عوامل مؤثر بر گرانی خودرو

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد عوامل مؤثر بر گرانی خودرو عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی گفت: خروج شرکای خارجی پس از نقض برجام از جانب آمریکا، تغییر نرخ ارز، ورود دلالان به بازار و قیمت‌گذاری مجازی و هجوم نقدینگی مردم به بازار خودرو موجب افزایش قیمت خودرو شده است. محمد خالدی‌سردشتی در گفت‌وگو با […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

عوامل مؤثر بر گرانی خودرو

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی گفت: خروج شرکای خارجی پس از نقض برجام از جانب آمریکا، تغییر نرخ ارز، ورود دلالان به بازار و قیمت‌گذاری مجازی و هجوم نقدینگی مردم به بازار خودرو موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

محمد خالدی‌سردشتی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص دلایل گرانی خودرو گفت: بعد از نقض برجام توسط آمریکا تمام کشورهای اروپایی و کشورهایی که با ما ارتباط اقتصادی داشتند عقب‌نشینی کردند. صنعت خودرو صنعتی است که در آن تمام کشور‌ها به نوعی با یکدیگر ارتباط و وابستگی دارند. بسیاری از قطعات و تجهیزات خودروهای تولیدی در کشور از خارج وارد می‌شد و لازمه واردات، تبادل ارز است.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: بعد از تغییر نرخ ارز و تغییر ارز تخصیص‌یافته به ارز نیمایی یا آزاد، این مسأله خودبه‌خود روی قیمت قطعات وارداتی تأثیر گذاشت که نهایتاً بخشی از این تغییر قیمت به قیمت تمام‌شده خودرو منتقل شد و این مسأله درخصوص افزایش قیمت خودرو بسیار مهم است.

وی گفت: دلالان به بازار خودرو ورود پیدا کردند و گروه‌هایی آمدند که قیمت را به صورت مجازی در بازار خودرو افزایش می‌دادند. این مسأله نهایتاً منجربه افزایش تقاضا شد زیرا طبیعت بازار اینگونه است و با افزایش تقاضا قیمت نیز افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی افزود: نقدینگی مردم نیز به بازار خودرو وارد شد. همچنین به مدت چند سال قیمت‌ها ثابت بود اما نرخ تورم، بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داد و موجب افزایش قیمت خودرو شد.

خالدی سردشتی درخصوص کسری قطعات و شائبه احتکار خودرو در خودروسازی‌ها بیان داشت: مجلس به بحث احتکار خودرو ورود کرده است و ما در این خصوص از مسؤولین مرتبط سؤال و پیگیری کرده‌ایم و مسأله احتکار و انبار خودرو تأیید نشده است.

نماینده مردم لردگان افزود: اگر خودرو احتکار شود و به فروش نرسد سرمایه در گردش خودروساز تقلیل می‌یابد و نهایتاً از نگاه و اصول تولید، این اقدام نادرست بوده و چنین چیزی وجود ندارد و وجود خودروهای ناقص کف کارخانجات به مسأله تحریم بر می‌گردد. ممکن است یک دستگاه خودرو برای دودرصد نقص در پارکینگ مانده باشد که دلیل این امر تحریم است.