جدید را آموزش ببینند و بتوانند با سیستم و برنامه و دستگاه کار کنند و با رسم‌وراه کاسبی و تجارت و کارمندی فلان اداره و بهمان مؤسسه، آشنا شوند و بازآموزی کنند. بهتر است عزیزان مسؤول به فکر راه‌اندازی یک رشته جدید تحصیلی باشند و همزمان قافیه بقیه رشته را تنگ‌وتنگ‌تر کنند.

     هرچه می‌خواهید اسم این رشته را بگذارید. فرقی نمی‌کند رشته عمومی، رشته معمولی، آچار فرانسه و یا هر چیز دیگر، فقط مهم این است که فارغ‌التحصیلان این رشته به درد همه شغل‌ها و اشتغال در همه پست‌ها و وظایف، می‌خورند! ضمیرشان پاک‌پاک است، یک مشت دروس پیچیده و واحدهای درسی سخت و تخصصی و پدر آدم دربیار! را نخوانده‌اند و آمادگی کامل دارند که یک دوره فشرده آموزشی و چند کارگاه جمع‌وجور تخصصی بگذرانند و بشوند همانی که شما برای اداره و سازمان و شرکت خودتان می‌خواهید.

     اینقدر این جوانان بی‌زبان را آزار و اذیت نکنید، خدا را خوش نمی‌آید. این عزیز که قرار است آخر کار همه آنچه در دانشگاه خوانده است را در طاقچه خانه بگذارد و خودش را با اصول و قواعد آن اداره و کف بازار و آنچه دستورالعمل‌ها و مقررات می‌گویند، هماهنگ کند و در بهترین حالت، چشم بدوزند به صفحه کامپیوتر و مو‌به‌مو طبق برنامه و نرم‌افزار و سیستم و شبکه اطلاعات وارد کنند و خروجی بگیرند و کار کنند.

بنابراین بر مسؤولین مربوطه و حتی نامربوطه فرض است که عنایت خاصه خودشان را خرج کنند و با راه‌اندازی یک رشته تحصیلی جدید و اعطای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری در آن رشته، هم تب مدرک را التیام بخشند و هم نیاز جامعه را مرتفع نمایند!

      

 هوشنگ‌خان