احداث آزمایشگاه مرجع نفت در قشم

 احداث آزمایشگاه مرجع نفت در قشم رییس مؤسسه آموزش‌عالی قشم گفت: با امضای یک قرارداد سه‌جانبه بین شرکت مشاوران آزمای نفت ایرانیان، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه آموزش‌عالی قشم آزمایشگاه مرجع نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات در قشم ایجاد می‌شود. منصور آزاد به ایرنا گفت: این آزمایشگاه با حمایت وزارت نفت و به دلیل […]

 احداث آزمایشگاه مرجع نفت در قشم

رییس مؤسسه آموزش‌عالی قشم گفت: با امضای یک قرارداد سه‌جانبه بین شرکت مشاوران آزمای نفت ایرانیان، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه آموزش‌عالی قشم آزمایشگاه مرجع نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات در قشم ایجاد می‌شود.

منصور آزاد به ایرنا گفت: این آزمایشگاه با حمایت وزارت نفت و به دلیل توسعه قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این جزیره مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه، آزمایشات تمام محصولات و فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی جنوب کشور در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

رییس مؤسسه آموزش‌عالی قشم تصریح کرد: تقویت و تعمیق ارتباط مؤثر و فعال در راستای توسعه اشتغال در جزیره قشم به صورت مستقیم و غیرمستقیم، همکاری و تعامل در تهیه و تدوین بسته‌های آزمایشگاهی، پژوهشی و آموزشی براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف این توافق‌نامه است.

۱۷ میدان هیدروکربنی در جزیره قشم وجود دارد که از این تعداد دو میدان در داخل جزیره و در نزدیکی روستاهای سَلَخ و گَوَرزین قرار دارد که هم اینک پالایشگاه گورزین ۱۵ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

در حوزه پتروشیمی نیز ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برای خوراک چهار واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن در این جزیره تخصیص داده شد. گاز متان، پروپیلن، متانول و محصولات پایین‌دستی از جمله محصولات این واحد‌هاست که پیش‌بینی می‌شود سالانه ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شود.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از تنگه‌هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج‌فارس گسترده شده است. شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.