معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش مشکل تأمین کاغذ برای چاپ کتابهای درسی سال جدید نداریم یکی از بحثهای داغی که هر سال با شروع امتحانات پایان سال دانشآموزان و سپس تابستان داغ میشود، بحث کتابهای درسی است. از یک طرف ثبتنام کتابهای درسی مدتهاست آغاز شده و در هر پایه شیوه ثبتنام کتابهای […]
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش
مشکل تأمین کاغذ برای چاپ کتابهای درسی سال جدید نداریم
یکی از بحثهای داغی که هر سال با شروع امتحانات پایان سال دانشآموزان و سپس تابستان داغ میشود، بحث کتابهای درسی است. از یک طرف ثبتنام کتابهای درسی مدتهاست آغاز شده و در هر پایه شیوه ثبتنام کتابهای درسی کمی متفاوت است. از سوی دیگر هر ساله شاهد این هستیم که حجم زیادی از کتب درسی پس از پایان سال تحصیلی توسط دانشآموزان دور انداخته میشود و حتی در یک رسم دیرینه برخی از دانشآموزان در پایان امتحانات یک درس آن را آتش میزنند و دور آتش شادی میکنند. دو سالی است با بحثهای گرانی کاغذ، توجه بسیاری به بحث سالم نگه داشتن کتابهای درسی، جمعآوری آنها و جلوگیری از هدر رفتن این سرمایه شدهاند و باز از سوی دیگر در این ایام و هر چه بیشتر به آغاز سال تحصیلی نزدیک شویم این بحث داغ میشود که آیا کتابهای درسی به موقع به دست دانشآموزان خواهد رسید؟ و امسال این سؤال مطرح است که آیا چاپخانهها با کمبود کاغذ برای چاپ این حجم وسیع کتاب درسی روبهرو نیستند؟ معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش گفت: برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ مشکل تأمین کاغذ را حل کردهایم اما باید فرآیند چاپ برخی کتابها برای سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را شروع کنیم که دچار مشکل جدی هستیم. علی باقرزاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش در گفتوگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش آیا برنامهای برای جمعآوری کتابهای درسی دانشآموزان، استفاده دوباره آنها، دارد یا نه گفت: حتماً باید سازمان پژوهش در این زمینه کاری انجام دهد و حرف درستی است. یک بحث پایدارسازی کتابهای درسی است که کتاب را طوری تولید کنیم که حداقل سه سال قابل استفاده باشد. یک سری کارهای نرمافزاری نیاز است که برنامه امان و محتوایمان اینقدر ثبات داشته باشد که کتابهایمان را حفظ کنیم که این هم باز مخالفینی دارد که کتاب سه سال حفظ شود و به موضوعات روز در آن توجه نشود. وی ادامه داد: بخشی هم به صنعت چاپ و امکانات چاپ مربوط است که به گونهای باشد این کیفیت که در اثر استفاده از بین نرود. ما چون میخواهیم کتابمان ارزان تمام شود ناگزیریم به برخی متغیرهای کیفیت توجه خاصی نکنیم. این را هم بگویم که در برخی کشورها کتاب را تحویل مدرسه میدهند نه اینکه به دانشآموز بفروشند. کتابها در این کشورها از حجم قابلتوجهی برخوردار است که معلم میتواند بخشهایی از کتاب را انتخاب کند و کتابها همیشه در مدرسه میماند و دانشآموز نباید آن را با خود ببرد و بیاورد و حتی قطع کتابها نیز بزرگ است. در حالیکه ما به دلیل اینکه دانشآموزان فشرده روی نیمکتها مینشینند باید ابعاد را کوچک بگیریم. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه در برخی ادارات و مدارس امروز کتابها جمعآوری میشود تا خمیر شوند، بیان کرد: البته ما نمیتوانیم افراد را وادار کنیم کتابهایشان را تحویل دهند چون آن را میخرند و مالک آن کتاب هستند. از سوی دیگر در حالیکه داریم به سمت تک فرزندی پیش میرویم، بسیاری از خانوادهها کتاب فرزندانشان را به عنوان مستندات تحصیلی فرزندانشان یادگاری نگه میدارند. به هر حال اما به سمت جمع کردن این کتابها نیز حرکت کردهایم. باقرزاده در عین حال اظهار کرد: در کتابهای درسی حدود ۴۵۰ تن مرکب و رنگ استفاده میشود و ما هنوز به تکنولوژی نرسیدهایم که بتوانیم این رنگها را در بازیافت جدا کنیم تا کاغذ قابل استفاده مجدد شود. به شرکتهای دانشبنیان سفارشهایی دادهایم تا به چنین تکنولوژی برسند اما تاکنون یافتهای به دست نیامده است. به هر حال این موضوع که کاغذ گران شده است، موضوع جدی است و مهمتر اینکه کاغذ این روزها نایاب شده است. وی در پاسخ به این پرسش که برای چاپ کتابهای سال تحصیلی پیشرو آیا با مشکل جدی در تأمین کاغذ رو به رو هستید یا نه بیان کرد: ما برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ مشکل تأمین کاغذ را حل کردهایم اما از آنجا که تابستان امسال باید فرآیند چاپ برخی کتابهای پایدار برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ را باید شروع کنیم باید بگویم دچار مشکل جدی هستیم. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته در برخی رشتهها خصوصاً در رشتههای فنی کتابها با تأخیر زیاد دست دانشآموزان رسید، آیا امسال اطمینان میدهید این تأخیر رخ ندهد، گفت: برخی از رشتههای کاردانش اساساً به کتاب نیازی ندارند اما چرا ما آن را تولید میکنیم؟ چون به هر حال درست است که در برخی رشتهها ما سرفصل اعلام میکنیم و نیاز به کتاب دادن نیست اما به هر حال دانشآموزان میتوانند کتاب رفرنسی هم تهیه کنند و چون در بازار این کتابها گران است ما با هزینه کم این کتابها را تهیه میکنیم که دانشآموزان هزینه به گردنشان نیفتد و کمکی به اقتصاد خانواده باشد. باقرزاده ادامه داد: ما در حالحاضر برای قریب به ۸۰ رشته کاردانش و فنی حرفهای کتاب تولید نمیکنیم. یک نکته دیگر هم این است که ما با متولیان حوزه کار و استانداردهای شغلی طرف هستیم که باید استانداردها را به ما اعلام کنند و گاه این استانداردها دیر اعلام میشود و باعث تأخیر در چاپ کتاب میشود. البته این موضوع فراوانی ندارد و گاه حجم زیادی کتاب برای سه درصد دانشآموزان است که در آن حوزه تأخیراتی وجود دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.